Informacijo, da je 76-letni Jamie Reid umrl 8. avgusta v Liverpoolu, je za BBC News potrdil njegov galerist. V Galeriji John Marchant so dodali še, da ustvarjalec za sabo pušča "ogromno zapuščino", pri čemer so ga opisali kot "umetnika, ikonoklasta, anarhista, pankerja, hipija, upornika in romantika".
Reid je med drugim zaslužen za znamenito vizualno podobo naslovnic oziroma ovitkov plošč pankovske zasedbe Sex Pistols, kot sta singla God Save the Queen ter Anarchy in the UK, v drugi polovici 70. letih prejšnjega stoletja. Pravzaprav se naslovna podoba God Save the Queen ponaša s tem, da je postala ena najbolj opredeljujočih podob tega obdobja.
V Londonu leta 1947 rojeni Jamie Reid je najprej študiral na umetniški šoli Wimbledon in kasneje še na umetniški šoli Croydon, kjer je spoznal bodočega menedžerja Sex Pistols Malcolma McLarna (1946–2010). Reid je bil leta 1970 med soustanovitelji časopisa The Suburban Press, ki ga je sam opisal kot "zelo anarhističen, situacionistično osnovan". Takrat je začel uporabljati svoj prepoznavni slog, za katerega je med drugim značilna uporaba izrezanih črk, kakršne imajo izsiljevalna sporočila o odkupnini.
"Nismo si mogli privoščiti stvari, kot je letraset, zato se je zdelo naravno, da stvari izrežemo in naredimo kolaž, da prihranimo denar," je glede tega dejal Reid. Letraset je poimenovanje za postopek lepljenja že pripravljenih črk in številk ali grafičnih elementov iz prozorne folije na podlago. Nekaj časa je živel na otočju Hebridi ob zahodni obali Škotske, a ga je McLarnov telegram prepričal, da se je preselil nazaj v London. Prosil ga je namreč, naj pride poskrbet za dizajne za njegovo novo glasbeno zasedbo.
Omemba situacionizma je skoraj nujna za boljše razumevanje pankovske estetike oziroma delovanja s pankovsko subkulturo povezanih vizualnih umetnikov. Gibanje, ki je bilo dejavno še posebej med letoma 1957 in 1972, je pogosto navedeno kot pomemben vpliv na pankovsko likovnost. Začela ga je majhna skupina avantgardnih umetnikov in intelektualcev, ki so se navdihovali pri dadaizmu, nadrealizmu in letrizmu ter katerih glavni cilj je bila ukinitev meja med umetnostjo in življenjem oziroma vzpostaviti življenje samo kot umetniški fenomen.
Leta 1976 je za oblikovanje podobe naslovnice debitantskega singla Sex Pistols, naslovljenega Anarchy in the UK, svojo tipografijo umestil na vrh razcapane zastave Združenega kraljestva, znane kot Union Jack. Temu je sledil singel God Save the Queen, na naslovnici katerega pa je umazana portretna fotografija kraljice Elizabete II., ki jo je sicer posnel Cecil Beaton.
Singel je izšel ob kraljičinem srebrnem jubileju v letu 1977, Reidu pa je s to podobo uspelo ujeti duha nasprotovanja oblasti. Izdelovalce plošč je podoba tako zelo užalila, da je sprva niso hoteli natisniti, navaja londonski muzej Viktorije in Alberta, ki je leta 1981 kupil Reidov arhiv. Leta 2001 je revija Q razglasila prav to naslovnico za največjo naslovnico plošče v zgodovini. Reid se je podpisal tudi pod naslovnico debitantskega albuma skupine, naslovljenega Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols, kot tudi pod naslovnice singlov, kot sta Pretty Vacant ter Holidays in the Sun.
A kot umetnik ni želel biti znan zgolj po svojem delu za Sex Pistols. Kot je povedal sam, so ga vzgojili starši, ki so ga jemali s sabo na shode proti jedrskim elektrarnam in apartheidu, tako da je pod vplivom tega v svojem delu združeval aktivizem in duhovnost. "Moj dedek in škotski oče sta bila druida, tako da mi je bilo to vcepljeno skupaj s socialističnim in anarhičnim ozadjem," je dejal pred leti.
Jamie Reid je kasneje ustvaril še plakate in celostne podobe za različna prizadevanja – od gibanj Occupy in Extinction Rebellion do ruskih Pussy Riot ter demonstracij proti davku na volitve in protestov proti vojni v Iraku. "Verjamem, da lahko dejansko spremeniš stvari. Ljudje se bodo morda zagreli za nostalgijo, a bodo videli tudi, kako je lahko moje delo pretirano politično in rahlo poduhovljeno. Zdaj je pomembneje, kot je bilo kadar koli prej," je dejal še maja letos v enem svojih zadnjih intervjujev.
Reid je ustvaril tudi vrsto barvitih abstraktnih umetnin, pri čemer ga je navdihovala tudi družinska druidska dediščina. Njegova dela danes hranijo v večjih ustanovah, kot so Tate Britain, Newyorški muzej moderne umetnosti in Houstonski muzej lepih umetnosti.
Njegov nekdanji sodelavec Jon Savage je ob Reidovem slovesu zapisal: "Njegova sposobnost upodabljanja zapletenih zamisli v privlačnih vizualnih podobah je bila njihova popolna spremljava."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje