Velika razstava o Giottu in trecentu, ki bo v Complesso del Vittoriano na ogled še do 29. julija, predstavlja delo enega najpomembnejših likovnih pionirjev zahodnoevropske umetnosti. Mirno ga lahko imenujemo za najslavnejšega slikarja njegove generacije na Apeninskem polotoku, saj so bili njegovi naročniki najuglednejši ljudje tistega časa v Italiji.
Giotto di Bondone se je rodil leta 1267 oziroma po navedbah nekaterih virov 1276 v vasi Colle di Vespignano. Vasari v svojih slavnih 'Življenjih' navaja zabavno anekdoto, kako je Cimabue na poti iz Firenc v Vespignano srečal desetletnega Giotta, ki je na skalo risal ovco, in bil tako očaran nad njegovim talentom, da je dečka povabil v svojo delavnico. Nedvomno je Giotto prvo slikarsko znanje prejel prav pri Cimabueju v Firencah. Sicer pa je na oblikovanje njegove umetnosti nato vplivalo še kiparstvo bratov Pisano, slikarstvo Pietra Cavallinija in nenazadnje tudi francosko kiparstvo.
Novosti, ki jih srednjeveško slikarstvo ni poznalo
Giotto je v florentinski in tudi širši italijanski slikarski prostor prinesel novosti, ki so pripravile pot prvim renesančnim umetnikom. Dotlej srednjeveškemu slikarstvu tuje je bilo oblikovanje prostora. Giotto postavlja prizore v nekakšno škatlasto oblikovane notranjščine, figure pa bolj prepirčljivo razporeja tudi po krajini. Telesa protagonistov dobivajo bolj plastične forme, med figurami pa vzpostavlja tudi nova čustvena razmerja.
Odprt odrski prostor nudi figuram dovolj prostora, da se po njem gibajo, slikar pa si jih drzne upodabljati tudi s tistih strani, ki so doslej zaznamovale negativno vlogo upodobljene osebe, torej s hrbta ali profila. Na velikih ciklih stenskih poslikav v cerkvah opazimo, da zna Giotto slediti protagonistu od njegove naivne mladostne podobe do zrele starosti, saj zna nadaljevati njegovo fiziognomijo. Dobro je poznal antične ostanke, s katerimi se je nenazadnje srečal že pri zgodnjih delih v Rimu, klasične elemente pa znal sijajno vključiti v svoja dela. Obvladal je tudi linearno perspektivo, ni pa mu povsem uspelo doseči pravega razmerja med okoljem in samimi protagonisti, kar se kaže v neskladnosti v velikosti.
Od tu nadaljujejo renesančni mojstri
Vsi ti nastavki, ki jih je Giotto postavil v svojem slikarstvu, so imeli močan vpliv na nadaljnje najprej italijansko, nato pa tudi evropsko poznosrednjeveško in renesančno slikarstvo. Pravzaprav je njegove prave naslednike prineslo šele 15. stoletje, in sicer je treba kot prvega v vrsti omeniti nič manj revolucionarnega slikarja Masaccia, ki se ga pogosto navaja kot začetnika renesančne umetnosti.
Opus
Med Giottovimi najpomembnejšimi deli velja omeniti poslikavo zgornje cerkve San Francesco v Assisiju, poslikavo Kapele Scrovegnijev v Padovi, Santa Crocce v Firencah, iz tabelnega opusa pa se je med drugim ohranilo nekaj slikanih razpel, tabla s sv. Frančiškom, ki sprejema stigmate, Maddona d'Ognissanti in Poliptih Peruzzi. Nekaj njegovih najlepših del si oglejte v spodaj priloženi fotozgodbi.
Maja Kač
maja.kac@rtvslo.si
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje