Polemika, ki nikakor ni nova, se je na novo razplamtela letos okoli dneva žena, ko je podjetje Mattel na trg poslalo serijo lutk markantnih žensk, med katerimi je bila tudi Frida Kahlo. Umetničinim potomcem se je zdelo, da je premalo podobna resnični Fridi in da podjetje sploh ne bi smelo tržiti njene podobe. Pozneje so lutko umaknili iz mehiških trgovin.
Najbrž je precej varno sklepati, da tudi umetnica sama, ki je imela zelo tesen odnos z marksistom Levom Trockim, ne bi privolila v tako komercializacijo svojega imena. Akademiki pa opozarjajo še, da ne more noben spominek zares ujeti kompleksne dediščine radikalne umetnice, feministične vzornice, goreče feministke, LGBTQ-ikone in telesno šibke posameznice, ki je svojo bolečino preusmerjala v slikarstvo.
"Frida Kahlo ni znamka, ni produkt ... Frida Kahlo ni igrača," kategorično zatrjuje fotografinja Cristina Kahlo, ki je njena pranečakinja. "Za nas je ključnega pomena, da ohranimo podobo velike slikarke."
Google digitaliziral najslavnejše slike
Preusmerjanju pozornosti nazaj na delo je posvečen Googlov novi projekt: v sodelovanju z družino Kahlo so del aplikacije Umetnost in kultura posvetili življenju in delu mehiške slikarke. S pomočjo 33 svetovnih muzejev so digitalizirali njena najslavnejša dela, dnevniške zapise in skice ter ljudem omogočili virtualni obisk slavne "Modre hiše" v Ciudadu de Mexicu, kjer sta živela Frida in Diego.
Ameriška umetnica Alexa Meade in mehiška glasbenica Ely Guerra sta skupaj ustvarili "živo umetnino", ki se poklanja Kahlovi, projekt je potekal s pomočjo umetničine pravnukinje. "Pri projektih, ki k Fridi pristopajo s kulturne plati, ki tematizirajo njeno življenje in delo, z veseljem sodelujem," je dodala Cristina.
Muzeji in kulturne institucije, ki so sodelovali z Googlom, so obdržali vse avtorske pravice za svoja dela, niso pa zahtevali plačila od Googla. Vozlišče, ki ga nadzira Mehiška banka in vodi muzeje, posvečene delu slavnega zakonskega para, je ustanovil že Diego Rivera.
Sodna drama v Mehiki
Težje pa je nadzorovati "znamko" in celostno podobo mehiške slikarke. Na začetku novega tisočletja je ena izmed slikarkinih nečakinj, Isolda Romero, pravice za uporabo znamke prodala podjetju, ki nosi ime Frida Kahlo Corporation. Prav ta korporacija je privolila v produkcijo Mattelove tematske barbike, ki je spomladi razburila del javnosti.
Mehiško sodišče je nato v primeru, ki ga je sprožila umetničina družina, prepovedalo prodajo vseh izdelkov Korporacije Fride Kahlo v Mehiki, tudi omenjene barbike, češ da je lutka najjasnejši primer tega, kako korporacija deluje brez posvetovanja z dediči. Mattel je vložil zahtevek za razveljavitev te prepovedi, končna odločitev pa bo znana v juniju.
Korporacija Fride Kahlo medtem toži Isoldo Romero, češ da je kršila njihovo pogodbo, ker je na lastno pest prodajala izdelke z umetničino znamko.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje