Na koreografijo Jesusa Rubia Gama (1982) so se združili plesalci v Sloveniji delujoče skupine En-Knap in Zagrebškega plesnega ansambla. Gre za enega največjih sodobnih plesnih projektov v državi, v katerem je združenih 12 plesalcev edinih dveh stalnih plesnih ansamblov v regiji. Avtor nove glasbene kompozicije na osnovi Ravelovega Bolera je Jose Pablo Polo.

V predstavi plešejo člani En–Knap Group (Nika Zidar, Mattia Cason, Tina Habun, Davide Lafabiana, Tamás Tuza in Carolina Alessandra Valentini) ter člani Zagrebškega plesnega ansambla (Luna Lilek, Nika Lilek, Silvija Musić, Endi Schrötter, Linda Tarnovski in Karlo Topolovec). Foto: Cankarjev dom/Andrej Lamut
V predstavi plešejo člani En–Knap Group (Nika Zidar, Mattia Cason, Tina Habun, Davide Lafabiana, Tamás Tuza in Carolina Alessandra Valentini) ter člani Zagrebškega plesnega ansambla (Luna Lilek, Nika Lilek, Silvija Musić, Endi Schrötter, Linda Tarnovski in Karlo Topolovec). Foto: Cankarjev dom/Andrej Lamut

Gran Bolero ponuja konceptualni preskok od Ravelovega Bolera iz leta 1928. V koreografiji Gran Bolera iz leta 2023 so se plesalci vrnili k Ravelovi glasbeni partituri. Predstava je velika koprodukcijska priredba in nadgradnja uprizoritve, ki je bila leta 2018 ustvarjena za dva španska ansambla ter je požela kritiško hvalo in več nagrad.

Tako kot je Ravelova skladba "klasična uspešnica, glasbeni obred za orkester, ki pride skupaj kot glasbena skupnost, tako je prednovoletni Gran Bolero Gala plesni obred za dva ansambla, ki prideta skupaj kot plesna skupnost in hkrati skupnostni obred za vse, ki pridejo skupaj kot družbena skupnost. Je obred, pri katerem vezi ustvarijo enost skozi ponavljanje in stopnjevanje pripelje v skupnostni crescendo. Gran Bolero Gala je spektakel, v katerem ples z glasbo ponese skupnost, skupnost ponese oder, dogodek, presežek," piše v napovedi.

Sicer za Ravelov Bolero velja, da je klasična skladba, ki je vse prej kot klasična, saj je ves orkester v nasprotju s konvencijami. Bolero je "eno samo ponavljanje oziroma stopnjevanje. Notranja 'logika' skladbe je 'mehanska', redukcija s ponavljanjem. A s ponavljanjem, ki proizvaja minimalne razlike, 'male variacije'. Ponavljanje oz. stopnjevanje, ki izčrpava, a se ne izčrpa. Ponavljanje kot zankanje."

In tako je prednovoletni Gran Bolero Gala "orkestriranje, inštrumentiranje dueta plesnih skupin, ansamblov, odnosov, razmerij med skupinama in v skupini, skozi ponavljanje oz. stopnjevanje, da bi natanko v napetosti tistega 'še!', gona, vztrajanja, izčrpavanja, ki se ne izčrpa, vzniknila skupnost, njena vez, njeno tkivo, njena meja, njen presežek. Gran Bolero Gala dokazuje, da ponavljanje ne ubija, da ponavljanje – odrešuje."

V Grand Boleru "združujem matematične strukture s senzorično močjo. Rad gradim formalne arhitekture telesa, ki čustvu omogočijo, da izbruhne. Zelo rad raziskujem male variacije in podrobnosti v ponavljanju, preizkušam ritmične možnosti preprostih dejanj," je o svojem delu zapisal koreograf Jesus Rubio Gamo. Umetniški vodja Zavoda En-Knap Iztok Kovač pa je Gran Bolero Gala označil za plesni obred, ki ga ne moreš gledati sam.

"Gran Bolero Gala dokazuje, da ponavljanje ne ubija, da ponavljanje – odrešuje." Foto: Cankarjev dom/Andrej Lamut