Tramvaj Poželenje je drama o surovem ameriškem Jugu prve polovice dvajsetega stoletja. Foto: SNG Drama Maribor
Tramvaj Poželenje je drama o surovem ameriškem Jugu prve polovice dvajsetega stoletja. Foto: SNG Drama Maribor
SNG Drama Maribor: Tramvaj Poželenje
Mariborska produkcija Tramvaja Poželenje je skoraj remek delo Damirja Zlatarja Freya, ki se tokrat predstavlja kot režiser, kostumograf in scenograf. Foto: SNG Drama Maribor
SNG Drama Maribor: Tramvaj Poželenje
Vlogo, s katero se je proslavil Marlon Brando, je tokrat naštudiral Tadej Toš. Foto: SNG Drama Maribor

Drama Tennesseeja Williamsa, ki smo jo 3. 4. videli v viziji režiserja Damirja Zlatarja Freya, velja za enega najboljših portretov družbene problematike ameriškega Juga v prvi polovici 20. stoletja in obenem za eno najboljših ameriških dram na splošno. Zgodbo o finančno propadli in psihično uničeni Blanche, ki se zateče k poročeni sestri in ki sanjari o poroki s teksaškim bogatašem, bodo odigrali Ksenija Mišič, Eva Kraš, Tadej Toš in Peter Boštjančič. Nastopili bodo na sceni in v kostumih Damirja Zlatarja Freya.

ZDA, kakršne so bile, in ne, kakršne naj bi bile
Čeprav je drama nastala več desetletij po razmahu naturalizma v evropski književnosti, jo lahko uvrstimo v družino tovrstne literature. Tennessee Williams se namreč izogiba vsakršnim olepšavam in predstavi svet južnih predelov ZDA povsem surovo. Prekrije ne tudi najbolj neprijetnih resnic, o življenju v državi, ki je sicer v času nastanka drame še vedno veljala za obljubljeno deželo.

Obljube in sanje so sicer tudi v Tramvaju Poželenje eno od ključnih gonil zgodbe. Blanchino iskanje duševnega miru v sanjah o poroki z njej v resnici nedosegljivem bogatašu, zatekanje k spolnosti kot najbolj 'prikladnemu' sredstvu za doseganje (čeprav trenutnega) užitka ter splošno vzdušje duševne razvratnosti so tiste prvine drame, ki slednjo dela aktualno tudi v tem trenutku, ko je vsemu svetu jasno, da v ZDA še kako ni vse v najlepšem redu in ko se tudi drugod v razvitem svetu vse bolj dozdeva, da se vse trdne komponente družbenega sveta rušijo ali preoblikujejo.

Uspehi in temne plati Tennesseeja Williamsa
Človeška brutalnost, študije različnih oblik odvisnosti, ekstremi in patologije človeške osebnosti so prvine, ki definirajo tok pripovedi tudi v drugih dramskih delih Tennesseeja Williamsa, čeprav v njih ni tako izrazitega ozračja temačnosti in skorajšnje brezizhodnosti. Najznamenitejši med Williamsovimi besedili sta prav Tramvaj Poželenje in Mačka na vroči pločevinasti strehi, ki sta bili 'prenešeni' tudi na filmsko platno in za kateri je pisatelj prejel tudi dve Pulitzerjevi nagradi.

Čeprav eden najbolj cenjenih ameriških pisateljev 20. stoletja, je bil Tennessee Williams vedno nekoliko obstranec. Razburjal je tako s svojo homoseksualnostjo kot tudi s svojimi pijanskimi izpadi. Med enim je tudi umrl. Star enainsedemdeset let se je namreč po pijanski 'seansi' zadušil s pokrovčkom stekleničke z zdravili.

P. B.