Turški minister za promet in infrastrukturo Abdulkadir Uraloglu. Foto: Igor Kupljenik/Bobo
Turški minister za promet in infrastrukturo Abdulkadir Uraloglu. Foto: Igor Kupljenik/Bobo

Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek in turški minister za promet in infrastrukturo Abdulkadir Uraloglu sta si dela na drugem tiru Divača-Koper ogledala danes dopoldan, popoldan pa še dela v drugi cevi karavanškega predora. Oba projekta sta namreč povezana s turškimi izvajalci. Ob zaključku obiska sta pred predorom Karavanke podala izjavo za javnost. Pohvalila sta uspešno gradnjo druge cevi predora Karavanke in se zavzela za skupno reševanje izzivov na drugem tiru.

Glede na izzive je minister ravno ob pravem času v Sloveniji, je izpostavila ministrica Bratušek. Vesela je ministrovih zagotovil, da Yapi Merkezi ostaja na projektu drugega tira. "Vesela sem, da se projekt izvaja tako, da smo v okviru finančnoinvesticijskega programa in tudi izvedbenega roka," je dejala in dodala, da bodo marca 2026 začeli izvajati testne vožnje.

"Dokler projekt ne bo končan, Yapi Merkezi ne bo zapustil Slovenije," je zagotovil minister Uraloglu, in dodal, da bodo budno spremljali tudi dano obljubo, da bo projekt zaključen v roku enega leta.

"S podjetjem smo v stiku, da se uredi, če je kar koli še treba urediti," je dejal. Ob tem je dodal, da so se na tokratnem obisku dogovorili, da bodo projekt pozorno spremljali na mesečni ravni.

Glede informacij, ki so se pojavile v javnosti, da se turško podjetje v veliki meri umika z gradbišča drugega tira, je minister pojasnil, da sta v projektu dva partnerja, med katerima je prišlo do razporeditve del. Yapi Merkezi mora izvesti še nekatera dela v predorih, polaganje tirnic in elektro-strojna dela.

Kot je pojasnila Bratušek, po pogodbi dela med Yapi Merkezijem in Kolektorjem niso bila razdeljena po odstotkih, zato je to njun dogovor. "Zame ni tako pomembno, kdo bo kaj naredil, pomembno je, da bo projekt izveden," je poudarila.

"Danes tu oba ministra zagotavljava, da bova storila vse, kar je v najini moči, da ta projekt skupaj pripeljemo h koncu," je dejala ministrica. Ob tem je poudarila še, da so dela, ki jih je opravil Yapi Merkezi in sta si jih z ministrom ogledala, izvedena zelo kakovostno in korektno.

Se je pa ministrica odzvala tudi na pomisleke glede evropskih sredstev. Zagotovila je, da njihovo črpanje ni ogroženo. "Še več, prepričana sem, da nam bo uspelo za ta projekt in tudi naslednji tir zagotoviti še dodatna evropska sredstva," je dejala.

Tistim, ki s svojimi izjavami burijo duhove, pa polaga na srce, "naj se prej poglobijo v zakon in ne delajo panike, kjer ni treba". V javnosti so se namreč pojavile informacije, da bi se lahko pojavile težave zaradi referenc, ki jih konzorciju zagotavlja Yapi Merkezi in jih Kolektor nima.

Projekt drugi tir železniške proge Divača–Koper gradi Kolektor CPG v konzorciju s turško družbo Yapi Merkezi.  Foto: 2TDK
Projekt drugi tir železniške proge Divača–Koper gradi Kolektor CPG v konzorciju s turško družbo Yapi Merkezi. Foto: 2TDK

Brez težav na Karavankah

Brez posebnosti medtem potekajo dela na drugi cevi avtocestnega predora Karavanke, ki jih izvaja Cengiz. "Z izvedbo smo zelo zadovoljni. Stvari potekajo tako, kot smo si zamišljali, mogoče celo nekaj hitreje, kot je bilo prvotno predvideno," je povedala ministrica. "Tu imamo primer dobrega sodelovanja med ministrstvom, naročnikom, nadzorom in izvajalcem," je dodal Uraloglu.

Dela na drugi predorski cevi naj bi bila končana do konca leta, potem bodo sledili testiranje in marca prihodnje leto odprtje ter preusmeritev prometa. Zatem bo stekla obnova prve predorske cevi, ki bo trajala do leta 2029.

Predsednik uprave Darsa Andrej Ribič je pojasnil, da je v teku dvostopenjski razpis za izvajalca del, na katerega so prejeli tri ponudbe. Med njimi tudi podjetja Cengiz, s katerim so, kot je ocenil tudi on, zelo dobro izpeljali projekt gradnje druge predorske cevi.

Turški minister se je danes srečal tudi z ljubljanskim županom Zoranom Jankovićem in se sešel s predsednikom vlade Robertom Golobom. Kot so sporočili iz Urada vlade RS za komuniciranje, sta sogovornika potrdila dobre odnose med državama, še posebej na področju infrastrukturnih projektov. V tem okviru sta poudarila pomen pravočasne in uspešne izgradnje tako nove cevi avtocestnega predora Karavanke kot drugega železniškega tira Divača–Koper.

Turški partner pri drugem tiru se je znašel v hudih finančnih težavah

Kaj če se turški gradbinec umakne?

Če bi se uresničil najbolj črn scenarij in bi turški gradbinec dejansko odstopil od nadaljevanja projekta, je novinar TV Slovenija Marko Milenković poudaril, da je na projektu drugi tir kar 80 odstotkov del že opravljenih in bi bile težave predvsem pravne narave.

"Turški partner k projektu ni prinesel le mehanizacije in znanja, ampak predvsem reference. Reference, s katerimi se je lahko konzorcij na čelu s Kolektorjem sploh prijavil in zmagal na tem razpisu. Brez turškega partnerja Kolektor preprosto nima referenc in vprašanje je, ali bi sploh lahko formalno zaključil celoten projekt. Predvsem je vprašanje, ali bi lahko pridobil uporabno dovoljenje za projekt drugi tir," je poročal Milenković in dodal, da bi bila pod vprašajem tudi evropska sredstva.

"Najverjetneje nekdo, ki nima referenc, ne bi mogel črpati evropskih sredstev za neki projekt, kar pomeni, da bi največji infrastrukturni projekt v državi nekako resnično obvisel v zraku," je dodal.

Direktor družbe 2TDK Matej Oset pa je pojasnil, da pogodba natančno določa in opredeljuje postopke tudi v takšnih primerih in da se preprosto ne more zgoditi, da bi konzorcij ostal brez ustreznih referenc.

Izzivi in težave turškega gradbenika pri gradnji drugega tira