Delo Opijske ladje, ki ga je umetnica začela s serijo čajnih obredov Čaj za pet: opijske ladje in nadaljevala s knjigo umetnika, je tokrat predstavljeno v razstavni izvedbi.
Neja Tomšič (1982) je vizualna umetnica, pesnica in piska, ki v svoji ustvarjalni praksi združuje risbo, fotografijo, poezijo, performans in glasbo. Deluje tudi kot kuratorica in producentka. Je soustanoviteljica neodvisne raziskovalne in produkcijske platforme MoTA – Muzej tranzitornih umetnosti in članica interdisciplinarnega kolektiva Nonument. Živi in deluje v Ljubljani.
Umetnica v svoji interdisciplinarni ustvarjalni praksi pogosto raziskuje prezrte epizode zgodovine, ki jih skuša aktualizirati in interpretirati skozi sodobno prizmo. Pri tem uporablja različne taktike in izrazne medije, kot so prevzem podob in besedil, filmska pripoved ali performativna akcija, je ob razstavi zapisal Miha Colner, ki je za predstavitev izbral Nejo Tomšič.
Prodaja čaja v zameno za opij
Tudi delo Opijske ladje temelji na večplastnih uprizoritvenih in likovnih formalnih pristopih, saj se je razvijalo v več vzporednih pojavnih oblikah daljše časovno obdobje. Umetnica je delo začela s serijo čajnih obredov Čaj za pet: opijske ladje in ga nadaljevala s knjigo umetnika, s katero ob pomoči najdenih podob in besedil v slogu zgodovinske čitanke predstavlja nekatere v zahodnem zgodovinopisju zapostavljene fragmente opijskih vojn in njihovo trdoživo nasledstvo.
Da bi razgalila trenutne modele neoliberalne ideologije, ki vodijo v deregulacijo gospodarstva in socialno razslojevanje, se je Neja Tomšič obrnila v drugo polovico 19. in začetek 20. stoletja – v obdobje opijskih vojn. Sprožile so jih zahodne velesile, da bi prisilile Kitajsko, ki še ni vstopila v proces modernizacije in industrializacije, v prodajo čaja v zameno za opij. Opij je pustošil po kitajski družbi, zato ga je cesar prepovedal, kar so Velika Britanija in zaveznice označile kot grožnjo prostemu trgu, napadle Kitajsko in jo prisilile v trgovanje pod njihovimi pogoji.
Posledice opijskih vojn v sodobnem času
Pozneje se je opij razširil tudi v zahodni svet in v odvisnost potisnil milijone, vendar je bil kljub temu vselej pomembnejši dobiček lastnikov korporacij, ki so kopičili presežke tega donosnega posla. V tem času se je vzpostavila danes tako običajna naveza države in zasebnih korporacij, ki z roko v roki kolonizirajo svet.
Neja Tomšič je izpostavila posledice opijskih vojn v sodobnem času, saj so nekatere danes največje banke, zavarovalnice, investicijske družbe, prevozna podjetja in trgovski konglomerati svoj obstoj zgradili prav na trgovini z opijem.
Na razstavi v CD-ju so predstavljena hibridna dela, ki kombinirajo najdene podobe in besedila ter pričajo o izbranih zgodbah trgovine z opijem, medtem ko zavestno ustvarjajo prehod iz faktične na simbolno raven izzvane problematike.
"Trgovina s čajem in opijem je stvar preteklosti, ko so se (pre)oblikovale ideje o politiki, družbenem razredu, spolu, veri in kulturi ter hkrati sedanjosti, saj so sledi te industrije še vedno globoko zakoreninjene v drobovju veliko gospodarskih in vojaških velesil," je ob razstavi še zapisal Colner.
Cikel Likovni kritiki izbirajo v CD-ju pripravljajo v sodelovanju s Slovenskim društvom likovnih kritikov.
Miha Colner je umetnostni zgodovinar, ki deluje kot kustos v Galeriji Božidar Jakac - Muzeju moderne in sodobne umetnosti, Kostanjevica na Krki. Aktiven je tudi kot predavatelj in publicist, ki se posveča vizualni umetnosti in vizualni kulturi, še zlasti področjem fotografije, grafike, gibljive slike in različnih oblik (novo)medijske umetnosti.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje