Izvirno besedilo so v APT-ju skušali čim bolj ohraniti, njihov Henry James pa je ostal tak in poln, kot je. Čeprav so morali dolžino besedila skrajšati, pa v zgodbi nič ne manjka, je povzela dramaturginja Nana Milčinski. Foto: APT
Izvirno besedilo so v APT-ju skušali čim bolj ohraniti, njihov Henry James pa je ostal tak in poln, kot je. Čeprav so morali dolžino besedila skrajšati, pa v zgodbi nič ne manjka, je povzela dramaturginja Nana Milčinski. Foto: APT
Portret neke gospe
Roman je v slovenščino leta 1967 prevedel Rastko Močnik, po njegovi sodbi pa, je nadaljeval Berger, je roman neuprizorljiv. Kljub temu so se ga lotili kot mednarodne koprodukcije z gledališčem Teatri di Vita iz Bologne, kar pomeni, da bo APT predstavo izvedel tudi v Bologni, je poudaril Berger. Foto: APT

Novomeški Anton Podbevšek Teater (APT) je v režiji Matjaža Bergerja premierno izvedel delo ameriškega pisca Henryja Jamesa, Portret neke gospe. Delo so ob Jamesovem nespremenjenem besedilu v prevodu Rastka Močnika, podprtem z videoposnetki na treh odrih, izvedli na povsem nov način.

Predstavljena moška in ženska stališča
Projekt so zastavili meddisciplinarno, hkrati gre za tolmačenje moških in ženskih stališč ter za moško in žensko razglabljanje oziroma diskurza. Delo so nadgradili igralsko, umetniško, vizualno in z izvirnimi razlagami Henryja Jamesa, ki jih bereta - moško vodilo Jure Longyka in žensko Nada Vodušek.

Po Bergerjevih besedah gre pri uprizoritvi tudi za tematizacijo Erosa, projekta pa so se lotili na nekoliko filmski način. Uprizoritev v dveh urah in dvajsetih minutah ponuja 93 slik, ki so jim sledili zunaj zaporedja in v obratnem vrstnem redu, osredotočili pa so se na določene podrobnosti, ki živijo same po sebi in same za sebe.

Ker bodo delo uprizarjali na treh odrih, bo ob vsakem odru zbrana skupina gledalk in gledalcev, tako Berger, vanj dobila poseben in oseben vpogled, ki se bo od odra do odra razlikoval.

Vizionarska kritika sodobne družbe
Kot je pojasnila dramaturginja Nana Milčinski, je mogoče iz vrste malih zgodb sestavljeno celoto gledati tudi kot sliko trenutnega stanja in kot kritiko sodobne družbe, ki jo je Henry James vizionarsko zastavil že konec 19. stoletja.

Vloge bodo tolmačili Borut Veselko, Uroš Potočnik, Draga Potočnjak, Ana Ruter, Akira Hasegawa, Jadranka Tomažič, Nana Milčinski, Ana Urbanc, Jana Zupančič, Branko Jordan, Janez Starina, Peter Harl, Irena Yebuah Tiran in Leticia Yebuah Slapnik.

Dekonstrukcija besedila in dramaturgija sta delo Nane Milčinski, sceno je uredil Matjaž Berger, kostumograf je Alan Hranitelj, glasbo je prispeval Peter Penko, za posebne videoposnetke pa je poskrbel Nejc Gazvoda.

A. K.