Mednarodno priznani koreograf in umetniški direktor Baleta Slovenskega narodnega gledališča v Mariboru je o umestitvi svojega baleta na mesto umaknjenih predstav Serebrenikova dejal, da se počuti sicer nemočnega, vendar nima nobenih pravnih vzvodov, da bi to preprečil. Bolšoj ima ekskluzivne pravice za predstavo do leta 2026, pravi.
Premiera baleta Mojster in Margareta je bila ob odmevnem poročanju slovenskih in ruskih medijev decembra 2021 in postala kritiško hvaljena uspešnica. Kot pravi Clug, je balet del repertoarja gledališča Bolšoj in v obdobju petih let od premiere ima gledališče ekskluzivne pravice za predstavo. Do 1. decembra 2026 tako lahko gledališče Bolšoj po lastni presoji Mojstra in Margareto odigra kjer koli, kadar koli in kolikokrat želi.
Kot avtor bi lahko nasprotoval le, če bi v gledališču posegali v vsebino predstave, če bi spremenili kak prizor ali "odstranili kakšno stvar", dodaja.
V menjavi predstave priznanega ruskega filmskega in gledališkega režiserja, ki je odkrit kritik Putinove politike in vojne v Ukrajini, z baletom Mojster in Margareta Clug ne vidi neposrednega odgovora na samega Serebrenikova.
Z Mojstrom in Margareto je gledališče zdaj na program uvrstilo nekaj, kar je še sveže na repertoarju, lahko bi dali tudi Spartaka ali Labodje jezero ali kar koli, meni Clug. "Mislim, da gre za interno odločitev, ne kot odgovor na situacijo, ampak ker so morali nekaj umestiti."
Predstava, ki prinaša upanje
Kot pravi Clug, se v tej situaciji počuti nemočnega, a po drugi strani pisma, ki jih sam dobiva tudi iz Rusije, kažejo, da predstava v trenutnih razmerah tako plesalcem kot občinstvu prinaša kanček upanja in navdiha. Razmere v Rusiji danes niso preproste, a umetnost bi morala biti nad vsem, je še povedal Clug, ki se sicer čudi, da je predstava Mojster in Margareta v Rusiji na repertoarju v tem času.
Vsebina romana Mojster in Margareta predstavlja namreč upor pisatelja Mihaila Bulgakova proti Stalinu, upor filozofa proti tiraniji, se pravi Kristusa proti Pilatu, in v današnjem času bi lahko predstavo na subtilen način lahko razumeli bolj kritično do sistema, kot je Junak našega časa, še razmišlja Clug.
Sodni procesi in umiki predstav
Serebrenikov, ki več let brez dlake na jeziku kritizira Putina, je bil več let umetniški direktor v moskovskem gledališču Center Gogolj. Leta 2017 so Serebrenikova obtožili poneverbe sredstev, ki jih je dobival Center Gogolj. Pozneje je ena od prič na procesu priznala, da ga je zaradi pritiska preiskovalcev obtožila po krivem. Kljub temu so Serebrenikova leta 2020 obsodili na pogojno kazen, ki so jo marca lani preklicali, režiser pa je takrat zapustil Rusijo. Junaka našega časa je uprava Bolšoj teatra s programa umaknila lansko pomlad, zatem so jo sicer vrnili na spored, a brez režiserjevega imena. Pozneje so s sporeda umaknili še njegov balet Nurejev.
Na ruskem ministrstvu so umike predstav označili za logično potezo, ker gre za umetnike, ki so se v "v teh težkih časih odpovedali Rusiji", z umiki pa naj bi sledili zahtevi javnosti. Serebrenikov je odpoved predstave komentiral prav z besedami Mihaila Bulgakova, avtorja Mojstra in Margarete: "Shizofrenija, kot je že bilo rečeno ..."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje