Skulptura italijanskega umetnika Willy-ja Verginerja; na ogled je na razstavi Ecosofismi v Dominikanskem samostanu./Foto: Radio Maribor/Irena K. Cizerl
Skulptura italijanskega umetnika Willy-ja Verginerja; na ogled je na razstavi Ecosofismi v Dominikanskem samostanu./Foto: Radio Maribor/Irena K. Cizerl

Sinoči se je na Ptuju začel 22. mednarodni festival sodobne vizualne umetnosti Art Stays. Prinaša razstave na ptujskih in okoliških prizoriščih, javno razpravo, delavnice, performanse in koncerte, letos pa ima naslov Prostor – The Space. Gre za širok pojem, ki določa naše bivanje in zaznamuje našo identiteto; pogosto pozabljamo, da ima pravico obstajati tudi brez nas, usodno ga sooblikujemo, vpliva pa tudi na to, kako bo umetniško delo delovalo. Otvoritveni večer je sklenil temperamenten nastop argentinske zasedbe La Fanfarria del Capitan, šestih glasbenih nomadov, ki že petnajst let potujejo po svetu, po različnih glasbenih prostorih in jih vključujejo v svojo glasbo. Otvoritveni konec tedna vabi z dogodki do nedelje opolnoči, razstave pa bodo na ogled do 8. septembra.

Kustos Matteo Galbiati pri postavljanju razstave v Dominikanskem samostanu z nežnimi deli japonske avtorice Asako Hishiki. Na platnih so upodobljene odpadle drevesne iglice, razstava Ecosofismi pa na nežen, radosten in poetičen način vzpostavlja enakovreden odnos med človeštvom in naravo./Foto: Radio Maribor/Irena K. Cizerl
Kustos Matteo Galbiati pri postavljanju razstave v Dominikanskem samostanu z nežnimi deli japonske avtorice Asako Hishiki. Na platnih so upodobljene odpadle drevesne iglice, razstava Ecosofismi pa na nežen, radosten in poetičen način vzpostavlja enakovreden odnos med človeštvom in naravo./Foto: Radio Maribor/Irena K. Cizerl

Uradni otvoritvi s francosko-slovenskim gibalno-plesnim performansom je sledila otvoritev razstave Ecosofismi v Dominikanskem samostanu. Njen kustos Matteo Galbiati je želel z deli šestih umetnikov različnih generacij preseči militantno ekološki vidik odnosa med človekom in naravo. Na ravnovesje, ki bi moralo vladati v tem odnosu, opozarja na poetičen, radosten, nežen način. Razstavo sklene majhna skulptura deklice z odprto škatlo, delo italijanskega umetnika Willy-ja Verginerja. Matteo Galbiati razloži:« Deklica drži odprto škatlo, vanjo pa lahko odložite svoj razmislek, razpoloženje, vprašanja in odgovore, ki jih imate po ogledu razstave. Kovinska skulptura je delno obarvana zlato, kar pomeni luč in hkrati upanje, da bomo ustvarili nov odnos med človeštvom in naravo.«
V razstavah je poleg resnih vsebinskih razmislekov tudi veliko ustvarjalne čarovnije. Umetniški vodja festivala Jernej ForbiciV letošnji ediciji je ogromno tega, kako lahko z medijem prelisičimo gledalca, ga prisilimo, da gre s pogledom iz prostora ali da spremeni svoj pogled na prostor. Na Ptuju je na ogled videoinstalacija svetovno znanega avstralskega umetnika Shauna Gladwella, ki je predstavljal Avstralijo na beneškem bienalu. V njej so akrobatski plesalci oz. plesalci breakdancea postavljeni v ravnotežje na postaji podzemne železnice in gledalec ne razume ali so plesalci postavljeni v ravnotežje ali je prostor postrani. Polno je teh trikov, ki postavljajo gledalca pred izziv."

O festivalu Art Stays v oddaji Kultura zdravi, umetnost lajša

Vabljeni k poslušanju celotne oddaje o kulturi, festivalu Art Stays smo posvetili drugi del oddaje.
https://www.rtvslo.si/rtv365/arhiv/175057804?s=radio

Kustosinja razstave Tranzitni prostori za mobilne identitete Livia Savorelli pravi, da stopa razstava, ki jo bodo na ptujskem gradu odprli jutri ob 19-ih, v dialog z gradom, z njegovo okolico in z muzejskimi zbirkami. Razloži, da je bila lani tema festivala potovanje in da je človekova identiteta tesno povezana s tem in tudi s prostorom, ta pa je povezan z migracijami. Svoj intimni prostor, svoj dom, pogosto zapustimo, ker smo v to prisiljeni, tudi zaradi vojn. S tem pa spremenimo identiteto. Nekateri umetniki zato raziskujejo, kako so prišleki, begunci sprejeti oziroma zavrnjeni. Umetnica Mona Lisa Tina bo predstavila svoje videnje tega v performansu v Palaciju Ptujskega gradu, v soboto ob 20-ih, tudi z odlomki iz Chaplinovih filmov Emigrant, Moderni časi in City Lights, ter izpostavila skrb in boleče zgodbe vseh tistih, ki morajo zapustiti svojo državo.

Obiskovalci lahko na festivalu vidijo videe, slikarska dela, fotografije, skulpture, instalacije, performanse domačih in tujih umetnikov – tudi na novem prizorišču. Jernej Forbici: »Pri prenovi Mladinskega centra Stara steklarska se je odprl nov prehod. Gre za najožjo ulico na Ptuju in menimo, da gre za najožjo galerijo v Sloveniji. To bo stalna galerija, odprta 24 ur na dan, kjer bodo razstave ptujskih umetnikov, predvsem fotografije."

V nedeljo dopoldne tradicionalno pripravljajo voden ogled po vseh ptujskih razstaviščih za ljubitelje umetnosti, ki nikoli nimajo časa, jutri, v soboto, dopoldne pa bodo na javni razpravi razmišljali o tem, kako bi lahko Ptuj unovčil kapital treh pomembnih poletnih festivalov – aktualnega, glasbenega festivala Arsana in pesniškega Dnevi poezije in vina.