Stavka je bila v ponedeljek zvečer odobrena z večino glasov, in sicer se je za stavko izreklo skoraj 98 odstotkov od 65.000 članov, ki imajo pravico glasovati, poroča Associated Press (AP).
Ceh, ki zastopa več kot 160.000 filmskih igralcev, televizijskih novinarjev, napovedovalcev in voditeljev ter kaskaderjev, je 31. maja začel pogajanja z Zvezo filmskih in televizijskih producentov (AMPTP), ki zastopa glavne hollywoodske studie. Pogajanja so zagnali dober mesec dni po tem, ko je zaradi lastnega spora z AMPTP-jem začel stavkati Ameriški ceh scenaristov (WGA). Če bo sindikat igralcev dejansko začel stavko, bo ta omejena na televizijsko in filmsko produkcijo – na poročanje novic in neposredne prenose stavka glede na napoved ne bo vplivala.
Za sporazum, koristen za SAG-AFTRA in industrijo na splošno
Bistvo nesoglasij je povečano osnovno nadomestilo, za katerega igralci pravijo, da so ga znižali inflacija, t. i. pretočni ekosistem, grožnja neregulirane uporabe umetne inteligence, načrtovanje zaslužkov in breme "avdicij, posnetih s samim seboj", katerih stroški so nekdaj bili odgovornost kastinga in produkcije. "K tem pogajanjem pristopamo s ciljem sklenitve novega sporazuma, ki bo koristen za člane SAG-AFTRA in industrijo na splošno," so v ponedeljek sporočili z AMPTP-ja.
Glasovanje o odobritvi stavke je bilo na vrsti v ključnem trenutku za industrijo, saj 11.500 scenaristov vstopa v šesti teden stavke, ceh ameriških režiserjev (DGA) pa pravkar pregleduje nedavno sklenjen začasni dogovor s studii o vprašanjih, kot so plače, povečanje denarnih kompenzacij, povezanih s pretočnimi storitvami in umetna inteligenca. Če se bodo igralci tudi dejansko podali na stavko, bi lahko industrija, ki jo že tako ali tako precej hromi stavka pisateljev, skoraj obstala – vse od produkcije do promocije dokončanih projektov.
Cehi WGA, DGA in SAG-AFTRA so si sicer izkazali medsebojno solidarnost, odkar od 2. maja stavkajo scenaristi. Mnogi v Hollywoodu so bili zaskrbljeni zaradi zelo realne možnosti, da bi vsi trije cehi stavkali hkrati, saj bodo tako režiserjem kot igralcem tudi kmalu potekle pogodbe. A se je ta scenarij spremenil v nedeljo zvečer, ko je ceh režiserjev z 19.000 člani objavil, da je s studii dosegel "resnično zgodovinski" okvirni dogovor. Pogoji, ki niso bili podrobno razkriti medijem ali drugima dvema cehoma, bodo danes predloženi upravnemu odboru DGA-ja v odobritev in nato še članstvu v ratifikacijo.
Predstavniki scenarističnega in igralskega ceha so že čestitali predstavnikom režiserskega ceha za sklenitev tega okvirnega dogovora, čeprav nihče od njih ni komentiral posamičnih postavk pogojev, ki jih je postavil DGA. Iz scenarističnega ceha so ob tem sporočili še, da njihova pogajalska stališča ostajajo enaka.
Dogovor med DGA in AMPTP pa ni všeč nekaterim posameznim članom WGA-ja, pri čemer so nekateri spomnili na pogajanja režiserjev o njihovih lastnih pogodbah, medtem ko so scenaristi stavkali med letoma 2007 in 2008. Ta dogovor pred 15 leti je bil po mnenju nekaterih precedens, ki je scenariste prisilil, da so sprejeli pogoje, s katerimi so se strinjali režiserji, in tako končal stavko.
Hollywoodski studii znova s strategijo deli in vladaj?
"Nobeno presenečenje. AMPTP še naprej uporablja utrujeno staro taktiko. In DGA žal še naprej sledi liniji, vedoč, da se lahko izogne odločenosti WGA-ja, da sklene resnično zgodovinski dogovor. Razočaranje, a ne presenetljivo," je tvitnil televizijski režiser Steven DeKnight.
Pogajalski odbor WGA-ja je v preteklem tednu objavil pismo, v katerem je opozoril, da bodo studii znova sledili strategiji deli in vladaj, s čimer bi lahko zarotili cehe drugega proti drugemu. "Naše stališče je jasno: za razrešitev stavke se bodo morala podjetja pogajati z WGA-jem o naši celotni agendi. (...) Še naprej bomo protestirali, dokler se podjetja ne bodo pošteno pogajala z nami," je še mogoče prebrati v pismu ceha scenaristov.
Medtem ko sindikati tokrat nemara res delujejo bolj enotno, so njihovi cilji na številnih področjih različni. Za režiserje je bila ključna komponenta zagotavljanje denarnih kompenzacij, povezanih s pretočnimi storitvami, ki prispevajo k rasti naročnikov, prav tako plače, varnost (na primer prepoved pravega streliva na snemanju), raznolikost in vključenost ter vključitev 19. junija (Juneteenth) med plačane dela proste dni. WGA si medtem prizadeva za višje plače, boljše kompenzacije in minimalne zahteve glede osebja.
Vprašanje umetne inteligence skupno vsem trem cehom
Eno od ključnih skupnih področij glede zahtev vseh treh cehov je vprašanje umetne inteligence. Iz DGA-ja so sporočili, da so dosegli "prelomen dogovor, ki potrjuje, da umetna inteligenca ni oseba in da generativna umetna inteligenca ne more nadomestiti nalog, ki jih opravljajo člani."
Glavni pogajalec igralskega ceha Duncan Crabtree-Ireland je dejal, da so potrebe članov tega ceha edinstvene. Hollywoodski igralci niso stavkali proti AMPTP-ju vse od leta 1980, ko so 95 dni stavkali zaradi pogojev, povezanih s plačljivo televizijo in videokasetami. "Naša pogajalska strategija se ni nikoli zanašala na izid ali status pogajanj katerega koli drugega sindikata, niti ni bila odvisna od njega, niti se ne strinjamo s filozofijo, da nas pogoji iz dogovorov z drugimi sindikati zavezujejo," je v nedeljo dejal Crabtree-Ireland. V ponedeljek je dodal, da je bilo glasovanje "jasna izjava, da je čas za razvoj te pogodbe."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje