Izidor Cankar je življenje posvetil dvigu kulturne omike med Slovenci; obenem je bil velik domoljub in, kot je zapisal France Stele, ni manjkal nikjer, kjer je šlo za obrambo pravic slovenskega jezika in slovenske kulturne individualnosti. Foto:
Izidor Cankar je življenje posvetil dvigu kulturne omike med Slovenci; obenem je bil velik domoljub in, kot je zapisal France Stele, ni manjkal nikjer, kjer je šlo za obrambo pravic slovenskega jezika in slovenske kulturne individualnosti. Foto:

Zdaj je v modi mnenje, da ni v lepoti sploh nič objektivnega. Od Leibniza dalje prevladuje nazor, da niso predmeti sami lepi, temveč da mi projiciramo lepoto vanje. Pri opazovanju umetnine ali narave se čustveno vživimo vanjo, ji podtaknemo lastne misli in lastna nagnjenja in jo imamo zato za lepo. Čeprav je ta teorija sama na sebi napačna in pogubna, ker zabrisuje vsak umetnostni kriterij, je vendar nekaj resnice v njej in nam je dobrodošla kot potrebna korekcija prejšnje dogmatične estetike. Jasno je namreč, da lepota, ker učinkuje kot dušni užitek, ne more biti zgolj v objektu: predstava o lepem mora biti v meni samem, da se porodi užitek. Stari vek, ki je od Sokrata do zadnje neoplatonske šole učil, da je lepota neka realnost, je bil v zmoti, kakor je v zmoti einfühlungsteorija in resnica je na sredini: lepota ni ne objektiven ne subjektiven, temveč relativen pojem in obstoji v relaciji med predmetom in opazovalcem.

Izidor Cankar o lepoti.
Iluzionistične stropne poslikave italijanskega mojstra Giulia Quaglija v ljubljanski stolnici
Rihard Jakopič: Zeleni pajčolan (1915)
Izidor Cankar in Rihard Jakopič sta imela sorodna prizadevanja. Prizadevala sta si za galerijo, ki bi prikazovala genezo slovenske likovne umetnosti. Vendar pa si je Jakopič prizadeval za zbirko del 19. stoletja, Cankar pa je želel predstavitev vseh dokumentov zgodovinskega in sodobnega umetnostnega prizadevanja med Slovenci. Foto: Narodna galerija

Čeprav je bil kakor bratranec Ivan izrazit proletarski otrok, si je v življenju pridobil nekam gosposki način v občevanju z ljudmi, kar ga je v precejšnji meri izoliralo od širših družbenih plasti. Po vrnitvi v osvobojeno domovino se je to še stopnjevalo, tako da je umrl precej osamljen.

France Stele o Izidorju Cankarju.

Bratranec Ivana Cankarja je svoje življenje posvetil 'vzgajanju v umetnost'; ljudem je želel privzgojiti pravo razumevanje umetnosti in s tem tudi spodbuditi kakovostno umetnostno produkcijo, ki je na Slovenskem umanjkala tako rekoč v vseh dobah. Posebej se mu je zdelo njegovo poslanstvo pomembno zaradi kulturne in družbene situacije, ki je zaznamovala njegov čas. Orisal jo je na začetku svojega dela Uvod v likovno umetnost, ki je bilo predhodnik več delov sicer nedokončanega, a vendar izjemnega znanstvenega podviga Zgodovina likovne umetnosti v zahodni Evropi. Cankar je zapisal: "Razmerje sedanjega človeka evropske kulturne sfere do umetnosti je drugačno, nego je bilo kdaj koli poprej; reči smemo, da je kult umetnosti v našem času dosegel svoj višek. Dvajseto stoletje se je začelo z nekakšno estetsko opojenostjo in tedaj niso bili redki ljudje, kakršnih doslej v zgodovini še nikoli ni bilo, ki so mislili, da je umetnost najvišja emanacija življenja, da more ljubezen do 'lepote' nadomestiti vse vrednote, da se dado težke rane tega časa zdraviti z 'lepotnimi' sredstvi."

