V Mariboru poteka konferenca o razvoju visokošolskih dostopnih centrov za študente invalide v Severni Afriki, ki jo gosti Fakulteta za elektrotehniko, računalništvo in informatiko Univerze v Mariboru in na kateri gostom predstavljajo primere dobre prakse, ki jih izvajajo. Kako so poskrbeli, da je študij dostopen tudi študentom invalidom, predstavnica fakultete Pia Prebevšek.
Kot partner v projektu Paces gostite konferenco o razvoju visokošolskih dostopnih centrov za študenteinvalidev Severni Afriki. Kako je prišlo do tega sodelovanja?
Univerza Maribor že več kot 20 let uspešno deluje na področju dostopnosti in pri tem sodeluje tudi z drugimi univerzami in institucijami v Evropi in v svetu. Še posebej intenzivno sodeluje z univerzo v Solunu v Grčiji, s katero je v okviru drugih evropskih projektov na Univerzi Maribor oblikovala odmevne rezultate na področju eIzobraževanja in vzpostavitve pomoči za študente invalide. Na priporočilo te univerze smo tako dobili priložnost, da svoje izkušnje in znanje prenesemo v okviru novega Erasmus+ projekta Paces, ki ga je pripravila Univerza Coventry iz Anglije.
Pri tem projektu ne gre zgolj za to, da postane študij dostopen, temveč vključuje tudi pomoč ob iskanju zaposlitve. Na kakšen način? Kakšne so izkušnje tujih partnerjev v tem projektu na tem področju?
V okviru tega projekta bomo vzpostavili centre dostopnosti na univerzah v Egiptu in Maroku. Določamo za te centre vse potrebne aktivnosti, storitve, opremo, osebje in potrebno infrastrukturo. Pri tem se bodo pripravljale tudi aktivnosti za vključevanje gospodarskih in državnih institucij. Pomembna dejavnost teh centrov je ne samo pomoč pri študiju, temveč tudi pomoč ob iskanju zaposlitve. Sistem deluje tako, da so vzpostavljeni karierni centri, ki vzpostavljajo ustrezne vezi z možnimi delodajalci. V Egiptu in Maroku že sedaj obstajajo nekateri centri, ki izkazujejo vsako leto prirastek študentov invalidov. Te izkušnje se sedaj v okviru projekta Paces prenašajo na druge univerze, tako da so ostale članice v projektu seznanjene z možnostmi in pastmi pri ustanavljanju centrov dostopnosti.
FERI v tem projektu sodeluje kot vodilni partner za pomoč pri vpeljavi dostopnih centrov za študenteinvalide. Za kaj gre pri dostopnih centrih?
Delovni paket, ki ga vodi FERI v tem projektu, zajema vzpostavitev centrov od samega načrta do fizičnega odprtja centra. V ta namen s pomočjo svojih dosedanjih izkušenj pomagamo pri svetovanju in načrtovanju o nabavi opreme, pri pripravi akcijskih načrtov, pri načrtovanju infrastrukture, osebja, storitev in tudi dejavnosti za oblikovanje spletnih strani.
Cilj projekta je tudi vzpostaviti povezave med univerzami in delodajalci, da bi ti lahko razumeli potrebe in veščine študentov, ki imajo težave s sluhom ali vidom. To izvajate tudi v Sloveniji?
Vseskozi si prizadevamo, da se javnost seznanja z možnostmi in sposobnostmi študentov invalidov in si želimo, da bi lahko čim več študentov premagalo strah pred univerzitetnim študijem in da bi se lahko že dijaki seznanili s prednostmi in možnostmi študija na univerzah v Sloveniji. Vse univerze v Sloveniji imajo karierne centre, ki še posebej posvečajo pozornost študentom invalidom. Pri tem aktivno sodelujejo tudi z Društvom študentov invalidov in z drugimi društvi.
V sklopu konference predstavljate primere dobre prakse, ki jih izvajate. Katere?
