Pogajanja z zavarovalnicami o spremembi cen, ki bi avtoservisom omogočile vzdržno poslovanje, za zaprtimi vrati po navedbah SDA-ja potekajo že več kot leto dni, a v tem času bistvenega napredka niso dosegli. Foto: SDA
Pogajanja z zavarovalnicami o spremembi cen, ki bi avtoservisom omogočile vzdržno poslovanje, za zaprtimi vrati po navedbah SDA-ja potekajo že več kot leto dni, a v tem času bistvenega napredka niso dosegli. Foto: SDA

Več kot 100 avtoservisov po Sloveniji, združenih v Slovensko društvo avtostroke (SDA), je sredi julija napovedalo stavko proti zavarovalnici Generali, v dobrih dveh mesecih pa je število avtoserviserjev, ki poškodovanih vozil, zavarovanih pri tej zavarovalnici, ne sprejemajo več, naraslo na več kot 160. "Zavarovalnice že več kot desetletje silijo servise v popravila, ki so močno podplačana, kar je pripeljalo do nemogočega poslovanja in roba preživetja marsikaterega obrtnika,” je o razlogu za organizirano akcijo avtoserviserjev in avtokleparjev pojasnil podpredsednik SDA-ja Jure Plut.

V društvu namreč opozarjajo, da so urne postavke, ki jim jih za opravljeno delo izplačujejo zavarovalnice, kljub vsakoletnim višjim premijam avtomobilskih zavarovanj in naraščanju stroškov dela, dražjim materialom ter inflaciji na isti stopnji že 12 let. Za uro dela jim v povprečju izplačajo dobrih 29 evrov (vse cene so navedene brez DDV-ja), medtem ko trenutna ekonomsko vzdržna delovna urna postavka glede na študijo, ki so jo v začetku leta opravili na Ekonomski fakulteti Univerze v Ljubljani, za karoserijska dela ob vseh upoštevanih stroških morala znašati 94, za ličarska dela pa 105 evrov.

Sorodna novica Avtoservisi stavkajo proti zavarovalnici Generali. Do preklica ne sprejemajo njihovih strank.

V SDA-ju poudarjajo, da bi, če bi ignorirali vse podražitve energentov, materiala in višanje plač zaposlenih v zadnjih 12 letih in bi upoštevali samo inflacijo, morala urna postavka znašati 50 evrov. "Če bi zavarovalnice plačevale vsaj toliko, danes ne bi bilo takšnega upora," je pojasnil Plut. V njegovi delavnici, ki zaposluje 10 ljudi, so v letu 2023 opravili 8000 delovnih ur, v povprečju pa so za uro dela prejeli 29 evrov. “Razlika, če bi te ure prodali po današnjem ceniku, ki znaša 83 evrov na uro, je ogromna,” je dejal in poudaril, da tako podjetju primanjkuje denarja za nujno potrebno vzdrževanje in posodabljanje objekta in opreme ter izobraževanja zaposlenih.

Pogajanja o spremembi cen, ki bi avtoservisom omogočile vzdržno poslovanje, z zavarovalnicami za zaprtimi vrati po navedbah SDA-ja potekajo že več kot leto dni, a se v tem času ni spremenilo skoraj nič, zato so začeli na problematiko opozarjati javno. Kot trdijo, imajo kleparsko-ličarske delavnice težave tudi z drugimi zavarovalnicami, a je zavarovalnica Generali pokazala najmanjšo pripravljenost za dialog in reševanje trenutne situacije. "Z drugimi zavarovalnicami že poslujemo bolje ali pa smo v dogovorih, vsekakor so pokazale več razumevanja do aktualne problematike," so pojasnili v društvu.

Avtoserviserji opozarjajo, da se težave začnejo že s cenitvijo

V SDA-ju sicer opozarjajo na vrsto spornih praks, ki se poleg prenizkih izplačil avtoserviserjem dogajajo v zvezi z zavarovanji vozil. Kot trdijo, se težave začnejo, še preden poškodovano vozilo pride v delavnico. "Cenitve vozil opravljajo cenilci, zaposleni v isti zavarovalnici, ki tudi izplača škodo. Tukaj pride po našem mnenju do trka interesov, saj cenilec škodo oceni v korist zavarovalnici, da mora ta izplačati čim nižji znesek,” opozarja Plut. V društvu zato menijo, da bi, da bi se izognili kakršnim koli dvomom o verodostojnosti cenitev, te morali opravljati neodvisni sodni izvedenci, ki so usposobljeni za to delo.