O oblikovanju sveta v človeški duši
Izidor Cankar, ki je iz umetnostne zgodovine doktoriral z disertacijo o Giugliu Quagliu, je nasprotoval popolni estetizaciji življenja, o kakršni so sanjali in jo tudi živeli boemi poznega 19. stoletja v maniri Oscarja Wilda ali avantgardisti, sorodni Johannesu Baaderju, ki se je v Berlinu oklical za vrhovnega poglavarja sveta oziroma za Ober-Dado. Sam umetnosti ni videl kot sredstvo za predrugačenje sveta, ampak je v njej videl odsev tega sveta, predvsem duha, ki obvladuje določeno dobo. Zato je tudi umetnostno zgodovino razumel kot zgodovino duha, njeno poslanstvo pa je opredelil z besedami: "/…/ nje zadnji pomen je, razkriti imanentne zakone človeškega umetnostnega oblikovanja in tako posvetiti v skrivnosti človekovega duhovnega udejstvovanja sploh. Nje vidiki so izrazito umetnostni vidiki." Posamezni družbi oziroma posamezni razvojni stopnji civilizacije po Cankarju ustreza določen stil, saj ko "govorimo o idealizmu, realizmu in naturalizmu, govorimo več nego samo o stilu, govorimo o načinu, kako se podoba sveta in življenje sploh oblikuje v človekovi duši."

Obisk ali rahlo populistični, a poučni diskurz o umetnosti
Duha pa po Cankarju oblikuje stopnja omike. Ta mož, za katerega so dejali, da je bil kljub svojemu proletarskemu poreklu kar nekoliko gosposki v občevanju z ljudmi, se je zato zapisal izobraževanju kar najširše publike; menil je, da umetnostnozgodovinska katedra na ljubljanski univerzi, na kateri je deloval od leta 1920 in za katero je tudi pridobil dragoceno strokovno knjižnico po tedaj umrlem uglednem mariborskem umetnostnem zgodovinarju Avguštinu Stegenšku, nikakor ni dovolj, in postal je pomemben agens organizacije umetnostnega življenja. In človek, ki se je z leti v svoji gosposkosti vedno bolj izoliral od širših družbenih plasti in umrl osamljen, je v poučevanje umetnostne zgodovine vnesel nekaj populizma. V reviji Dom in svet, katere urednik je postal leta 1914, je leta 1911 začel objavljati Obiske, serijo člankov, v katerih je na pri nas do tedaj neznani in poljudni način predstavil najvidnejše predstavnike moderne književnosti, impresionističnega slikarstva, gledališke umetnosti in napredne glasbe. S temi spisi je zaslovelo Cankarjevo literarno ime, katerega sloves je še utrdil popotni in poučni roman S poti.

Več o romanu S poti lahko izveste tukaj.

Popotniški roman, ki navduši mladino
Ta "knjižica mladostnih bojev in razmišljanj … (in) spomin onega našega rodu, ki je takrat odraščal" − tako je Cankar označil roman – je posebej prevzela mladino; bila je "navdušena nad nenapadalno obliko in še bolj nad vsebino, ki je učinkovala duhovito pa istočasno tehtno in življenjsko modro" (France Stele). V tem delu se je Izidor Cankar izkazal za duhovitega in pronicljivega razlagalca umetnin, ki se te naloge loti zelo svobodno in vendar ostaja tehten in visoko strokoven. Tej svobodi navkljub Cankar ni bil sodoben človek. Vztrajal je pri nociji, da je izvor lepote v božanskem oziroma je imel lepoto za del "božjega spoznanja" in "moči božje". Bil je privrženec stare estetike in je v lepoti videl red, v tem pa ni mogel sprejeti sodobnih slogov naturalizma, simbolizma in vsega, povezanega z avantgardo. Vsem tem smerem je umanjkala spoznavna moč, saj niso prodrle do duše in njihovi avtorji bi se morali ozreti k Paulu Bourgetu, ki se je že leta 1873 obrnil proti Zolajevemu naturalizmu in poudaril načelo, "da naj roman goji ljubezen do 'boljšega življenja', opisuje 'lepe značaje' in povzdiguje čustva, ki v nas 'krepijo moč in veličastvo idej'". Kuriozne značaje, ki vsemu temu kontrirajo, pa je Cankar povzel v liku neuravnovešenega Fritza iz romana S poti, ki ga je pisatelj oblikoval po svojem prijatelju, Poljaku in poznejšem profesorju umetnostne zgodovine v Poznanu Feliksu Detloffu.

