


Predvsem zaradi mnenj tistih strokovnjakov, ki so trdili, da je ta sicer izvrsten renesančni kipar, v slikarstvu pa ni bil kaj prida, je bilo precej nejasnosti glede njegovega slikarskega dela opusa, saj se marsikdo ni strinjal z atribucijo nekaterih njemu pripisanih del. Slike njegove delavnice so tako pripisali njegovim slavnim učencem, med drugim Leonardu, Pietru Peruginu in Sandru Botticelliju. Zdaj sta nekaj več reda v Verrocchiev slikarski opus vnesla restavrator Jill Dunkerton in kurator Luke Syson, ki sta po opravljenih restavratorskih delih na dveh slikah brez dvoma prepoznala avtorstvo Andrea del Verrocchia.
Gre za dve istoimenski sliki Marija z detetom in dvema angeloma, prva je nastala v letih 1467-1469, druga pa nekje okoli 1475, ki ju hranijo v Narodni galeriji v Londonu.
Detajli razkrijejo avtorja
Starejše delo je bilo do zdaj pripisano Florentinski šoli, čiščenje slike pa je pokazalo, da gre kljub nekoliko nerodni kompoziciji za zgodnje Verrocchievo delo. Delo naj bi torej nastalo v času, ko se je Verrocchio ob kiparstvu začel intenzivneje posvečati tudi slikarstvu. Kar nekaj detajlov, med drugim drevesa, ki se dvigujejo za zidom, spominja na njegove kiparske stvaritve iz 60. let 15. stoletja. Hkrati pa kaže slika tudi Botticellijevo delovanje v njegovi delavnici v tistem času, saj spominja na mojstrovo kompozicijo tega motiva, ki jo danes hranijo v Neaplju.
Skupaj z Lorenzom di Credi
Poznejša Marija z detetom in dvema angeloma je do zdaj veljala za delo Verrocchieve delavnice, po odstranitvi umazanije med restavratorskimi posegi pa so se pokazale mojstrove poteze. Angel na levi strani in Marijina glava povsem sovpadata z Verrocchijevimi najlepšimi risbami, se strinjata omenjena strokovnjaka. Vendar pa so na sliki tudi poteze, ki kažejo na še eno roko, verjetno Lorenza di Credi.
Po besedah kuratorja Luka Sysona je treba zgolj opazovati "neverjetno plastičnost in anatomsko natančnost dvignjene roke angela na levi strani, ki je natanko takšne kvalitete, kot bi jo pričakovali na delih tega sijajnega kiparja in risarja."
Kako ga je cenil Vasari in kako ga cenimo danes?
Andrea del Verrocchio (1435-1488) ni bil le kipar in slikar, ampak tudi glasbenik, inženir in zlatar. Kot tipični renesančni 'uomo universale' je bil v svojem času cenjena oseba, pozneje pa ga je nekoliko očrnila Vasarijeva ocena njegove umetnosti, ki jo je opisal kot 'trdo in surovo, saj je bila produkt neumornega urjenja in ne naravnega daru ali sposobnosti'.
Pa vendar je vrednost Verrocchijevih del danes 'neprecenljiva', menijo v londonski Narodni galeriji. Prepričani so, da bi ob prihodu slik na dražbeni oder te lahko podrle rekord najdražje prodane slike starih mojstrov. To je bil Rubensov Pokol nedolžnih otrok, ki so ga leta 2002 prodali za 49,5 milijona funtov.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje