Razstavo je pripravil Slovenski gledališki inštitut, na ogled pa je v Cankarjevem domu.

Razstava o gledališkem reformatorju Dušanu Jovanoviću v Cankarjevem domu

Razstava, ki jo odpirajo danes ob 20.00, predstavlja večplastni ustvarjalni opus enega najpomembnejših imen gledališke umetnosti pri nas. Obiskovalce popelje v 80. leta 20. stoletja, v čas vzpona Slovenskega mladinskega gledališča, pokaže na Jovanovićeve drame in drugo publicistično delo ter po pričevanjih študentov njegov vpliv na mlajše generacije. Razstava bo skušala ujeti Jovanovićev duh, zaznamovan z inovativnostjo, provokativnostjo in strastjo.

Zgodovina slovenskega in jugoslovanskega gledališča druge polovice 20. stoletja je usodno povezana z dramatikom in režiserjem Dušanom Jovanovićem. V družini z grškimi, nemškimi, hrvaškimi in srbskimi koreninami je prišel od zunaj, kot tujec, a kmalu postal gledališki reformator in drzen dramatik. Gledališče je zaznamoval z nenehnim iskanjem novih načinov uprizarjanja in intelektualnega provociranja.

Pupilija, Papa Pupilo pa Pupilčki, Gledališče Pupilije Ferkeverk, režija Dušan Jovanović, premiera 29. 10. 1969. Foto: Tone Stojko, SLOGI
Pupilija, Papa Pupilo pa Pupilčki, Gledališče Pupilije Ferkeverk, režija Dušan Jovanović, premiera 29. 10. 1969. Foto: Tone Stojko, SLOGI

Dušan Jovanović se je rodil leta 1939 in zgodnje otroštvo preživel v Skopju in Beogradu ter se pozneje z očetom preselil v Slovenijo, kjer je živel in ustvarjal vse do svoje smrti leta 2020. Najprej je deloval v Študentskem aktualnem gledališču, nato v Eksperimentalnem gledališču Glej in Gledališču Pupilije Ferkeverk. Največji pečat je pustil v Slovenskem mladinskem gledališču, ki ga je vodil med letoma 1978 in 1985. Uveljavil se je tako pri nas kot v vsej nekdanji Jugoslaviji, saj je režiral tudi v Srbiji, na Hrvaškem, v Bosni pa tudi v tujini.

Postavil je temelje politični dramatiki
Vzporedno z gledališko režijo so nastajale njegove drame. Norci so bili uvrščeni na repertoar Odra 57, enega od prvih povojnih eksperimentalnih gledališč, vendar zaradi ukinitve niso bili uprizorjeni. Jovanović ni odnehal – uprizorili so jih sedem let pozneje v SLG-ju Celje. Uveljavil je eksperimentalno gledališko pisavo, npr. z Znamke, nakar še Emilija, in tudi obračunal z eksperimentom v Igrajte tumor v glavi in onesnaženje zraka. Konec sedemdesetih let je postavil temelje politični dramatiki, ki pa je bila krvavo osebna, z Osvoboditvijo Skopja in Karamazovimi. Odpiral je tabuje in z njimi polnil gledališke dvorane od Avstralije do Združenih držav Amerike.

Dušan Jovanović. Foto: zasebni arhiv Milene Zupančič
Dušan Jovanović. Foto: zasebni arhiv Milene Zupančič
Kralj Lear, SNG Drama Ljubljana, Mestno gledališče ljubljansko, Cankarjev dom, režija Dušan Jovanović. Foto Tone Stojko, vir: Ikonoteka Slogi
Kralj Lear, SNG Drama Ljubljana, Mestno gledališče ljubljansko, Cankarjev dom, režija Dušan Jovanović. Foto Tone Stojko, vir: Ikonoteka Slogi

Jovanović je preobrazil jugoslovansko gledališče s pristopi, ki jim Josip Vidmar ni bil naklonjen, zato ga je uvrstil v skupino kulturnih teroristov – ob Jovanoviću so se v tej znašli še Ljubiša Ristić, Janez Pipan, Slobodan Šnajder in Rudi Šeligo.

Osvajalec, Mestno gledališče ljubljansko, režija Dušan Jovanović, premiera 2. 10. 1970. Foto Vlastja Simončič, vir: Ikonoteka Slogi
Osvajalec, Mestno gledališče ljubljansko, režija Dušan Jovanović, premiera 2. 10. 1970. Foto Vlastja Simončič, vir: Ikonoteka Slogi

Nikoli uresničena uprizoritev na Plečnikovem stadionu
Vsestranski intelektualec Jovanović je svoje gledališko delovanje dopolnjeval z eseji o družbeni stvarnosti, pozneje tudi s pesmimi in prozo. Navdihoval je naslednje generacije gledališčnikov kot profesor na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani. Želel si je postaviti uprizoritev na Plečnikovem stadionu v Ljubljani, kar mu ni uspelo, a kaže na njegovo prepričanje, da je treba nenehno sanjati o nemogočem.

Avtorji razstave, ki bo na ogled do 7. marca, so Matic Kocijančič, Gašper Troha in Primož Jesenko, soavtorji pa še Tea Rogelj, Ana Perne, Katarina Kocijančič in Sandra Jenko. V CD in Slovenskem gledališkem inštitutu bodo razstavo pospremili z bogatim programom – jutri ga bi moral uvesti pogovor Patricije Maličev z Jovanovićevimi sodelavci in sopotniki, a je zaradi bolezn prestavljen, 4. marca pa ga bo sklenil sprehod po Jovanovićevih ljubljanskih postojankah.

Zid, jezero, SNG Drama Ljubljana, režija Dušan Jovanović, premiera 21. 2. 1989. Foto Tone Stojko, vir: Ikonoteka Slogi
Zid, jezero, SNG Drama Ljubljana, režija Dušan Jovanović, premiera 21. 2. 1989. Foto Tone Stojko, vir: Ikonoteka Slogi
Spremljevalni program

15. januarja 2025 ob 20. uri, Kosovelova dvorana, Cankarjev dom
Pogovor Patricije Maličev z Jovanovićevimi sodelavci in sopotniki – Mileno Zupančič, Sašo Pavček, Bjanko Adžić Ursulov in Ljubišo Ristićem zaradi bolezni odpovedan oz. bo prestavljen na poznejši datum.

21. januarja 2025 ob 17. uri in
11. februarja 2025 ob 17. uri
Javno vodstvo po razstavi

29. januarja 2025 ob 10. uri, Dvorana Alme Karlin, Cankarjev dom
Znanstveni simpozij ob izidu monografije (ur. dr. Diana Koloini) o Dušanu Jovanoviću, na katerem bodo nastopili avtorji poglavij – Sebastijan Horvat, Hrvoje Ivanković, Drago Ivanuša, Milan Mađarev, Aldo Milohnić, Saša Pavček, Draga Potočnjak, Alja Predan, Tomaž Toporišič, Gašper Troha in Dragan Živadinov

4. in 5. februarja 2025 ob 17. uri
Performativno vodstvo po razstavi

9. in 10. februarja 2025 ob 17. uri, Kosovelova dvorana, Cankarjev dom
Projekcije filmov o predstavah oz. po besedilih Dušana Jovanovića

17. februarja 2025 ob 19. uri, Slovensko mladinsko gledališče
Dušan, oče Slovenskega mladinskega gledališča, okrogla miza z Drago Potočnjak in gosti

4. marca 2025 ob 16.30 (zbor v atriju Slovenskega gledališkega inštituta)
Sprehod po Jovanovićevih ljubljanskih postojankah