Delavnica na konferenci ARSAD pod vodstvom Pilar Orero. Foto: ARSAD
Delavnica na konferenci ARSAD pod vodstvom Pilar Orero. Foto: ARSAD

Dogodek, ki se je začel leta 2007 s samo 25 udeleženci, je med 19. in 21. marcem letos pritegnil več kot 120 udeležencev iz 25 držav.

Na konferenci ARSAD 2025, katere osrednja tema je bila "Ustvarjalnost v dobi generativne umetne inteligence: zvočni opisi v spreminjajočem se svetu", so obravnavali hitro razvijajočo se vlogo umetne inteligence na tem področju. Profesorica Sabine Braun, direktorica Centra za prevajalske študije na Univerzi v Surreyju, je imela uvodno predavanje, v katerem je raziskovala, kako bi lahko sodelovanje med človekom in strojem pomagalo zadovoljiti naraščajoče povpraševanje po dostopnih medijih, ne da bi pri tem ogrozili kakovost ali zaupanje. Braun je v svojem nagovoru poudarila potencial delovnih postopkov, ki jih podpira umetna inteligenca - kot so prepoznavanje znakov, samodejno ustvarjanje scenarijev in zvočni opisi v realnem času -, hkrati pa priznala njihove trenutne omejitve in etične izzive, ki jih predstavljajo. Poudarila je potrebo po razvoju in naknadnem urejanju umetne inteligence, osredotočenem na človeka, da se zagotovijo natančnost, pravičnost in vključenost.

Profesorica dr. Sabine Braun ob uvodnem predavanju. Foto: ARSAD
Profesorica dr. Sabine Braun ob uvodnem predavanju. Foto: ARSAD

Na seminarju so potekali različni paneli o praktičnih izzivih, akademskih raziskavah in pogledih uporabnikov, predstavitve pa so obravnavale inovacije na področju orodij, ki jih poganja umetna inteligenca, sodelovanje uporabnikov pri ustvarjanju zvočnih opisov ter čustvene in kulturne razsežnosti opisanih vsebin. Delavnica projekta MOSAIC, ki jo je vodila profesorica Pilar Orero z Universitat Autònoma de Barcelona, je udeležencem ponudila praktične izkušnje z uporabo umetne inteligence v delovnih postopkih.

Druge predstavitve so obravnavale dostopnost v različnih formatih in okoljih, od filma in streaminga do muzejev in videoiger. Med najpomembnejšimi dogodki so bili študija o pripovedovanju z umetno inteligenco v erotičnih filmih glede na spol, vpogled v kognitivno dostopnost za starejše občinstvo in predstavitev dinamičnih orodij zvočnih opisov za igre.

Drugi dan se je zaključil s projekcijo filma Proti svetlobi (jap. Hikari) režiserke Naomi Kawase z zvočnim opisom v organizaciji SUB-TI LIMITED.

Tretji dan se je osredotočil na izkušnje gledalcev pri filmskih predstavitvah, na uporabo umetne inteligence s poudrkom na generativni umetni inteligenci v muzejski avdiodeskripciji in filmski AD. Predavatelji pa so se posvetili tudi preučevanju vloge avdiodeskripcije pri plesnih predstavah in vizualni umetnosti. Obravnavane so bile teme vključevanja in izogibanja diskriminatornim opisom v AD, prav tako kot tudi področje usposabljanja in certificiranja.

Naslednja konferenca ARSAD bo potekala leta 2027, več o njej pa bo znano aprila 2026.

Udeleženci konference ARSAD v atriju Inštituta za katalonske študije. Foto: ARSAD
Udeleženci konference ARSAD v atriju Inštituta za katalonske študije. Foto: ARSAD