Težave so tudi pri zagotavljanju nadomestnih vozil za čas, ko je avtomobil na popravilu. "Ko ob sklenitvi zavarovanja doplačate to možnost, seveda mislite, da ste si s tem priskrbeli nadomestno vozilo za ves čas, ko je vaše na popravilu, a je v praksi situacija daleč od tega," je opozoril. Zavarovalnice sicer en dan upravičenosti do nadomestnega vozila priznajo za vsakih osem ur popravila v delavnici. A čas, potreben za popravilo, zavarovalnice računajo zgolj na podlagi kalkulacije eurotaxe oz. tovarniškega normativa, ne upoštevajo pa tega, da morajo v delavnici avtomobil najprej razdreti, popisati dejansko škodo, počakati na odobritev zavarovalnice, dodatno naročiti potrebne nadomestne dele, katerih dostava v povprečju traja od treh do petih dni, prav tako pri izračunu ni upoštevano, da se morajo materiali pri kakovostnem popravilu med posameznimi fazami sušiti najmanj 24 ur.

Tako za popravilo avtomobila, ki bi po opisanem postopku vzelo deset dni časa, zavarovalnice priznajo zgolj dejanski čas montaže, barvanja in kleparskih del, kar nanese od 10 do 15 ur. "Zavarovalnic ne zanima čas, ki smo ga porabili za sprejem vozila, popolno cenitev, naročanje delov, čakanje delov, čakanje vmesnih faz sušenja materialov, konca tedna, pranja in poliranja vozila, izdelavo kalkulacije in računa, ampak zgolj in samo tovarniški normativ, kot da lahko delo, ki sicer vzame najmanj deset dni, opravimo v le dveh dneh,” je ponazoril Plut.

Tako sta v praksi mogoča dva razpleta. “Ali si vsakič, ko stranki oddamo svoje nadomestno vozilo, naredimo minus, saj nam zavarovalnica plača le dan, dva ali maksimalno tri dni, ali pa stranki te dodatne dni zaračunamo in jo streznimo s tem, da je njena kasko polica, kar se tiče nadomestnega vozila, nateg,” je bil oster predstavnik avtoserviserjev. Opozoril je tudi na to, da oškodovancem po zakonu pripada popolna nadomestna mobilnost iz obveznega zavarovanja povzročitelja nesreče, a so številni od zavarovalnic napoteni na izkoriščanje svoje asistence in kasko zavarovanja.

"Cene storitev se v pogajanjih s pogodbenimi partnerji – tudi s tistimi, ki so člani društva SDA – oblikujejo glede na različna merila sodelovanja s posameznim servisom ter glede na inflacijo, cene rezervnih delov, energentov in drugih razmer na trgu," zatrjujejo na zavarovalnici Generali, kjer napovedujejo, da se bodo tudi v prihodnje o pogojih sodelovanja dogovarjali z vsakim servisom posebej. Foto: BoBo/Borut Živulović

Generali: Doslej je bilo po naših informacijah zavrnjenih manj kot 20 strank

Na zavarovalnici Generali navedbe SDA-ja, da naj ne bi usklajevali urnih postavk s svojimi pogodbenimi partnerji, odločno zavračajo. Kot so pojasnili, je v njihovo mrežo vključenih več kot 350 avtoserviserjev po celotni državi. "Z vsemi redno in transparentno sodelujemo, cene njihovih storitev pa določamo v pogajanjih z vsakim posebej," so sporočili in dodali, da so v zadnjem letu cene urnih postavk in pogoje sodelovanja na novo uskladili z več kot 170 pogodbenimi partnerji iz omenjene mreže. Povprečnih urnih postavk, ki jih izplačujejo, sicer niso razkrili. Ob tem na zavarovalnici poudarjajo, da če posamezni pogodbeni partnerji niso zadovoljni in želijo sodelovanje prekiniti, njihove odločitve spoštujejo.

