Če ne luknje, pa vsaj vdolbine v zlatem zidu so sledovi streliva: iz šestih kosov orožja so v zid izstrelili več kot 20 tisoč nabojev.
Ko se obiskovalec instalaciji v newyorški galeriji Gagosian približa, se seveda izkaže tudi, da lahko v zlatem zidu vidi svoj odsev. Večino ljudi to napelje k delanju selfijev, na katerih je videti, kot da so tudi sami prestreljeni. Povprečen obiskovalec tako hitro ugotovi, da je instalacija z naslovom Sunday Cattelanov komentar ameriškega blagostanja in luksuza, ki pa ga kazi nasilje, povezano s strelnim orožjem.
Provokator ali pronicljiv komentator družbe?
Maurizio Cattelan se je s svojimi provokativnimi deli uveljavil kot nekakšen enfant terrible konceptualne umetnosti. Med drugim je na sejmu Art Basel v Miamiju z lepilnim trakom na steno prilepil banano (okrog nje je bila takšna gneča, da jo je bilo treba odstraniti); ustvaril je popolnoma delujoče stranišče iz čistega zlata (ta eksponat je bil nato ukraden) in skulpturo papeža, pokopano pod meteoritom.
63-letni Italijan vztraja, da Sunday, njegovo prvo večje delo po 20 letih, ni izrecen komentar ameriške družbe. "Ne moremo biti tako zelo specifični. V resnici gre lahko za kateri koli del sveta." Na različne interpretacije svojega dela odgovarja: "Verjamem v pluralnost. Kar koli že rečejo, je v redu."
Lepota in nasilje
V galeriji Gagosian so za tiskovno agencijo AP že potrdili, da je Cattelanova razstava ena njihovih najbolj uspešnih doslej: obiskalo jo je že več kot 14 tisoč ljudi. Večina obiskovalcev komentira, da jih postavitev napeljuje na razmislek o kontradiktornosti – sopostavlja namreč lepoto in nasilje, ob čemer ne vedo čisto dobro, kako naj se počutijo.
"Delo je lepo, a se za njim skriva tudi nasilje, kar je zanimivo, ker ne veš, kakšna je pravilna reakcija," je komentiral kanadski turist Brent Koskimaki. "Stvaritev tega dela je morala biti precej nasilno dejanje, kajne? Zdaj pa je tukaj tako tiho in mirno."
Nastanek je bil dejansko glasen: umetnik je zadnjo fazo dela – torej dodajanje sledi strelov – nadziral na strelišču v Brooklynu. Poklicni orožarji so uporabili dve polavtomatski pištoli, dve polavtomatski puški in dve šibrovki. 64 panelov, iz katerih je sestavljen zid, so iz 3 milimetre debelega nerjavečega jekla izdelali v Italiji, kjer so dodali tudi zlato prevleko.
Te zadnje etape, streljanja, v Italiji niti ne bi mogli dokončati, je opozoril Cattelan. "Nekatere od teh primerkov orožja lahko v Italiji uporablja samo vojska." Izrazil je celo rahlo presenečenje nad tem, da so bili vsi ameriški orožarji, s katerimi je sodeloval, etični in profesionalni in "sploh niso bili fanatiki na orožje."
Instalacija Sunday ima sicer še en element – to je fontana, izklesana iz slovitega carrarskega marmorja, ki stoji nasproti zidu. V resnici gre za upodobitev moža, ki zvit leži na klopci, istočasno pa urinira (to je tudi vir curka vode, zaradi katerega je skulptura v resnici fontana). Umetnikov model za umetnino je bil Cattelanov zdaj že pokojni prijatelj.
"Prostor je zahteval nekaj drznega"
Cattelan je o postopnem razvoju koncepta povedal, da si je najprej predstavljal galerijo, razdeljeno na dva dela. Na eni strani neprebojnega stekla bi stali strelci, na drugi občinstvo. Ta ideja se je izkazala za neizvedljivo. Nato je začel razmišljati o zlatem panelu, a je ocenil, da "prostor zahteva nekaj drznejšega. En panel je postal 64 panelov."
Galerija Gagosian zlate panele tudi prodaja. Uradno njihova cena ni znana, po poročanju agencije AP so jih prodali že eno tretjino, menda po ceni 375 tisoč dolarjev za enega.
Nove obtožbe plagiatorstva
Ob tem je treba omeniti, da trenutno na Manhattnu še en umetnik, Anthony James, razstavlja panele, prerešetane s streli. Jamesov odvetnik se je na galerijo Gagosian že obrnil s poizvedbo, kako je italijanski umetnik "dobil idejo" za svoje delo. Ta je sicer že odgovoril, da so vsake obtožbe plagiatorstva "neutemeljene", je pa res, da se tokrat ne spoprijema prvič s takimi očitki. Ameriški umetnik ga je obtožil, da mu je ukradel idejo, prilepiti banano na zid, a je sodnik odločil v Cattelanov prid.
"Izjemno občutljiv umetnik"
Cattelana so v preteklosti zmerjali z "umetnikom šoka" in "porednim fantom sodobne umetnosti". Direktor galerije Gagosian Andy Avini na to odgovarja: "Sam bi ga opisal kot izjemno občutljivega umetnika. Simboli, ki jih uporablja, so šokantni. Ampak to niso nujno njegovi lastni simboli, pač pa simboli, ki obstajajo v družbi."
Po Avinijevih besedah je delo Sunday logično nadaljevanje dela America iz leta 2016 – tako je Cattelan naslovil svoje slavno stranišče iz 18-karatnega zlata, ki ga je umetnik postavil v Guggenheimov muzej in s tem "uresničil ameriški sen priložnosti za vsakogar".
Idejo "priložnosti" so sicer nekateri vzeli preveč dobesedno – eksponat je bil ukraden v času gostovanja v Londonu leta 2019. Štirje osumljenci so bili sicer aretirani, a stranišča do danes še niso našli.
No, nova postavitev po Avinijevih besedah "idejo stranišča" pripelje do "naslednjega logičnega koraka, do razprave o bogastvu in nasilju. Natančneje, nasilju strelskega orožja." Še natančneje, o tem, kako lahko je do orožja priti.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje