Gluhi gledalci lahko edino potrošniško oddajo v Sloveniji ob torkih ob 17.30 sočasno s slišečo javnostjo, ki oddajo Koda gleda na TV SLO 1, spremljajo na MMC TV, kjer vsebine v slovenski znakovni jezik izmenično tolmačita Nataša Kordiš in Tanja Giuliatti Davinić. V Kodi tokrat o kaosu v letalskem potniškem prometu. Zamude, odpovedi, nenapovedani vmesni postanki na nenačrtovanih letališčih in nespoštovanje pravic potnikov so pri nekaterih prevoznikih namreč postali stalna praksa.
Za pot iz Düsseldorfa, ki sicer traja uro in pol, je gledalka potrebovala več kot 20 ur; iz Skopja v Ljubljano je Ljubljančan pripotoval z deveturno zamudo, in to preko Varšave; potnik je kupil letalsko karto za Adrio Airways, nato pa je letel z romunsko družbo; nizkocenovni letalski prevoznik Ryanair, ki ga zadnje čase pestijo številne stavke, je zavrnil možnost, da bi potnikom zaradi odpovedanih letov izplačal odškodnine, ker naj bi bile odpovedi posledica "nerazumne" stavke; to je le nekaj izkušenj letalskih potnikov, o katerih bodo govorili v današnji Kodi. V letalskem potniškem prometu namreč zadnje čase vlada precejšnji kaos. Potniki Adrie Airways se razburjajo zaradi združevanja in odpovedi poletov, nenapovedanih vmesnih postankov, zamud. Ryanair zaradi stavk odpoveduje lete kot po tekočem traku, kar trije nizkocenovci pa so v zadnjem mesecu in pol razglasili bankrot in pustili številne potnike na tleh.
Pripomb nezadovoljnih potnikov Adrie Airways je čedalje več
»Že teden pred odhodom sem dobila sporočilo, da je let odpovedan in da imamo namesto direktnega leta v Prago, let čez Dunaj. To pomeni kasnejši prihod. Sicer smo na srečo ujeli začetek sestankov, ampak to je neprijetna reč, ko pričakuješ, da boš tam v eni uri, pa si v bistvu v štirih,« je o svoji izkušnji povedala Tanja Španić. Povratek v Ljubljano naj bi potekal prek Berlina in Frankfurta, a se je letalo zaradi tehničnih težav po vzletu vrnilo na frankfurtsko letališče; vzleteli naj bi naslednji dan. »Ko sem na okencu povedala, da mi let naslednji dan ne ustreza, ker moram nazaj v Nemčijo, mi niso hoteli zagotoviti niti hotela niti taksija. Kasneje so mi to vseeno dali. Predlagala sem jim menjavo leta na drugo lokacijo v Nemčiji, tako da sem potem šla v hotel in naslednji dan kupila karto za vlak in z vlakom prišla na drugo lokacijo,« je še pojasnila potnica.