Študije o tržno vzdržnih urnih postavkah, ki so jo opravili na Ekonomski fakulteti, medtem na zavarovalnici Generali ne priznavajo, "ker ne upošteva posebnosti slovenskega trga, kot denimo prihodek serviserjev od prodanih nadomestnih delov". Glede opozoril SDA-ja o cenitvah in nadomestni mobilnosti pa na Generaliju poudarjajo, da sta obe področji urejeni sistemsko za vse zavarovalnice enako in da spoštujejo vso veljavno zakonodajo in predpise.

Kot so sporočili, stavka SDA-ja sicer nanje in na njihove zavarovance nima večjega učinka. "Po naših informacijah je bilo manj kot 20 primerov zavrnitev strank pri serviserjih od približno 60.000 prejetih zahtevkov na leto, kar je precej zgovoren podatek. Iz naše mreže več kot 350 pogodbenih partnerjev je popravila škod doslej zavrnilo le osem pogodbenih partnerjev. Zaradi neizpolnjevanja njihovih pogodbenih obveznosti smo z vsemi osmimi prekinili pogodbe o sodelovanju," so pojasnili. Zavrnjena popravila so po navedbah zavarovalnice pravočasno izvedli drugi avtoserviserji iz njihove pogodbene mreže. "Naša mreža se je v zadnjih treh mesecih celo povečala za več kot deset novih pogodbenih partnerjev," so poudarili.

Plut: 20 strank smo v zadnjem mesecu zavrnili samo v našem servisu

Generali torej trdi, da stavka SDA-ja nanje nima opaznega vpliva. Plut takšne navedbe označuje za zavajajoče. Kot trdi, se v praksi namreč od začetka stavke že vidijo spremembe – zavarovalnica, ki je v preteklosti tudi servisom, s katerimi je imela dobre poslovne odnose, le s težavo ponudila dvig urne postavke za evro ali evro in pol, zdaj po Plutovih besedah sama išče nepooblaščene servise po državi in jim ponuja od 3 do 5 evrov višje urne postavke. Nekaterim večjim pooblaščenim servisom so po informacijah Pluta urno postavko dvignili tudi od 10 do 15 evrov, kar je bilo v preteklosti po njegovih besedah nepredstavljivo. "Vsi ti sestanki ter na novo usklajeni ceniki se dogajajo izključno zato, da bi ustavili naše gibanje in ošibili naše vrste," je prepričan. Kot je dodal, naj bi Generali namreč povišanje urnih postavk pogojeval s tem, da servis ne sme viti včlanjen v SDA.

Glede navedb o le peščici zavrnjenih strank pa podpredsednik SDA-ja to označuje za sprenevedanje in poudarja, da se zavarovalnica sklicuje le na prijavljene odpovedi v pooblaščenih servisih. "Večina strank po zavrnitvi tudi ne poroča tega zavarovalnici, temveč enostavno gre k drugemu," zatrjuje. "Dvajset strank, zavarovanih pri Generaliju, smo v zadnjem mesecu zavrnili samo v našem servisu," je poudaril in ocenil, da je bilo ob več kot 100 stavkajočih servisih doslej zavrnjenih že vsaj 2000 strank.

Zavarovalnica proti SDA-ju vložila tožbo

Ker so po trditvah Generalija vsi očitki SDA-ja "neresnični in neutemeljeni", so proti društvu in enemu od njegovih članov zaradi širjenja "negativnih in na neresnici osnovanih objavljenih sporočil proti zavarovalnici" na pristojno sodišče vložili tožbo. "Pristojno sodišče v Ljubljani je ugodilo našim zahtevam in izdalo dva sklepa, s katerima je od SDA-ja in njenega člana zahtevalo, da vsa sporna sporočila umaknejo, sicer so dolžni plačati denarno kazen," so sporočili z zavarovalnice Generali.