Predstavili bomo, kako skrbimo oziroma obravnavamo študente invalide od vstopa na fakulteto in skozi ves študijski proces ter kako imamo s predpisi in dokumenti urejeno to področje na univerzi in fakulteti.Predstavili jim bomo vsebino Pravilnika o študijskem procesu študentov invalidov ter Pravilnik o študentih s posebnim statusom, ki veljata za vse članice Univerze Maribor. Prilagajanje, ki ga določata, se nanaša na dostopnost grajenega okolja, komunikacijsko dostopnost, prilagoditve predavanj in vaj ter ostalih oblik študijskega procesa, prilagoditve študijskih obveznosti ter dostopnost in prilagoditev študijske literature. Nadalje jim bomo predstavili še akcijski načrt naše fakultete ter način kako ga vsebinsko oblikujemo. Ta temelji na tem, kaj nam dopuščata prej omenjena pravilnika in na podlagi opravljene analize v preteklem študijskem letu ter predhodnih obravnav novih prošenj študentov. Tukaj si zastavimo tudi kratkoročne in dolgoročne cilje, ki jih želimo izpolniti. Podučili jih bomo tudi, kako skrbimo za študente invalide – to se namreč začne že na samih informativnih dnevih, kjer jim predstavimo kakšne prilagoditve jim lahko ponudimo. Trudimo se, da ozaveščamo, kaj pomeni pridobitev statusa študenta invalida in kakšne možnosti jim lahko ponudi fakulteta. Bolj intenzivno pa se to začne, ko se dejansko vpišejo na našo fakulteto. Z vsakim opravimo individualni razgovor in se pogovorimo o prilagoditvah, ki jih bo deležen, o tem pa obvestimo tudi pedagoško osebje, kar je nujno, saj je bilo v preteklih letih mogoče zaznati, da študenti invalidi niso želeli izpostavljati svoje invalidnosti, zato so bili potrebni redni sestanki z njimi in priprava individualnih načrtov študija, kar je pripomoglo k temu, da študenti invalidi lažje in brez zadrege pristopijo k profesorju. Vsako leto imenujemo tutorja učitelja in tutorja študenta, ki sta zadolžena posebej za študente invalide. Tutor študent ima tudi sam težave s slabovidnostjo, zato lahko študentom svetuje in daje pozitiven zgled o možnostih uspešnega študija. Opažamo, da se za študij odloča vsako leto več študentov invalidov in se veča obseg dela in aktivnosti. Izjemno smo ponosni, da med študenti invalidi slovimo kot študentom prijazna fakulteta, zato se bomo tudi v bodoče trudili, da jim bomo zagotovili vso potrebno pomoč in podporo.
Koliko študentov invalidov pa obiskuje vašo fakulteto?
V študijskem letu 2017/2018 se je na Fakulteti za elektrotehniko, računalništvo in informatiko Univerze v Mariboru izobraževalo 20 študentov invalidov. Imamo slepega študenta, slabovidne in gluhoneme študente, gibalno ovirane, študente, ki imajo govorno jezikovne težave ter kar nekaj dolgotrajno bolnih študentov.
Kako konkretno zagotavljate na vaši fakulteti okolje, tehnologije in dostopnost za študenteinvalide, da bi lažje sledili študijskemu procesu?
Aktivno sodelujemo z različnimi rehabilitacijskimi centri in Društvom študentov invalidov. Študentom, ki so gibalno ovirani predavanja, vaje in druge študijske obveznosti organiziramo v zanje dostopnih prostorih. Urejen imajo tudi dostop do fakultete in parkirišče v garažni hiši objekta G2, od koder so z dvigalom dostopna vsa nadstropja. Za gibalno ovirane študente smo kupili tudi posebej prilagojene nagibne delovne mize, ki omogočajo dostop študentom na vozičkih. V letu 2016 je bila spletna stran naše fakultete že delno prilagojena gluhim študentom in so nekatere strani dostopne tudi v slovenskem znakovnem jeziku, kar predstavlja inovativnost na področju razvoja dostopnih spletnih strani. Prevedene strani so označene z ikono obeh rok, ki predstavljata kretnjo – znakovni jezik. V prihodnjih letih bomo skušali v znakovni jezik prevesti tudi poglavje študij. Pedagoški sodelavci in ostali zaposleni se permanentno izobražujejo in izboljšujejo svoja študijska gradiva, da lahko čim bolje zadostijo različnim potrebam študentom. Prav tako študentom omogočamo, da izpite in študijske obveznosti opravljajo izven razpisanih rokov, s pomočjo pomagal ali ob prisotnosti tolmačev oziroma zapisovalcev, skratka vse, kar je možno v sklopu oziroma okviru pravilnika. V prihodnosti si želimo seveda omogočiti še čim več stvari, ki jih dopušča pravilnik, prav tako bi si želeli, da bi celotna fakulteta bila dostopna z invalidskim vozičkom, ne le glavni objekt.
Vesna Pfeiffer