Zamude povzročijo domino efekt
Drugi primer: naša sogovornica je iz Ljubljane z zamudo poletela proti Parizu, ki je bil izhodišče za let v Kolumbijo: »Iz Ljubljane je Adria zamujala in s tem povzročila domino efekt, da sem zamudila let naprej do Bogote.« Letalska družba Air France ji je nato ponudila naslednji let preko Londona v Bogoto, kamor je prispela brez prtljage. »Nisem se pritožila, ker je na koncu vse steklo, sicer sem najprej tri dni malo smrdela tam, ampak to je bilo vse, nisem taka, da bi komplicirala.« A tudi če bi se pritožila, danes odgovora prevoznika Adrie Airways verjetno še ne bi dobila. Eden od mnogih zapisov na družbenem omrežju Facebook: »Let odpovedan, zdaj nas »poberejo« tisti iz Frankfurta. Adria pa tudi komunicira … Ne morem reči, da zanič, ker nič.« »Zdaj je že tri mesece mimo, kot so mi zagotovili, naj bi mi v treh mesecih odgovorili, ampak do danes še nimam odgovora.«
Vmesni postanki podaljšajo čas potovanja
Primerov je še mnogo: Renata Bele, ki je bila na potovanju v Parizu, je za direktno povratno letalsko vozovnico odštela 417 evrov. Ker je prevoznik pobral še potnike v Amsterdamu, so namesto ob 21h in 40 minut v Ljubljano prispeli 10 minut čez polnoč. Mladinsko gledališče je s predstavo idiot 20. septembra gostovalo na festivalu v Skopju: zaradi okvare aviona so jih z avtobusom najprej odpeljali v Zagreb in v Makedonijo prispeli na dan nastopa ob treh ponoči po 13 urah potovanja. Marina Mijič je povedala: »Do letos junija ni bilo nobenih zapletov, vedno smo bili točni, vse smo uredili, tudi prtljago, če je zamujala, so mi dostavili, letos junija pa prvič in to so se kar zapletale težave v istem potovanju.«
Adria Airways očitke zavrača
»Kakršnekoli nepravilnosti, najsi bodo zamude, združitve posameznih letov ali v najslabšem primeru odpovedi letov, nikakor niso naša stalna praksa. Delež nepravilnosti vztrajno zmanjšujemo, žal pa, do njih vseeno prihaja. Okoliščine, zaradi katerih prihaja do nepravilnosti, so različne, od njih je tudi odvisno kdaj in na kakšen način potnika obvestimo, da je prišlo do spremembe. V vsakem primeru pa obveščanje steče takoj, ko zagotovo vemo, da leta ne bomo mogli izvesti oz., da bo pri izvedbi prišlo bodisi do zamude ali združitve. Če vnaprej vemo, da bomo morali urnik letenja prilagoditi danim okoliščinam, potnika individualno obveščamo o spremembi, če do spremembe pride tik pred zdajci oz. pred samim poletom, obveščanje potnikov poteka preko letaliških razglasov. Za združitev posameznih letov se odločimo takrat, ko bi nepredvidene okoliščine terjale njihovo odpoved. Raje kot, da let odpovemo, iščemo vse primerne in sprejemljive rešitve ter kombinacije, da let izvedemo, saj smo prepričani, da potnikom na tak način povzročimo manj nevšečnosti,« je pojasnila Pia Gorjanc iz Adrie Airways ter dodala, da se visok delež nerednosti nanaša na restrikcije v zračnem prometu v Evropi: »Predvsem v poletnih mesecih je zaznati prezasedenost zračnega prometa. Razloge je iskati tudi v vremenskih težavah, nadalje so akumulirane zamude iz predhodnih letov, predvsem iz zahodnoeropskih letališč, delež zamud pa gre nenazadnje pripisati tudi operativnim razlogom, pa tehnični naravi.«
Ryanair zaradi stavke odpovedal več kot 250 letov
Težave imajo tudi potniki letalskega prevoznika Ryanair. Konec septembra je odpovedal več letov zaradi stavke pilotov in kabinskega osebja v Nemčiji, Španiji, na Portugalskem, v Italiji, na Nizozemskem in v Belgiji. Skupno naj bi v največji stavki v zgodovini družbe odpovedali skoraj 250 letov. Mlad par, ki je odštel na kratek oddih v Valencijo, je odšel na pot iz Italije v Španijo. Ta je potekala brez težav, zataknilo se je pri povratnem letu, ki ga je Ryanair odpovedal 24 ur pred letom. »Dajo ti možnosti, vse je tako lepo napisano, razumljivo, ampak potem koga dobiti, da ga kaj vprašaš, pač ni bilo šanse. Imajo telefonske številke, imajo »live chat«, kjer so napisali, da moram čakati 58 minut, da pridem na vrsto, da mi bo nekdo pomagal,« opiše svojo izkušnjo Abra Nikitenko. Na koncu se je par odpravil kar na letališče, po treh urah in pol čakanja pa so jima ponudili povratni let iz 600 kilometrov oddaljene Malage in to dva dni kasneje od načrtovanega povratka. »Sva si morala plačati avtobus, potem sva bila 10 ali 11 ur na avtobusu, v enem dnevu pa sva si morala poiskati še prenočišče.« Nepričakovan izlet je par stal okoli 400 evrov. Ryanair naj bi jima sicer povrnil stroške, ki sta jih imela zaradi zamude, a naša sogovornica ni preveč optimistična. Obrazci za odškodnino so namreč vse prej kot uporabniku prijazni.
