Maja Weiss svari pred posploševanjem razlogov za počasno produkcijo slovenskih filmov, vsekakor pa po njenem ne gre valiti krivde na producente. Foto: RTV SLO
Maja Weiss svari pred posploševanjem razlogov za počasno produkcijo slovenskih filmov, vsekakor pa po njenem ne gre valiti krivde na producente. Foto: RTV SLO
Varuh meje
Največ ljudi ima Majo Weiss v spominu po filmu Varuh meje (2002), zgodbi o na videz nedolžnem spustu treh študentk po Kolpi, ki pa se kmalu sprevrže v nekaj bolj zloveščega. Foto: Filmski sklad
Vasko Simoniti
Minister z nedavno tiskovno konferenco na temo delovanja FS javnosti ni pomiril, ampak še bolj razburil. Foto: RTV SLO

Čeprav na ministrstvu zagotavljajo, da Filmski sklad dela "z naklonjenostjo in s skrbjo", je neizpodbiten podatek, da je bilo snemanje kakega slovenskega filma nazadnje končano januarja (Pokrajina št. 2 v režiji Vinka Möderndorferja), kar osem projektov pa še "stoji" v poprodukciji. Med njimi je tudi Instalacija ljubezni Maje Weiss, zato smo režiserko povprašali za mnenje o "razsulu" filmskega sklada, kot se je nedavno izrazila Majda Širca.

"Glede na (ne)dogajanje je očitno, da minister filmu ni naklonjen, sicer se ne bi tako trdo postavil v bran Filmskega sklada, brez kakršnegakoli posluha za nasprotno stran in argumente, ki problematizirajo njegovo delovanje," je prepričana režiserka.

Razlogov za zastoj ne gre posploševati
Za pičlo produkcijo niso krivi producenti, trdi Maja Weiss. "V tej demagoški vojni se je vsa debata reducirala na projekte, ki so trenutno na zloglasnem seznamu sanacije, pri čemer se vse filme meče v isti koš. Na tem seznamu so se filmi znašli zaradi različnih razlogov in ti niso vedno "nesposobni in malomarni" producenti, ampak tudi takšni, ki dodatna sredstva potrebujejo, ker so bili s strani Filmskega sklada prisiljeni začeti produkcijo, čeprav jim ta ni zagotovil sredstev, za katere so zaprosili na razpisu."

Producenti potisnjeni ob steno?
Filmski sklad RS je torej več filmov sprejel v program, razlaga Weissova, a jim nato namenil manj podpore, kot je zanjo zaprosil producent, hkrati pa jim dal še kratek rok za realizacijo filma in s tem zmanjšal možnosti dofinanciranja projekta z drugimi partnerji.

V luči podajanja žogice "so ali niso krive nepopolne vloge producentov", je predsednik slovenskega društva producentov Matjaž Žbontar za MMC podal svoj predlog: Filmski sklad bi moral izdati natančen formular, ki bi ga izpolnili vsi predlagatelji filmskih projektov; tako ne bi več prihajalo do nesporazumov okrog tega, ali so njihovi projekti predstavljeni pravilno ali ne.

Ljubezen je na poti
Na poizvedovanje o njenem novem filmu Weissova odgovarja, da je Instalacija ljubezni trenutno v težavah "zaradi objektivnih tehničnih problemov", s katerimi se od januarja srečuje v poprodukciji zvoka. Film bo dokončan v sredini julija. Dodeljena podpora s strani FS je bila bistveno manjša od zaprošene na javnem razpisu, ob tem pa je pred začetkom snemanja film ostal tudi brez nekaterih tehničnih uslug, ki naj bi jih brezplačno zagotovil FS Viba Film.

Zdaj ni trenutek za donkihotstvo
Podobno vprašanje smo zastavili tudi Metodu Pevcu, ki je z Estrellito letos gostoval na festivalu v Cannesu, a "afere Filmski sklad" ni želel več komentirati, saj je po njegovem boj posameznikov s skladom jalovo početje. Napočil je trenutek, ko bi morale proti ministru ukrepati strokovne inštitucije.

Slika vendarle ni tako črna
"Ob celotni debati pa se pozablja na preprosto dejstvo. In to je, da je bilo v preteklih letih korektno izpeljanih veliko uspešnih filmov. Očitki ministra so zreducirani na nekaj filmov, pozabljajo pa se vsi korektno in profesionalno realizirani ter uspešni filmi, ki so Slovenijo ponesli na svetovni filmski zemljevid," malce pozitivneje zaključujeta Maja in producentka Ida Weiss.

Ana Jurc