Ricardo Basbaum - prvi umetnik z razstavnim mestom na Documenti. Foto: EPA
Ricardo Basbaum - prvi umetnik z razstavnim mestom na Documenti. Foto: EPA
Roger M. Buergel
Kmalu bomo verjetno zasledili nova imena, ki jih bo k sodelovanju povabil Roger M. Buergel. Foto: EPA

Prva med umetninami, ki jim bo mesto na sloviti razstavi odredil tokratni direktor Roger M. Buergel, je projekt brazilskega umetnika Ricarda Basbauma Would You Like to Participate in an Artist Experience? (Bi radi sodelovali pri umetniškem dogodku?). Vsebino naslednje razstave, ki so jo v Kasslu prvič priredili leta 1955, določajo tri gesla: Je sodobnost naša starodavnost?, Kaj je golo življenje? in Kaj lahko storimo?. Razstava bo vrata zaprla 23. septembra.

Kaj je z modernizmom?
Vsa tri vprašanja, ki definirajo tematiko, ki naj bi jo obravnavala dela gostujočih umetnikov, dopuščajo širok razpon odgovorov. Prvo vprašanje se nanaša na problematiziranje obstoja modernosti. Med večino teoretikov vlada konsenz, da se je modernost zrušila skupaj z razpadom totalitarnih režimov, a vendar poteze, ki so jih zastavili modernistični umetniki še vedno zaznamujejo produkcijo sodobnih umetnikov. Je torej smrt modernizma le iluzija?

Drugo vprašanje se navezuje na ranljivost vsakega bitja, ki se kljub vednosti, da tvega življenje, vendar rado povsem razgali. Documenta tukaj odpira še danes kontroverzno področje seksualnosti, užitka ob bolečini in hrepenenja po polni svobodi, ki pa obenem prinaša tudi popolno izpostavljenost nevarnosti. Je varna podrejenost torej boljša izbira?

Problematično mnoštvo kultur
Pri zadnjem vprašanju gre predvsem za problematičen odnos soodvisnosti umetnika in njegovega občinstva. Na eni strani imamo umetnika, ki želi prek oblikovanja materiala podati neko svojo misel, pri tem pa vedno obstaja nevarnost, da ga bo občinstvo razumelo napačno ali pa da ne bo razpoznalo vseh pomenskih odtenkov. Ta problem še stopnuje multikulturnost sveta. Predstavljanje izdelka predstavnikom drugih kultur pa se utegne izkazati še za hujšo težavo, saj umetnik in občinstvo le stežka najdeta skupni kod, prek katerega se lahko prenaša sporočilo.

Vrtnarski začetki Documente
Oče Documente je bil umetnik, učitelj in kurator Arnold Bode, ki je pred 51 leti Documento predstavil kot spremljevalni dogodek veliki hortikulturni razstavi Bundesgartenschau. Nihče ni veliko pričakoval od dogodka, ki pa se je hitro izkazal za veliko uspešnico. Že na krstni izvedbi so se namreč predatavili številni tedaj vodilni vizualni umetniki, tudi Pablo Picasso in Vasilij Kandinski.