Stavka – izredne razmere?
Potnikov s podobnimi težavami je zaradi pogostih stavk Ryanairovih pilotov na tisoče. Ali bodo dobili odškodnino ali ne, pa je odvisno tudi od vsake posamezne države in njene interpretacije izrednih razmer. »Nekatere države presojajo izredne okoliščine po tem, kaj je bil razlog za stavko. Če je stavka osebja letalskega prevoznika se smatra, da to ni neka okoliščina, na katero prevoznik ni imel vpliva, zato se ne smatra, da je izredna okoliščina in v tem primeru, bi moral prevoznik izplačati odškodnino,« pojasni Romana Javornik iz Evropskega potrošniškega centra. Še en primer, podobna izkušnja. Par je poleti odpotoval na počitnice v Mehiko. Bolj kot cena ga je pri nakupu vozovnice zanimal čas potovanja. Odločil se je za družbo Iberia, ki naj bi ga z Dunaja v Meksiko city pripeljala v petnajstih urah. A se je zataknilo že na Dunaju. »Iz Madrida je avion prišel že pozno, zaradi tega smo posledično tudi kasneje štartali z Dunaja. Mislim, da kako uro pa pol,« je povedal Janez Bartolo. Zaradi zamude z dekletom nista ujela leta iz Madrida v Meksiko city, na naslednjega sta morala čakati 12 ur. »S tem, da sva imela tam rezervirane hotele, avto, posledično sva morala tudi voziti iz Meksiko cityja v Pueblo ponoči, kar odsvetujejo. Tako da sva imela kar nekaj problemov.« Prevoznik jima je sicer plačal prevoz in hotelsko sobo za noč, ki sta jo nenačrtovano preživela v Madridu. Kljub temu želita odškodnino za izgubljeni čas. Konec koncev sta kupila dražje vozovnice zato, da jima ne bi bilo treba potovati dva dni. In še primer potnice, ki se je konec septembra vračala s Santorinija v Benetke. Prevoznik Volotea je prodala več vozovnic, kot je bilo na letalu mest, zato so ji ponudili nadomestni let prek Münchna v Milano. Ker pa je imel tudi let v München zamudo, je letalo v Milano odletelo brez nje. Njena pot domov se je podaljšala še za en dan, ko je končno priletela v Italijo, tokrat v Trst. Namesto v petek, je tako domov prispela šele v nedeljo.
Več v oddaji Koda
Zakaj prihaja v letalskem prometu do tako velikega števila težav, ki jih v preteklih letih ni bilo: Adria Airways je denimo že od nekdaj slovela predvsem po zanesljivosti in točnosti, zakaj zdaj tako pogosto prihaja do zamud, združevanje letov, vmesnih postankov. So spremembe letov, ki od potnikov zahtevajo tudi sedem ur daljše potovanje in posedanje na letališčih ter dva dni daljše potovanje in s tem tudi toliko višje stroške denimo za hotel, ali pa nenapovedani vmesni postanki na nenačrtovanih letališčih, ki potnika peljejo po bistveno daljši poti do cilja, do uporabnikov prijazne in poslovne? V katerih primerih lahko letalski potnik zahteva odškodnino? Zakaj se kljub zakonsko določenim pravicam, ki jih imajo letalski potniki, uveljavljanje pravic v praksi nemalokrat izkaže za zelo težavno? Odgovore bodo ponudili v oddaji Koda, ki jo boste lahko v slovenskem znakovnem jeziku spremljali tudi danes, 9. oktobra ob 17.30 na MMC TV na povezavi: http://4d.rtvslo.si/zivo/tvmmc. Vse objavljene oddaje si boste pozneje lahko znova ogledali tudi v arhivu MMC, na spletni strani www.dostopno.si, pod rubriko Oddaje z znakovnim jezikom.
V.P.