Solkanski most ima med vsemi železniškimi mostovi na svetu največji kamniti lok. Njegov razpon je 85 metrov. Foto:
Solkanski most ima med vsemi železniškimi mostovi na svetu največji kamniti lok. Njegov razpon je 85 metrov. Foto:

Razstava Pretrgana železna cesta v novogoriški galeriji Frnaža v tridesetih fotografijah priča o obnovi solkanskega mostu in drugih delov železniške proge med Solkanom in Volčjo Drago, ki so bili uničeni v bojih med prvo svetovno vojno. Na ogled je izbor edinstvenih posnetkov, ki jih je posnel neznani avstro-ogrski oficir češkega rodu. Album z osemdesetimi posnetki so po naključju odkrili na nekem bolšjem sejmu v Pragi in odkritje je izjemno, kajti gre za posnetke, ki presenečajo tako v tehničnem pogledu kot tudi v odnosu do zgodovinskih dogodkov.

Žrtve med ljudmi in žrtve med objekti in prometnimi žilami
Razstavo sta organizirala društvo Soška fronta in krajevna skupnost Nova Gorica, zanimiva pa je zato, ker nas opominja, da žrtve vojne niso bili le ljudje, ampak tudi infrastruktura. Gospodarska škoda zaradi uničenja javnih poslopij in infrastrukture je bila ogromna in je tudi oteževala dovoz hrane, orožja in municije in je tako bistveno vplivala na potek in tudi na odločitev bojev.

Najbolj zanimiv dogodek, na katerega spominja razstava, je verjetno uničenje solkanskega mostu. Avgusta 1916 so namreč po umiku avstro-ogrske vojske na bolj vzhodne položaje porušili solkanski most, ki ima s 85 metri razpona med železniškimi mostovi največji kamniti lok na svetu. Ko se je fronta leta 1917 premaknila onkraj Piave, pa je na Soškem hitro stekla obnova solkanskega in drugih mostov, pa tudi poškodovanih predorov in tirov. O tem govori razstava.