Domišljija ne more nikdar ustvariti del, ki bi bila vzdržala primerjavo z resničnostjo, je nekoč dejal John Constable. Na fotografiji omenjena slika doline Stour z vasjo Dedham. Foto:
Domišljija ne more nikdar ustvariti del, ki bi bila vzdržala primerjavo z resničnostjo, je nekoč dejal John Constable. Na fotografiji omenjena slika doline Stour z vasjo Dedham. Foto:
John Constable
Nekje na tem mestu naj bi stal Constable, ko je skiciral dolino Stour.
John Constable: Detajl senenega voza
John Constable se je slikanju posvečal že kot otrok, ko je portretiral predvsem pokrajino Suffolka. Šolal se je na Kraljevi akademiji za umetnost, kjer se je seznanil z deli velikih umetnikov. Največji vtis so nanj naredila dela Lorraina, Thomasa Gainsborougha, Claudeja, Petra Paula Rubensa, Annibala Carraccija in Jacoba van Ruisdaela. Na sliki detajl slavnega dela Seneni voz.

Britanski poznavalci umetnosti Johna Constabla so se odločili poiskati še eno zadnjih neodkritih lokacij, na kateri je slavni romantični slikar stal, ko je nastala skica za delo Dolina Stour in vas Dedham.

Od nastanka platna je minilo skoraj 200 let, okolica pa se je v tem času precej spremenila. Majhna vasica in potek reke, ki ju jasno vidimo na sliki, je tako prekrilo grmovje in drevje, zato je pogled težko prepoznaven.

Na sliki Dolina Stour in vas Dedham prepoznamo značilno idilo angleškega podeželja, ki jo je Constable tako vestno zaznaval s svojim spoštovanjem do resničnosti, do luči, ki trepeče na listju in do vijug oblakov na nebu. Pokrajina okoli Constablovega rojstnega kraja East Bergholt je umetniku nudila neusahljiv vir navdiha vse do konca življenja.

Za lajšanje domotožja
Slika, ki jo danes hranijo v muzeju v Bostonu, je bila darilo Philadelphii Godfrey, rojeni le nekaj sto metrov stran, da bi lažje prenašala domotožje, ko se je omožila v severni Wales. Pravzaprav so do zdaj locirali večino mest, iz katerih je Constable narisal in pozneje naslikal večino svojih del, a uganko je predstavljala ravno slika, na kateri sta z dvignjene perspektive upodobljeni cerkvici Langhama in Dedhama in most Fen, ki vodi čez reko Stour.

Kako je čas spreminjal britansko krajino
Martin Atkinson
z nacionalnega fonda je začel primerjati kopijo slike z starimi lokalnimi zemljevidi in kmalu spoznal, da se je pogled korenito spremenil že v času umetnikovega življenja. Že na zemljevidu, ki je nastal 15 let za nastankom slike (1814-1815), je razvidno, da so nekatera polja povsem izginila, grmičevje pa je bilo drugače zasajeno.

Po poti Johna Constabla
John Constable (1776-1837) sodi med slikarje, na katere so Britanci, ki so se vodilnim likovnim tokovom priključili relativno pozno, najbolj ponosni. A njegova zgodba sodi v tisto za 19. stoletje precej značilno poglavje o umetnikih, ki so se v času svojega življenja morali boriti za uspeh in prepoznanje. V nasprotju s Turnerjem Constable ni doživljal širokih uspehov. Umetnik nikoli ni odpotoval iz Anglije, svoje slikarstvo pa je omejil na prizore, na katere je bil čustveno navezan, zlasti Suffolk. Na njegovih slikah vidimo značilno angleško krajino, preden so jo razparali premogovniki in prekrižale železnice.

Njegovo verjetno najbolj znano delo je Seneni voz, ki je bil nekoč izglasovan za najljubšo britansko sliko. Umetnika se vsako leto številni ljubitelji umetnosti spomnijo z nekakšnim romanjem po lokacijah, na katerih je slikal. Odslej bodo imeli na poti očitno zaznamovano še eno postajo več.