Ena priljubljenih japonskih prostočasnih dejavnosti je tudi cosplay: preoblačenje v like iz stripov manga in animiranih filmov anime. Tako naj vas ne preseneti, če sredi Tokia srečate Sailormoon ali kakšen lik iz Pokemona. Po vsem svetu obstajajo konvencije cosplayerjev, ki se vsako leto srečajo in predstavijo najnovejše kostume. Foto: EPA
Ena priljubljenih japonskih prostočasnih dejavnosti je tudi cosplay: preoblačenje v like iz stripov manga in animiranih filmov anime. Tako naj vas ne preseneti, če sredi Tokia srečate Sailormoon ali kakšen lik iz Pokemona. Po vsem svetu obstajajo konvencije cosplayerjev, ki se vsako leto srečajo in predstavijo najnovejše kostume. Foto: EPA
Ajumi Hamasaki
Ajumi Hamasaki - 'cesarica japonskega popa', velja za eno najvplivnejših azijskih popzvezdnic s kameleonskim slogom oblačenja. V svoji karieri je od leta 1998 prodala že 50 milijonov plošč samo na Japonskem, priljubljena pa je tudi na Kitajskem, v Singapurju in v Tajvanu ... Foto: EPA
V tokijski 'elektronski' četrti Akihabara ni nič nenavadnega, če vas v trgovini ali gostinskem lokalu postrežejo dekleta, oblečena v sobarice. Na fotografiji sladica v embalaži, okrašeni z likom Tara Asa, vodjo japonske liberalne demokracije, ki je znan kot velik ljubitelj stripov in animacije. Njegova podoba v manga slogu se je znašla na različnih izdelkih, kar se je izkazalo za odlično tržno potezo. Foto: EPA
Hello, Kitty
Značilnost japonske popularne kulture je tudi pojem 'kawaii', izraz za luškano, prisrčno, prikupno ... To je namreč zelo cenjena estetska lastnost v japonski družbi in jo tam ne povezujejo z 'otročjostjo' v tolikšni meri kot drugod. Simbol prisrčnosti in Japonske nasploh je tudi Hello Kitty, ena najuspešnejših japonskih blagovnih znamk. Več o fenomenu 'kawaii' v enem od priporočenih prispevkov. Foto: EPA

Tako je na natrpanih hitrih vlakih in v vagonih podzemnih železnic, s katerimi se Japonci vozijo v službe v velemestih, pogosto mogoče videti ljudi vseh starosti, ki berejo stripe manga (in so seveda opremljeni z najnovejšimi napravami za predvajanje glasbe ali gledanje filmov). Na Japonskem so stripi manga namenjeni vsem generacijam, zato obsegajo velik razpon tematik: od akcije do romance, od športa do zgodovine, od komedije do znanstvene fantastike in hororja, od spolnosti do poslovnega sveta ...

Od 50. let naprej so stripi manga velik in donosen del japonske založniške industrije, tudi po svetu so vse bolj priljubljeni. Dopolnjuje jih japonska animacija, znana kot anime; morda so svetu najbolj znane japonske risanke z značilnimi obraznimi potezami junakov (predvsem jih zaznamujejo velike široko razprte oči, na Japonskem, kjer prevladujejo poševne in ozke, lepotni ideal), prav tako z zelo velikim razponom tematik.

Kjer sodobno sreča tradicionalno
Japonska popularna kultura poleg odseva stališč in težav sedanjosti ponuja tudi povezavo s preteklostjo. Spoj sodobnega in tradicionalnega je tudi sicer značilnost japonskega načina življenja.

Japonska kinematografija, kulinarika, televizijski programi, manga in anime, pa tudi popularna glasba J-pop, so se razvili iz starejših umetniških in literarnih tradicij, mnoge tematike in slogi imajo izvor v tradicionalnih umetniških oblikah. Sodobne oblike popularne kulture, tako kot tradicionalne, ponujajo ne le zabavo, ampak tudi pobeg iz težav visoko industrializiranega in tehnološko pogojenega sveta.

V Tokiu bodo zdaj odprli pravo "svetišče", posvečeno popkulturi cesarstva vzhajajočega sonca. To bo prvi tovrstni projekt na Japonskem, ocenjen na 88 milijonov evrov (11,7 milijard jenov), ki ga bo v celoti financirala japonska vlada. Novo razstavišče bo postavljeno v središču Tokia, kjer bodo poleg slavnih japonskih stripov manga in animiranih filmov anime na ogled tudi videoigre in dela sodobnih japonskih umetnikov.

Japonska ima velikansko zabavno industrijo: izbira glasbe, filmov in drugih izdelkov popularne kulture, predvsem stripov, je izjemna. V japonskih mestih mrgoli zabaviščnih centrov in igralnic z računalniškimi igricami, dvoran za bowling in sob za karaoke, v katerih se zabava tako mlado kot staro.

Tarento - "slavni zato, ker so slavni"
Japonsko zabavno industrijo označuje izraz geniokai, ki obsega širok razpon: od filmov in televizije (sem spadajo pogovorne oddaje, glasbene oddaje, varietejski program ...) do radia in spleta. Izraz geinojin, pogosto ga nadomeščajo z besedo tarento, pa se nanaša na določeno skupino predstavnikov množičnih medijev. Tarento izvira iz angleške besede talent in se nanaša na skupino ljudi, ki se pojavljajo na televiziji, a jih ne bi mogli uvrstiti med igralce, pevce ali manekene ... Tarento se pojavljajo v omenjenih televizijskih oddajah, nekaterim pa uspe tudi preskok v igralsko ali pevsko kariero.

Ti ljudje, ki so "slavni zato, ker so slavni", pogosto ne zaslužijo prav veliko, saj jim ogromen odstotek poberejo agenti, njihova slava pa je po navadi zelo kratkotrajna. A uspešna kariera tarenta je pri nekaterih izjemah lahko odlična odskočna deska za filmsko, glasbeno ali celo politično kariero. Primer takšnega "velikega meta" je Takeši Kitano, spoštovani japonski režiser, ki je kariero začel kot tarento na področju komedije in še danes vsak teden nastopa kot komik.

Takoj za ameriškim popom ... J-pop
J-pop je okrajšava za japonski pop, a tudi ohlapna definicija določenega glasbenega žanra, ki je zavladal japonskim lestvicam v 90. letih. Nanaša se na japonske popularne glasbenike, skovali pa so ga tamkajšnji mediji, da bi japonske glasbenike razločili od tujih. Danes je japonska glasbena industrija druga največja za ameriško, svoje lovke širi po vsej Aziji, melodije zvezdnikov J-popa pa so stalna spremljevalka sprehajalca po Tokiu: donijo iz zvočnikov trgovin, iz zvočnikov na ulicah, iz zvočnikov na promocijskih tovornjakih ...

Na desni si oglejte animirani film z glasbeno podlago v izvedbi Ajumi Hamasaki.
Nič nenavadnega ni, če sredi Šibuje, kjer je občutek velikanskosti Tokia na pravem mravljišču pešcev največji, naletite na nastop nove japonske fantovske skupine ali pa vam z velikanskega zaslona na sredi trga pomaha Ajumi Hamasaki, nekakšna japonska različica Britney Spears (iz časov, ko je bila Britney še tista prava Britney ...).

Alenka Klun
alenka.klun@rtvslo.si