Od katedre do veleposlaništva
Izidor Cankar je bil do sredine tridesetih let, ko se je posvetil diplomatski karieri – kot veleposlanik je služboval v Buenos Airesu, kjer je bil akreditiran tudi kot poslanik za Brazilijo in Urugvaj, ter v Atenah -, eden izmed najdejavnejših organizatorjev ljubljanskega kulturno-umetniškega življenja. Že leta 1920 je ustanovil Umetnostnozgodovinsko društvo in se zavzemal za galerijo ali muzej slovenske umetnosti. Menil je namreč, da se kulturno življenje in narodna umetnost ne moreta razvijati, če niso razvite in ustrezno organizirane reprezentativne ustanove, muzeji, galerije, zbirke … Cankar je tako zahteval, da se uredi narodna galerija, v kateri bodo, kot je zapisal Stele, zajeti vsi dokumenti zgodovinskega in sodobnega umetnostnega prizadevanja med Slovenci, s tem prizadevanjem povezani pa sta bili tudi zgodovinski razstavi slovenskega slikarstva leta 1922 in 1925, ki sta nastali pod Cankarjevim okriljem.

Cankar je bil eden prvih, ki je podal idejo za Moderno galerijo, ki naj bi bila "gibčna, menjavam podvržena stalna zbirka žive umetnosti, ki bi obiskovalca informirala o sodobnem ustvarjanju, obenem pa bi bila razstavljena dela na nekakšni preizkušnji; če prestanejo, bi se kasneje uvrstila v zgodovinsko galerijo" (Stele). S to Cankarjevo pobudo tudi končajmo naracijo o umetnostnem zgodovinarju, ki je bistveno zaznamoval slovensko umetnostnozgodovinsko stroko, obenem pa tudi obče mnenje o umetnosti, ki je vplivalo tudi na umetniško produkcijo. Končati tukaj pa se zdi primerno zato, ker pobuda, ki jo je pred več kot 70 leti podal mož, ki so mu nekateri že v njegovem času očitali nesodobnost, tudi danes ni realizirana. Osrednji prostor reprezentacije sodobne umetnosti ne obstaja in zato tudi ta umetniška produkcija ni deležna niti pravega kritičnega ovrednotenja niti prave spodbude.

Polona Balantič

Zdaj je v modi mnenje, da ni v lepoti sploh nič objektivnega. Od Leibniza dalje prevladuje nazor, da niso predmeti sami lepi, temveč da mi projiciramo lepoto vanje. Pri opazovanju umetnine ali narave se čustveno vživimo vanjo, ji podtaknemo lastne misli in lastna nagnjenja in jo imamo zato za lepo. Čeprav je ta teorija sama na sebi napačna in pogubna, ker zabrisuje vsak umetnostni kriterij, je vendar nekaj resnice v njej in nam je dobrodošla kot potrebna korekcija prejšnje dogmatične estetike. Jasno je namreč, da lepota, ker učinkuje kot dušni užitek, ne more biti zgolj v objektu: predstava o lepem mora biti v meni samem, da se porodi užitek. Stari vek, ki je od Sokrata do zadnje neoplatonske šole učil, da je lepota neka realnost, je bil v zmoti, kakor je v zmoti einfühlungsteorija in resnica je na sredini: lepota ni ne objektiven ne subjektiven, temveč relativen pojem in obstoji v relaciji med predmetom in opazovalcem.

Izidor Cankar o lepoti.

Čeprav je bil kakor bratranec Ivan izrazit proletarski otrok, si je v življenju pridobil nekam gosposki način v občevanju z ljudmi, kar ga je v precejšnji meri izoliralo od širših družbenih plasti. Po vrnitvi v osvobojeno domovino se je to še stopnjevalo, tako da je umrl precej osamljen.

France Stele o Izidorju Cankarju.