Če evropske letalske agencije ne bi pošiljale zahtevanih podatkov, njihova letala ne bi smela pristajati v ZDA. Foto: EPA
Če evropske letalske agencije ne bi pošiljale zahtevanih podatkov, njihova letala ne bi smela pristajati v ZDA. Foto: EPA
So se ZDA pripravljene odreči določenim podatkom o potnikih? Foto: EPA

Dogovor bodo morali pravosodni ministri petindvajseterice potrditi na srečanju v Luksemburgu. Potem ko je Sodišče Evropskih skupnosti razveljavilo sporazum iz leta 2004 zaradi neustrezne pravne podlage, se je namreč pojavila nevarnost, da bodo obveljali številni dvostranski sporazumi, kar bi ogrozilo varnost in zasebnost evropskih državljanov.

Potreba po varovanju zasebnih podatkov
Vsebinsko je pri začasnem sporazumu upoštevana zahteva Evropskega parlamenta, da se sistem neposrednega črpanja iz podatkovne baze nadomesti s sistemom zahtevka, pri katerem morajo ameriške oblasti za podatke posebej zaprositi letalske družbe. Pri tem ne gre za okrepljeno, temveč za lažje prenašanje podatkov, poleg tega morajo oblasti oziroma agencije, ki podatke pridobivajo, zagotoviti ustrezne varovalne mehanizme, je poudaril komisar za pravosodje, svobodo in varnost Franco Frattini. Najspornejša točka pri dogovarjanju je bila zahteva ZDA, da lahko oblasti podatke o letalskih potnikih posredujejo tudi obveščevalnim agencijam, na primer FBI-ju.

Pogajanja se bodo po Frattinijevih besedah nadaljevala v začetku novembra v Washingtonu, novi sistem pa naj bi po njegovih besedah preizkusili pred koncem tega leta.

Sklenitev sporazuma, ki omogoča prenos 34 različnih podatkov o potnikih, kot so polna imena, njihovi naslovi, telefonske številke, elektronski naslovi, informacije o načinu plačila letalskih kart, številke bančnih računov in podatki o plačilnih karticah, vključno z višinami limita, ter sorodstvene vezi, so ZDA terjale v okviru okrepljenega boja proti terorizmu po napadih 11. septembra 2001.