Umetnina, ki nosi preprost naslov Kumarica (Pickle), je delo avstralskega umetnika Matthewa Griffina, trenutno pa je eno od štirih novih del, ki jih razstavlja Galerija Michaela Letta v Aucklandu. Nekateri ljubitelji sodobne umetnosti koncept gostujočega umetnika hvalijo kot "briljanten" in "genialen", spet drugim pa se zdi "kretenski".
Nekdo je na družbenih omrežjih poudaril tudi, da isto dejanje v drugem kontekstu pripelje do sankcij: "Ko sem bil najstnik, me je policija zaradi takega početja vrgla iz McDonaldsa – zdaj je pa umetnost."
Učenec Maurizia Cattelana?
Kritik Wes Hill je v oceni ene od Griffinovih razstav za portal ArtForum poudaril: "Griffin si je izboril sloves nekoga, ki brije norce – s svojim sardoničnim izpodbijanjem samozaverovanosti in spina." V resnici Griffinova gesta močno spominja na delo zloglasnega Maurizia Cattelana in njegovo razvpito delo Comedian: na Art Baslu v Miamiju leta 2019 je na steno z izolirnim trakom prilepil banano, ki je bila nato prodana za 120 tisoč dolarjev. Naslednji preobrat se je zgodil, ko je newyorški umetnik performansa David Datuma to banano strgal z zidu in jo pojedel, češ da "je bil lačen".
Lahko se smejete
Najrazličnejši odzivi so ravno del namena celotne umetnine, je za britanski The Guardian pojasnil Ryan Moore iz sydneyjske galerije Fine Arts, ki Griffina zastopa. "Duhovit odgovor na delo je legitimen – O. K. je, ker dejansko je smešno." Mooru samemu se zdi delo relevantno ne samo zaradi humorja, pač pa zato, ker "v skladu s tradicijo moderne umetnosti preizprašuje, kako se med ljudmi določa vrednost stvari".
Kdo odloča, kaj je umetnost in kaj ne?
Prav tako galerista ne moti zlajnano vprašanje, ali je rezina kumarice lahko umetnost. "Načeloma niso umetniki tisti, ki odločijo, ali je nekaj umetnost ali ne – oni so tisti, ki delajo in ustvarjajo. Ali je nekaj dragoceno in ima umetniško vrednost, je odvisno od tega, kako se kot družba kolektivno o nečem izrečemo ali kako to uporabljamo."
"Pa naj je to še tako videti kot kumarica, pritrjena na strop – in tu ni nobenega sprenevedanja, točno to je –, je v srečanju s predmetom nekaj, kar pritiče skulpturi ali skulpturni gesti." Kumarica je na strop prilepljena z omako iz burgerja in za zdaj še ne kaže znakov gnitja ali znakov, da bo odpadla: "Če greste v McDonaldse po vsem svetu, boste povsod videli razne stvari, prilepljene na strop."
Andrew Thomas, sodirektor Galerije Michaela Letta, je poudaril, da je Kumarica pomemben del nove razstave, češ da bodo vsi, ki se prvič srečujejo z umetnikovim delom, lahko "širše razmišljali o različnih idejah, ki jih tematizira". "Opazili smo veliko nasmehov, ki so jim sledili zelo zanimivi in zavzeti pogovori."
Delo bo morebitnega kupca stalo 10 tisoč novozelandskih dolarjev, čemur bo moral prišteti še štiri dolarje in pol za čizburger. Zbiratelj ali ustanova, ki se bo odločil za nakup, bo namreč dobil natančna navodila, kako umetnino poustvariti v lastnem prostoru.
"Ne gre za virtuoznost umetnika, ki se postavi na sredo galerije in zaluča kumarico v zrak – ni pomembno, kako pride na strop, če je bila le vzeta iz burgerja in vržena v zrak," je pojasnil Moore. "Ta gesta je tako neskaljena, tako radostna ... Zaradi tega je tako dobro."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje