Razstava prinaša 200 fotografij, ki jih je književnik in ljubiteljski fotograf Teodor Lorenčič posnel, ko je leta 1983 spremljal skupino Laibach na omenjeni Turneji po okupirani Evropi. Po dolgem času je v škatli nepričakovano našel negative fotografij s te turneje, ki si jih je zdaj mogoče ogledati v Galeriji Photon.
Fotomonografija na skoraj 200 straneh
Lorenčič pa je ob fotografiranju na turneji pisal tudi reportažo, s katero si je lahko pomagal ne le pri postavljanju razstave, temveč tudi pri pisanju knjige Laibach: 40 Years of Eternity (40 let večnosti), ki je pred kratkim izšla pri srbski založbi Službeni glasnik.
Kot je povedal avtor, je težko po spominih napisati knjigo skoraj štiri desetletja po turneji, a prav fotografije so mu pomagale, da se je čustveno približal tistemu času. Zato je veliko več časa namenil pregledovanju fotografij, kot pa samemu pisanju.
Skoraj 200 strani obsegajočo knjigo, ki je dostopna v srbskem in angleškem jeziku, sestavljajo manifest, teorija in dokumentarni material oziroma faktičen del, subjektivna pripoved in fotografije, ki so na ogled na aktualni razstavi.
Prepoved imena in javnega nastopanja v Jugoslaviji
Laibach so začeli javno nastopati leta 1982 v Ljubljani. Še istega leta je zasedba odpotovala v London, da bi podpisala pogodbo z eno od glasbenih založb, s katerimi je želela sodelovati, a je naletela na negativen odziv, ker se "še niso srečale s skupinami iz vzhodne Evrope; sploh pa ne s takšnimi kot, je Laibach - z neznosnim industrijskim hrupom, oblečene v vojaške uniforme," je povedal ustanovni član zasedbe Jani Novak.
Pozneje so nastopili na koncertu zasedbe Final Academy, kjer so spoznali britansko skupino Last Few Days in jo po Novakovih besedah "povabili, da z Laibachi nastopijo v Ljubljani in v Zagrebu". Nastop na Zagrebškem bienalu se je končal s posredovanjem vojaške policije in privedel do tega, da je zanje v Jugoslaviji obveljala prepoved imena in javnega nastopanja.
Odprta vrata na evropske odre
"Pozneje je padla ideja, da se skupaj odpravimo še na turnejo po Evropi, kar je bilo precej zanimivo, saj so imeli oni oblečene angleške uniforme, mi pa jugoslovanske," je povedal Novak. V Galeriji Photon so ob razstavi zapisali, da so Laibach "okupacijo" Evrope začeli 3. novembra 1983, prevozili 5000 kilometrov, obiskali osem držav in izvedli 17 koncertov v 16 mestih.
In kot je povedal Lorenčič, je bil na tej turneji v vlogi nekakšnega "libera", ki se je znašel v vseh možnih položajih. K turneji je prispeval tudi dve ključni stvari - Volkswagnovega hrošča, ki je bil eden od dveh avtomobilov na turneji, in fotoaparat Canon A-1, ki je bil takrat prava redkost. Z njim je nenačrtovano posnel 570 dokumentarnih fotografij, ki jih je pozneje, v času božiča, ko se je predčasno vrnil s turneje, razvil v temnici revije Mladina.
"Laibachovo ime, simboli in nastopi so zmeraj bili provokacija. Skozi premišljene nastope z angažirano glasbo so izražali svoj odnos do sodobnega sveta. Njihova umetnost ni nedolžna, hkrati pa tudi niso krivi, da so lahko s pomočjo ikonografije prikazali apokaliptično nrav zgodovine," so še zapisali v Galeriji Photon, kjer je razstava Turneja po okupirani Evropi na ogled do 21. oktobra.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje