Foto: Pixabay
Foto: Pixabay

Mineva nekaj več kot mesec dni, odkar je začela veljati vladna odločitev o sprostitvi cen najbolj prodajanih pogonskih goriv, dizla in neosvinčenega 95-oktanskega bencina. Trgovci morajo sicer o spremembah cene pogonskih goriv na svojih bencinskih servisih vsaj uro pred spremembo obvestiti pristojno ministrstvo za gospodarstvo. Spremembe cen pa so objavljene na spletni strani goriva.si, kjer lahko uporabniki preverijo cene goriv pri posameznem ponudniku oz. na določeni lokaciji.

Čeprav slovenski trg s pogonskimi gorivi obvladujeta dva ponudnika, Petrol in OMV, ki imata skoraj tričetrtinski državni delež, pa cene pogonskih goriv objavlja kar 24 ponudnikov (nekateri ponujajo zgolj avtoplin).

Popolna sprostitev trga za zdaj ni prinesla drastičnih sprememb. Če je vlada letos nekaj mesecev neprekinjeno zapovedovala ceno dizla in 95-oktanskega bencina pri enem evru, so v mesecu dni pri večini ponudnikov cene bencina padle za nekaj centov, dizel pa se je podražil za manj kot pol centa. Cene pri različnih ponudnikih ali na različnih lokacijah pa se prav tako ne razlikujejo bistveno, tja do treh centov za liter goriva.

Gospodarsko ministrstvo pričakuje nove trgovce

Kot je v oddaji Poslovne krivulje na Valu 202 pojasnil Franc Stanonik z ministrstva za gospodarski razvoj in tehnologijo, ugotavljajo, da se na trgu pogonskih goriv ni zgodilo nič usodnega.

"Razlog je bil, da se v Sloveniji dolgoročno vzpostavi neki normalen trg naftnih derivatov, ki bo omogočal konkurenco med posameznimi ponudniki in da imajo potrošniki izbiro. Dolgoročno država pričakuje, da se bo na trgu naftne distribucije pojavil še kakšen ponudnik," je o razlogih in pričakovanjih sprostitve trga povedal Stanonik.

Toda slovenski trg je že precej zasičen z bencinskimi servisi, je za Radio Slovenija opozoril nekdanji gospodarski minister, ekonomist Maks Tajnikar.

"Pomemben dejavnik je, da je mreža bencinskih servisov po Sloveniji zelo razpršena in ni velikih rezerv. Novi igralci nimajo kam vstopiti, saj imamo bencinsko črpalko v skoraj vsaki vasi. Skoraj šestdeset odstotkov jih je v lasti Petrola in tudi OMV-ja," pravi Tajnikar.

Največja igralca na slovenskem trgu pogonskih goriv Petrol in OMV naj bi obvladovala že tri četrtine trga. V Sloveniji pa število bencinskih servisov že močno presega evropsko povprečje.
(276 bencinskih servisov na milijon prebivalcev; EU-povprečje je po navedbah Radia Slovenija 226)

Tajnikar tudi ugotavlja, da se slovenski naftni trg vede monopolistično. Vladna popolna sprostitev cen pa se po njegovem mnenju ni zgodila zaradi želja potrošnikov.

"To je ukrep, ki so ga izmislili ponudniki, zlasti največji igralec Petrol. Kot vemo, je
že leta in leta pritiskal na državo, da bi sprostila cene. V prihodnjih letih lahko pričakujemo, da se bodo marže na nafto povečale. Če država ne bo odreagirala z davčnim sistemom, bodo šle cene navzgor," dodaja.

Foto: BoBo
Foto: BoBo

Petrol odpravlja objavo cen pogonskih goriv na reklamnih stolpih

Med novostmi, ki jih je v zadnjem času uvedel največji slovenski naftni trgovec Petrol, je tudi odprava označevanja cen na velikih oglasnih stolpih, ki so navadno postavljeni ob vstopu v bencinske servise. Kot so opazili pri časopisu Dnevnik, Petrol na nekaterih svojih servisih namesto cen goriva raje objavlja reklame za proizvode, ki jih ponuja v svojih prodajalnah.

Ceno goriva kupci tako izvejo šele na napravi za točenje goriva. Razen, če je prej niso preverili na kakšni izmed spletnih ali mobilnih aplikacij, ki spremljajo cene goriva po Sloveniji.

"Skladno z veljavno zakonodajo je vsaka stranka seznanjena z aktualno ceno goriva na izbranem prodajnem mestu ob dvigu iztakalne ročke pred začetkom točenja goriva," so za Dnevnik pojasnili na Petrolu.

V zvezi potrošnikov (ZPS) pa na drugi strani menijo, da bi moral biti potrošnik o ceni goriva predtem jasno obveščen in da je označevanje cen na reklamnih stolpih praksa, ki se najbolje obnese.

Druga dva večja ponudnika naftnih derivatov, avstrijski OMV in madžarski MOL, sta za Dnevnik zagotovila, da bosta na svojih reklamnih stolpih še naprej objavljala cene goriva.

Kako morajo biti označene cene?

"V skladu s 26. členom Zakona o varstvu potrošnikov mora podjetje za blago oziroma storitve, ki jih ponuja potrošnikom, vidno označiti ceno, ki vključuje davek na dodano vrednost v primeru, da je podjetje zavezanec za davek na dodano vrednost. Prav tako mora podjetje označene cene upoštevati. Pravilnik o načinu označevanja cen blaga in storitev v 6. členu določa, da mora biti cena izdelkov označena na izdelku, lahko pa je tudi na enega od naslednjih načinov, vendar tako, da ne obstaja možnost zamenjave s ceno drugega blaga: na polici, kjer je izdelek nameščen, na izvirni embalaži izdelka, v obliki cenika, v katalogu, na nek drug ustrezen način. Označitev cen mora biti nedvoumna, lahko prepoznavna, čitljiva in za potrošnika na vidnem in dosegljivem mestu," so glede ustreznega označevanja cen za MMC pojasnili na tržnem inšpektoratu.

Osvobojen trg goriv