Bratranec Ivana Cankarja je svoje življenje posvetil 'vzgajanju v umetnost'; ljudem je želel privzgojiti pravo razumevanje umetnosti in s tem tudi spodbuditi kakovostno umetnostno produkcijo, ki je na Slovenskem umanjkala tako rekoč v vseh dobah. Posebej se mu je zdelo njegovo poslanstvo pomembno zaradi kulturne in družbene situacije, ki je zaznamovala njegov čas. Orisal jo je na začetku svojega dela Uvod v likovno umetnost, ki je bilo predhodnik več delov sicer nedokončanega, a vendar izjemnega znanstvenega podviga Zgodovina likovne umetnosti v zahodni Evropi. Cankar je zapisal: "Razmerje sedanjega človeka evropske kulturne sfere do umetnosti je drugačno, nego je bilo kdaj koli poprej; reči smemo, da je kult umetnosti v našem času dosegel svoj višek. Dvajseto stoletje se je začelo z nekakšno estetsko opojenostjo in tedaj niso bili redki ljudje, kakršnih doslej v zgodovini še nikoli ni bilo, ki so mislili, da je umetnost najvišja emanacija življenja, da more ljubezen do 'lepote' nadomestiti vse vrednote, da se dado težke rane tega časa zdraviti z 'lepotnimi' sredstvi."
O oblikovanju sveta v človeški duši
Izidor Cankar, ki je iz umetnostne zgodovine doktoriral z disertacijo o Giugliu Quagliu, je nasprotoval popolni estetizaciji življenja, o kakršni so sanjali in jo tudi živeli boemi poznega 19. stoletja v maniri Oscarja Wilda ali avantgardisti, sorodni Johannesu Baaderju, ki se je v Berlinu oklical za vrhovnega poglavarja sveta oziroma za Ober-Dado. Sam umetnosti ni videl kot sredstvo za predrugačenje sveta, ampak je v njej videl odsev tega sveta, predvsem duha, ki obvladuje določeno dobo. Zato je tudi umetnostno zgodovino razumel kot zgodovino duha, njeno poslanstvo pa je opredelil z besedami: "/…/ nje zadnji pomen je, razkriti imanentne zakone človeškega umetnostnega oblikovanja in tako posvetiti v skrivnosti človekovega duhovnega udejstvovanja sploh. Nje vidiki so izrazito umetnostni vidiki." Posamezni družbi oziroma posamezni razvojni stopnji civilizacije po Cankarju ustreza določen stil, saj ko "govorimo o idealizmu, realizmu in naturalizmu, govorimo več nego samo o stilu, govorimo o načinu, kako se podoba sveta in življenje sploh oblikuje v človekovi duši."
Obisk ali rahlo populistični, a poučni diskurz o umetnosti
Duha pa po Cankarju oblikuje stopnja omike. Ta mož, za katerega so dejali, da je bil kljub svojemu proletarskemu poreklu kar nekoliko gosposki v občevanju z ljudmi, se je zato zapisal izobraževanju kar najširše publike; menil je, da umetnostnozgodovinska katedra na ljubljanski univerzi, na kateri je deloval od leta 1920 in za katero je tudi pridobil dragoceno strokovno knjižnico po tedaj umrlem uglednem mariborskem umetnostnem zgodovinarju Avguštinu Stegenšku, nikakor ni dovolj, in postal je pomemben agens organizacije umetnostnega življenja. In človek, ki se je z leti v svoji gosposkosti vedno bolj izoliral od širših družbenih plasti in umrl osamljen, je v poučevanje umetnostne zgodovine vnesel nekaj populizma. V reviji Dom in svet, katere urednik je postal leta 1914, je leta 1911 začel objavljati Obiske, serijo člankov, v katerih je na pri nas do tedaj neznani in poljudni način predstavil najvidnejše predstavnike moderne književnosti, impresionističnega slikarstva, gledališke umetnosti in napredne glasbe. S temi spisi je zaslovelo Cankarjevo literarno ime, katerega sloves je še utrdil popotni in poučni roman S poti.
