Sliki so razstavili skupaj, potem ko se je v galerijo po petletni turneji po britanskih razstaviščih vrnilo platno Johna Constabla pogled na Salisburyjsko katedralo na travniku. Vzvihrana krajina ni pomembna le zaradi svojih likovnih odlik, pač pa je tudi neke vrste biografski kamenček iz mozaika Constablovega življenja. Slikar je na tej upodobil vzvihrano, z nevihtnimi oblaki prekrito nebo, skozi katerega zareže mavrica, ki simbolizira upanje za žalujočega umetnika, ki mu je malo pred nastankom slike umrla žena.
Constable je sliko cenil kot svoje največje delo in leta 1831 je krajši čas visela ob Turnerjevem hvaljenem platnu Kaligulova palača in most. Pogled na antične ruševine so kritiki tedaj opevali kot "eno najlepših in najčudovitejših krajin, ki si jih je človek zamislil in čopič naslikal". Leta 1831 je bil Constable tisti, ki so mu zaupali razporeditev oziroma obešanje slik v Kraljevi galeriji. Sprva je slikar Turnerju namenil eno najboljših mest v razstavnem prostoru, tik pred odprtjem pa je zamenjal sliki in svojo postavil na prvotno mesto tekmečevega platna.
Besni Turner tega Constablu nikoli ni odpustil. Slikarja sta se pozneje srečala na skupni večerji, kjer je bil Turner do Constabla neusmiljen. Mnogo bolj znana anekdota, ki prav tako odraža spor med tema ključnima angleškima romantičnima krajinarjema, se je zgodila leto pozneje, ko sta se umetnikovi deli spet znašli drugo ob drugem.
Prišel je in sprožil pištolo
Epizoda je seveda dobro poznana in povzeta tudi v biografskem filmu o Turnerju, ki ga je leta 2014 posnel Mike Leigh. Slikarja sta se s svojima slikama znova znašla na isti steni Kraljeve akademije. Constable je razstavljal Odprtje mostu Waterloo, sliko močnih barv, Turner pa bolj umirjeno morsko pokrajino Helvoetsluys z nizozemskimi ladjami v vetru. Drama se je spet dogajala tik pred odprtjem razstave, ko je Turner vstopil v dvorano, se za hip ustavil pri svoji sliki in ji doslikal bojo živo rdeče barve. Droben kontrast v sicer prevladujočem hladnem sivo-modrem koloritu je v hipu pritegnil pogled gledalcev. S tem je sicer umirjeno delo predrugačil v živahnejše, bolj eksperimentalno delo, pretreseni Constable pa je ob tem pripomnil: "Prišel je sem in sprožil pištolo."
Tehnik Constable in čarovnik Turner
Omenjeni krajini iz leta 1831 so v Tate Britainu zdaj znova skupaj razstavili v sklopu razstave Ogenj in voda, ob tej priložnosti pa ju tudi na novo uokvirili. Postavitev vključuje tudi kritike, ki opevajo Turnerjevo lirično domišljijo in Constablov naturalizem. Razliko med slikarstvoma obeh mojstrov je pred štirimi leti, ko sta bili v Londonu dve veliki razstavi del obeh umetnikov, dobro povzel kustos Muzeja Victoria & Albert Mark Evans: "Constable je tehnik, Turner pa čarovnik."
Constablova upodobitev Salisburyjske katedrale se je leta 2013 znašla na trgu, vendar so sliko na britanskih tleh zadržali s prepovedjo izvoza, prvo sodelovanje Tata, narodnih muzejev in galerij Walesa in Škotske ter lokalnih muzejev v Coclhesterju, Ipswichu in Salisburyju pa je omogočilo tudi odkup slike. Sledila je dolga turneja po različnih britanskih krajih. "Constable je želel, bi njegovo delo videlo čim več ljudi. To je omogočilo uresničitev njegove želje in to monumentalno delo zgodovine umetnosti približalo širši javnosti," besede direktorja Tate Britaina Alexa Farquharsona povzema Guardian. Razstava Ogenj in voda bo v Tatu na ogled do julija prihodnje leto.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje