Na posvetu so strokovnjaki s področja izobraževanja, šolstva in športa spregovorili o različnih vidikih uspešnega izvajanja programov športa invalidov v okviru šolskih dejavnosti. Šolsko okolje je namreč za vključenost invalidnih otrok izjemno pomemben dejavnik, ki jih lahko motivira in navduši nad športom, zato je nujno, da znajo ubrati pravi pristop, jih vključiti v športne aktivnosti in prisluhniti njihovim potrebam.
Kot je na posvetu uvodoma izpostavil podpredsednik Zveze ŠIS-SPK in vodja programa Postani športnik, Gregor Gračner, je osrednji namen programa Postani športnik poleg vzpostavitve ustreznih pogojev za izvajanje športnih aktivnosti za mlade invalide predvsem navduševati nad gibanjem in rekreacijo, ki prinaša številne koristi. »Gibanje se enostavno mora umeščati v življenja invalidov ne glede na starost. Primeri dobre prakse nam kažejo, da imajo šole pri tem pomembno vlogo, saj so lahko pomemben faktor pri športnih aktivnostih mladih invalidov. S posvetom želimo pokazati, kako se lotiti športa za invalidne otroke v izobraževanih ustanovah in kakšna je pot do celovite podpore tem otrokom.«
Strokovnega posveta so se udeležili učitelji, športni pedagogi in drugi strokovni delavci iz slovenskih šol, ki so bili nad predavatelji navdušeni. »Ta posvet bi morali poslušati vsi športni pedagogi, ne samo tisti, ki imajo gibalno ovirane učence. Hvala predavateljem za odlične primere in za pozitivno energijo ter motivacijo,« je po zaključku povedal eden od sodelujočih.
Gibanje mora postati del vsakdana invalidov
Na strokovnem posvetu so svoje znanje in izkušnje delili Primož Černilec, športni pedagog iz OŠ Šenčur, dr. Tjaša Filipčič iz Pedagoške fakultete, Univerza v Ljubljani ter parakolesar Anej Doplihar. Primož Černilec je na primeru učenca Patrika Jagodica predstavil uspešno vključevanje gibalno oviranega otroka v osnovno šolo, ki je z vzajemnim in tesnim sodelovanjem šole, staršev in strokovnih delavcev postal izjemno uspešen učenec in perspektiven športnik, ki je svojo športno pot našel v paraplavanju in paraplesu. »Moj osrednji cilj pri Patriku je bil ta, da ga že tekom osnovne šole čim bolj pripravimo na samostojno življenje, da ga vpeljemo v redno gibanje in rekreacijo, ki bo pripomogla tudi k njegovi celostni rehabilitaciji. Najbolj sem ponosen na dejstvo, da nam je v resnično tesnem in nenehnem sodelovanju s sodelavci na šoli, z njegovimi starši in fizioterapevti uspelo, da je Patrik vzljubil šport, postal bolj samozavesten, razširil krog prijatelje in tudi uspešno zaključil šolanje,« je izpostavil Primož Černilec.
Strokovni del posveta je nadaljevala dr. Tjaša Filipčič, ki je spregovorila o pomenu gibanja mladih invalidov in obenem predstavila strategije ter prilagoditve za izvajanje gibalnih dejavnostih v različnih organizacijskih oblikah. Izpostavila je, da učenci z gibalno oviranostjo potrebujejo raznoliko prilagajanje učnih oblik, metod, pripomočkov, časa ter ocenjevanja in to velja tudi za šport. Učitelji pri tem še vedno iščejo odgovore, včasih pa le potrditve o ustreznosti prilagajanja in ocenjevanja in ob teh izzivih pogosto zaprosijo za timski strokovni sestanek v URI Soča, ki so se izkazali kot primer dobre prakse, saj individualno svetovanje opolnomoči učitelje, zdravstvene delavce in seveda učence. »Kakovostna in ustrezno prilagojena športna vzgoja v izobraževalnih ustanovah nudi temelje za nadaljnje športno/rekreativno ali tekmovalno udejstvovanje. Ob primernih prilagoditvah in spodbudah dobijo ti otroci primerne spodbude in motivacijo za nadaljnje gibalno/športno udejstvovanje, ki omogoča boljše zdravje, večjo socialno vključenost in samostojnost v življenju,« je povedala dr. Tjaša Filipčič.
Program Postani športnik
Osrednji namen programa Postani športnik, ki ga izvajata Zveza ŠIS – SPK in Lidl Slovenija, je vzpostavitev dolgoročnega sistema za vključevanje mladih invalidov v šport, motivirati mlade invalide za športne aktivnosti ter tudi dvigniti prepoznavnost športa invalidov v javnosti. V okviru programa se odvijajo različne aktivnosti, s katerim želita partnerja predvsem podajati nova znanja ter informacije vsem, ki so vključeni v šolske in obšolske dejavnosti mladih invalidov, predvsem pa motivirati mlade invalide, da postane gibanje nepogrešljiv del njihovega življenja. Program Postani športnik podpirajo tudi številni parašportniki, ki so skozi šport našli svoje poslanstvo, se lažje vključili v širšo družbo, stkali nova poznanstva in izboljšali kakovost življenja. Svojo izkušnjo s parašportom je na posvetu delil uspešen parašportnik Anej Doplihar, ki je bil športni navdušenec že pred nesrečo, zaradi katere je pristal na invalidskem vozičku. A navdušenje tudi po nesreči ni usahnilo, le v drug šport se je preusmeril: »Že od nekdaj sem človek akcije in ko se mi je zgodila nesreča, sem se po rehabilitaciji kar hitro zavedal, da moram v športu nadaljevati. Šport mi daje res ogromno energije, daje mi potrditev in občutek enakovrednosti. Lahko bi rekel, da sem sedaj s parakolesarstvom res zadovoljen, daje mi motivacijo, z veseljem se udeležujem treningov in v tej smeri želim nadaljevati.«
Več o programu Postani športnik: https://www.zsis.si/postanisportnik/