Popotniški roman, ki navduši mladino
Ta "knjižica mladostnih bojev in razmišljanj … (in) spomin onega našega rodu, ki je takrat odraščal" − tako je Cankar označil roman – je posebej prevzela mladino; bila je "navdušena nad nenapadalno obliko in še bolj nad vsebino, ki je učinkovala duhovito pa istočasno tehtno in življenjsko modro" (France Stele). V tem delu se je Izidor Cankar izkazal za duhovitega in pronicljivega razlagalca umetnin, ki se te naloge loti zelo svobodno in vendar ostaja tehten in visoko strokoven. Tej svobodi navkljub Cankar ni bil sodoben človek. Vztrajal je pri nociji, da je izvor lepote v božanskem oziroma je imel lepoto za del "božjega spoznanja" in "moči božje". Bil je privrženec stare estetike in je v lepoti videl red, v tem pa ni mogel sprejeti sodobnih slogov naturalizma, simbolizma in vsega, povezanega z avantgardo. Vsem tem smerem je umanjkala spoznavna moč, saj niso prodrle do duše in njihovi avtorji bi se morali ozreti k Paulu Bourgetu, ki se je že leta 1873 obrnil proti Zolajevemu naturalizmu in poudaril načelo, "da naj roman goji ljubezen do 'boljšega življenja', opisuje 'lepe značaje' in povzdiguje čustva, ki v nas 'krepijo moč in veličastvo idej'". Kuriozne značaje, ki vsemu temu kontrirajo, pa je Cankar povzel v liku neuravnovešenega Fritza iz romana S poti, ki ga je pisatelj oblikoval po svojem prijatelju, Poljaku in poznejšem profesorju umetnostne zgodovine v Poznanu Feliksu Detloffu.
Od katedre do veleposlaništva
Izidor Cankar je bil do sredine tridesetih let, ko se je posvetil diplomatski karieri – kot veleposlanik je služboval v Buenos Airesu, kjer je bil akreditiran tudi kot poslanik za Brazilijo in Urugvaj, ter v Atenah -, eden izmed najdejavnejših organizatorjev ljubljanskega kulturno-umetniškega življenja. Že leta 1920 je ustanovil Umetnostnozgodovinsko društvo in se zavzemal za galerijo ali muzej slovenske umetnosti. Menil je namreč, da se kulturno življenje in narodna umetnost ne moreta razvijati, če niso razvite in ustrezno organizirane reprezentativne ustanove, muzeji, galerije, zbirke … Cankar je tako zahteval, da se uredi narodna galerija, v kateri bodo, kot je zapisal Stele, zajeti vsi dokumenti zgodovinskega in sodobnega umetnostnega prizadevanja med Slovenci, s tem prizadevanjem povezani pa sta bili tudi zgodovinski razstavi slovenskega slikarstva leta 1922 in 1925, ki sta nastali pod Cankarjevim okriljem.
Cankar je bil eden prvih, ki je podal idejo za Moderno galerijo, ki naj bi bila "gibčna, menjavam podvržena stalna zbirka žive umetnosti, ki bi obiskovalca informirala o sodobnem ustvarjanju, obenem pa bi bila razstavljena dela na nekakšni preizkušnji; če prestanejo, bi se kasneje uvrstila v zgodovinsko galerijo" (Stele). S to Cankarjevo pobudo tudi končajmo naracijo o umetnostnem zgodovinarju, ki je bistveno zaznamoval slovensko umetnostnozgodovinsko stroko, obenem pa tudi obče mnenje o umetnosti, ki je vplivalo tudi na umetniško produkcijo. Končati tukaj pa se zdi primerno zato, ker pobuda, ki jo je pred več kot 70 leti podal mož, ki so mu nekateri že v njegovem času očitali nesodobnost, tudi danes ni realizirana. Osrednji prostor reprezentacije sodobne umetnosti ne obstaja in zato tudi ta umetniška produkcija ni deležna niti pravega kritičnega ovrednotenja niti prave spodbude.
Polona Balantič
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje