Glasbeni film, ki ga je francoski režiser Jacques Audiard posnel v španskem jeziku, v žanrskem hibridu psihedeličnega muzikala in kriminalne drame pripoveduje o vodji mehiškega narkokartela, ki se skuša po potrditvi spola odkupiti za grehe svoje zločinske kariere. Na razglasitvi nominacij za oskarje smo največkrat slišali prav naslov filma Emilia Pérez – na kipec lahko upa v kar 13 kategorijah, kar je rekord za film, ki ni posnet v angleščini. Poleg tega je osvojil že štiri zlate globuse, vključno s tistim za najboljši muzikal ali komedijo in najboljši film v neangleškem jeziku.
Tudi pri oskarjih se poteguje v nekaj prestižnejših kategorijah, med drugim za najboljši film, režijo, izvirni scenarij, za igralki v glavni in stranski vlogi, pa tudi za najboljši mednarodni film. Film je slavil tudi na evropskih filmskih nagradah, v Mehiki pa do filma ne gojijo toliko navdušenja – očitajo mu predvsem, da poveličuje nasilje, ki že leta pesti državo.
Peticija, da film ne bi prišel v mehiške kinematografe
"Film trivializira problematiko pogrešanih v Mehiki," navaja peticija na spletni strani Change.org, pod katero so do zdaj zbrali več kot 11.000 podpisov. Pobudnica peticije je Artemisa Belmonte, ki je dolgo iskala pravico za mater in tri strice, ki so izginili leta 2011. "Menim, da je izjemno žaljivo, pretirano poenostavljeno, zdi se neresno. Ne razumem, zakaj bi nekaj takega posneli in še tolikokrat nagradili," njene besede navaja AP. "O tej temi ne moreš govoriti na način muzikala. Očitno se niso poglobili v temo ali pa se pogovorili z nekom, ki je izgubil bližnje."
Čeprav je nasilje narkokartelov v Latinski Ameriki že dolgo privlačen motiv številnih ameriških filmov, ga Mehičani, ki ob tem nasilju živijo, ne razumejo kot teme za zabavo. Številne spremlja huda travma, saj so izgubili bližnje, ali pa jih še vedno iščejo, pri tem pa tvegajo lastna življenja.
"Film ni spoštljiv do naše kulture"
Peticija zahteva, da filma ne predvajajo v mehiških kinematografih, njen cilj pa je tudi, da se film preneha nagrajevati. Peticija Emilio Pérez označuje za "neobčutljiv film, nespoštljiv do naše kulture, ki močno presega trgovino z mamili in bolečino na tisoče družin". Režiser Audiard je sicer na tiskovni konferenci v Mehiki zagotovil, da je k temi pristopil preudarno in s premislekom, dodal pa, da razume kritiko. "Če se vam zdi, da sem se lotil stvari lahkomiselno, se opravičujem."
V glavni vlogi nastopa Karla Sofia Gascon kot zloglasni vodja narkokartela, ki po potrditvi spola pomaga svojcem pogrešanih. Poleg nje v filmu igrajo še Zoe Saldana, pevka in igralka Selena Gomez in mehiška igralka Adriana Paz. Gascon je prva transspolna igralka z nominacijo za oskarja, Saldana pa je nominirana za najboljšo stransko igralko.
Film je v četrtek vseeno prišel na spored kinematografov v Mehiki. Nekateri gledalci, ki so že ujeli film, so Seleni Gomez očitali slabo španščino in dialoge ter izraze, ki jih v Mehiki sploh ne uporabljajo. Podobno ji je že pred časom očital mehiški igralec Eugenio Derbez, Gomez pa se je na družbenem omrežju na očitke odzvala, da se je potrudila po najboljših močeh.
Kritike letijo tako na slab scenarij kot igralsko zasedbo, ker da je v filmu o Mehiki videti le eno mehiško igralko (Adriano Paz), pa še to v stranski vlogi. Film je sicer večinoma posnet v filmskem studiu v Franciji.
Mehiška filmska kritičarka Gaby Meza je film označila za "eksotičen in drzen", ki pa k nobeni od tematik, ki jih odstira, ne pristopa z globino.
Film je kritiziral tudi mehiški cineast Rodrigo Prieto (Barbie, Morilci cvetne lune). Razen igre Adriane Paz se film "zdi nepristen in me res moti", je povedal v pogovoru za hollywoodski Deadline. "Še posebej če gre za temo, ki je za nas Mehičane tako pomembna. Gre za zelo občutljivo temo," je še dodal v povezavi z nasiljem, povezanim z mamili.
Mehiški pisatelj Jorge Volpi je Emilio Perez označil za "enega najsurovejših in zavajajočih filmov 21. stoletja". V prispevku za časopis El Pais je ocenil, da film "uteleša vse nerodne predsodke o spreminjanju spola". Je pa pohvalil "natančno delo" Karle Sofie Gascon.
Film je bil kritik deležen tudi na družbenih omrežjih. Filmu v bran pa so se oglasila nekatera znana imena, kot so Guillermo del Toro, Issa López, James Cameron, Denis Villeneuve in Meryl Streep. Del Toro je Audiarda opisal kot enega najbolj neverjetnih filmskih ustvarjalcev na svetu. "Tako lepo je videti film, ki je kinematografija," je povedal v pogovoru z režiserjem.
Režiser: To je opera in opera ni zelo realistična
Audiard je že zavrnil kritike, da film napačno predstavlja Mehiko, vendar je v pogovoru za AFP priznal, da je morda "ravnal nerodno". Še pred nominacijami za oskarje je v Bogoti povedal, da nekateri prizori v filmu namenoma poskušajo "izpodbijati lahkovernost" in da je bil njegov cilj povedati zgodbe, ki so "tako lokalne kot univerzalne". "To je film v španskem jeziku, ki so ga posneli v Parizu. Gre za mešanico," je dodal.
Pravi, da je za pripravo filma raziskoval več kot štiri leta. Toda "na neki točki moraš nehati raziskovati, ker (...) drugače na koncu posnameš dokumentarec", meni. Pred kratkim je v Mehiki tudi izjavil, da če se stvari v Emiliji zdijo šokantne, se je pripravljen opravičiti. "To je opera in opera ni zelo realistična," je še dodal.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje