Na londonski ekonomki univerzi (LSE) so naredili študijo, ki je pokazala, da trend postavljanja "varnejših" razstav uveljavljenih umetnikov muzejem in galerijam jamči visok obisk, a hkrati otežuje preboj eksperimentalnih in manjšinskih umetnikov na prizorišče.

Picassova retrospektiva v Tate Modern. Foto: EPA
Picassova retrospektiva v Tate Modern. Foto: EPA

Razstave velikih umetnikov in varčevalni ukrepi torej omejujejo možnosti manj znanih umetnikov, pokaže poročilo. Po besedah raziskovalke na Londonski ekonomski univerzi in soavtorice poročila Kristine Kolbe lahko premik k bolj uveljavljenim umetnikom in razstavam vodi k še manjšim priložnostim za umetnice, temnopolte in manjšinske etnije, za umetnike s posebnimi potrebami in LGBT ustvarjalce. Med anketiranimi so sodelovali umetniki, kot je Grayson Perry in osebje Britanskega muzeja.

Zasebni darovalci pogosto vsiljujejo dela umetnikov, ki jih imajo v svoji zbirki, da bi jim zvišali njihovo vrednost. Foto: EPA
Zasebni darovalci pogosto vsiljujejo dela umetnikov, ki jih imajo v svoji zbirki, da bi jim zvišali njihovo vrednost. Foto: EPA

"Zasebni darovalci skušajo dvigniti vrednost umetnikov v svojih zbirkah"
Zaradi varčevalnih ukrepov se javne umetnostne institucije vse bolj zanašajo na bogate zasebne zbiralce in velike galerije za sredstva ter posojila del uveljavljenih umetnikov, je opozorila. Muzeje in galerije skrbi, da bo to ogrozilo njihove državljanske vrednote, saj zasebni darovalci pogosto vsiljujejo dela umetnikov, ki jih imajo v svoji zbirki, da bi jim zvišali njihovo vrednost, dodaja.

Število velikih galerij, ki predstavljajo uveljavljene umetnike, se je v Veliki Britaniji v zadnjem desetletju povečalo. V zadnjih letih je londonski Muzej Victoria & Albert privabil rekordno število obiskovalcev z razstavami o glasbenikih, kot so Pink Floyd in David Bowie, Tate Modern pa je na primer predstavil slikarja Pabla Picassa in Amadea Modiglianija. Medtem pa so imele, kot rečeno, negativno rast manjše galerije, ki predstavljajo vzhajajoča imena.

Zagotovljeno uspešne so razstave o glasbenih legendah, kot sta bili v Muzeju Victoria & Albert postavitvi o skupini Pink Floyd in Davidu Bowieju. Foto: EPA
Zagotovljeno uspešne so razstave o glasbenih legendah, kot sta bili v Muzeju Victoria & Albert postavitvi o skupini Pink Floyd in Davidu Bowieju. Foto: EPA

Krive so vse tesnejše vezi med javnimi muzeji in bogatimi zbiralci
Kot poroča britanski Guardian, se bo marca nedavno zaprtim britanskim galerijam pridružila tudi neprofitna Parasol Unit. Ustanovila jo je v Iranu rojena kustosinja Ziba Ardalan, ki je v času delovanja galerije dajala priložnosti uveljavljajočim se mednarodnim umetnikom in diplomirancem britanskih umetnostnih šol. Kot je dejala, so za pomanjkanje sredstev za manjše galerije, kot je njena, krive vse tesnejše vezi med javnimi muzeji in izjemno bogatimi zbiratelji.

Anders Petterson, ustanovitelj podjetja ArtTactic, ki analizira umetnostni trg, je opozoril, da te vezi "davijo raznolikost" in da se mora nekaj spremeniti, sicer bo umetnost podlegla nadzoru istih ljudi, ki nadzorujejo vse ostalo.

V letih 2017 in 2018 je v Tate Modern veliko zanimanja pritegnila razstava z največjo skupino Modiglianijevih aktov, kar jih je bilo doslej skupaj razstavljenih na britanskih tleh. Foto: EPA
V letih 2017 in 2018 je v Tate Modern veliko zanimanja pritegnila razstava z največjo skupino Modiglianijevih aktov, kar jih je bilo doslej skupaj razstavljenih na britanskih tleh. Foto: EPA