Sodišče je SDA-ju naložilo umik sporočil, ki so jih na Generaliju označili za širjenje neresnic. V društvu so se na sodbo pritožili, ob tem pa poudarjajo, da so se sodišča v preteklosti v spornih glede urnih postavk že večkrat postavila na njihovo stran.  Foto: Shutterstock
Sodišče je SDA-ju naložilo umik sporočil, ki so jih na Generaliju označili za širjenje neresnic. V društvu so se na sodbo pritožili, ob tem pa poudarjajo, da so se sodišča v preteklosti v spornih glede urnih postavk že večkrat postavila na njihovo stran. Foto: Shutterstock

Plut je pojasnil, da jih je Generali tožil zaradi kampanje, v okviru katere so na družabnem omrežju obveščali o stavki in razlogih, zaradi katere so se zanjo odločili. V SDA-ju so sklep sodišča upoštevali in umaknili vsebine, ki jih je ocenilo kot sporne. Ob tem so že vložili ugovor na tožbo, v katerem so podali strokovno razlago, ki je po Plutovih navedbah podkrepljena z vrsto dokazil.

V SDA-ju poudarjajo tudi, da so se sodišča v sporih glede višine urnih postavk že večkrat postavila na stran avtoservisov. Iz treh različnih sodb višjega sodišča (dokumente hranimo v uredništvu) je razvidno, da so morale zavarovalnice avtoserviserjem zaradi prenizkih urnih postavk za opravljena avtokleparska in avtoličarska izplačati razliko. V vseh treh primerih so zavarovalnice priznale in izplačale 45 evrov na uro, avtoservisi pa so zahtevali 68 evrov. "Sodni spori zaradi urnih postavk so zelo redki, so pa seveda običajna oblika reševanja sporov tudi na področju zavarovalništva," so na vprašanje, kako komentirajo odločitve sodišč, odgovorili na Generaliju.

Predsednik SDA-ja napoveduje stopnjevanje pritiska

Sodno bitko proti zavarovalnicam vodi hrvaški odvetnik in tudi predsednik SDA-ja Antonio Đureta, ki je pripomogel k temu, da so podobne težave rešili avtoserviserji na Hrvaškem, kjer sicer velja podobna zakonodaja kot v Sloveniji. "Zavarovalnice so tam popustile pod pritiskom, avtoserviserji pa so uspešno dosegli dvig urne postavke. Prej je ta v povprečju znašala 14 evrov na uro, po dvigu pa je cena postavljena pri 35 evrih in več," je pojasnil podpredsednik SDA-ja Jure Plut.

Po Đuretovem mnenju se določeni premiki dogajajo tudi v Sloveniji, vendar še niso takšni, kot bi si želeli avtoserviserji, povezani v SDA. "Če v pogajanjih z zavarovalnicami ne bo napredka, sledi prekinitev vseh odnosov in množične tožbe – govorimo o več kot 10.000 sodnih postopkih. Prav tako bomo vložili prijave agencijam za vsako nepravilnost, pa bomo videli, kdo je močnejši," napoveduje odvetnik. Kot opozarja, avtoserviserji namreč nimajo več česa izgubiti.

"Ker zastopam avtoservise tako v Sloveniji kot na Hrvaškem, tesno pa sodelujem tudi s srbsko organizacijo avtoservisov, smo pripravljeni tudi na stavko po celotnem Balkanu proti zavarovalnicam, ki poslujejo tukaj v Sloveniji, pa tudi v Srbiji in na Hrvaškem. Več kot 1000 servisov bo sodelovalo v tej akciji," je še dodal Đureta in je ob tem kritičen tudi do nadzornih organov, saj po njegovih navedbah pri kršitvah, ki se dogajajo, "zamižijo na eno oko". "Če bo treba, bomo šli tudi do Bruslja," je še napovedal predsednik SDA-ja, ki je prepričan, da bo morala rešitve na koncu ponuditi "najvišja politika v Sloveniji".

Za komentar smo prosili tudi Agencijo za zavarovalni nadzor, kjer pa odgovarjajo, da presojanje ustreznosti višine urnih postavk avtoserviserjev po zakonu ni v njihovi pristojnosti. "Poslovna razmerja zavarovalnic z njihovimi poslovnimi partnerji, med katere spadajo avtoserviserji, so stvar dvostranskih dogovorov pogodbenih strank," so pojasnili. Dodali so, da je rešitev tega vprašanja tako odvisna od dogovora med zavarovalnicami in avtoserviserji samimi, v kar agencija ne more posegati.