Stari muzej na obrobju norveške prestolnice, ki je bil v slabem stanju in slabo varovan – leta 2004 so oboroženi roparji iz njega ukradli eno od različic Krika in Madono –, je končno stvar preteklosti. Ukradeni sliki so pozneje sicer dobili nazaj, a od incidenta naprej je gradnja novega muzeja postala norveška prioriteta. Po prvotnih načrtih naj bi sicer nova stavba začela obratovati že lani, a je načrte prekrižala pandemija.
Novi muzej v razkošni in prostorni modernistični stavbi v samem središču Osla je vrata za javnost odprl v petek. "To je morda največji muzej, posvečen enemu samemu umetniku," je med ogledom stavbe povedal direktor muzeja Stein Olav Henrichsen. Nova 13-nadstropna stavba na več kot 26.000 kvadratnih metrih ponuja petkrat več razstavnih površin, kot jih je bilo na voljo v starem muzeju.
Zapuščina v lasti mesta
Edvard Munch, ki je bil samski in ni imel otrok, je svoja dela zapustil mestu Oslo. Sprva jih je sicer nameraval zapustiti državi, a je v zadnjem trenutku spremenil svojo oporoko.
V muzeju letno pričakujejo pol milijona obiskovalcev, upajo pa, da se bo njihovo število povzpelo celo na milijon.
V stalno razstavo je vključenih 200 del. Ob nekaterih ponavljajočih se temačnih temah, kot so tesnoba, obup in smrt, se v umetnikovem opusu občasno pojavljajo tudi manj mračne teme, kot so ljubezen, avtoportret in pokrajine.
Tu je seveda še znameniti Krik. V zbirki muzeja je več različic tega ikoničnega umetniškega dela – oljna slika, risba, šest litografij in več risb. V muzeju je mogoče videti tudi nekatera manj znana Munchova dela. Med njimi so denimo skulpture, fotografije, film in dve večji sliki – Sonce in Raziskovalci –, ki so ju morali v muzej prenesti že med gradnjo ter ju spraviti v notranjščino skozi odprtino v fasadi v šestem nadstropju.
Na ogled tudi cigaretni ogorki
Postavitev v muzeju sledi tematskemu (in ne kronološkemu) zaporedju; med stalnimi razstavami sta postavitvi Neskončno (pregled Munchovih osrednjih tem in motivov) in Monumentalno (prostor za prej omenjeni ogromni platni). Postavitev Sence je posvečena umetnikovim poznim letom na posestvu Ekely blizu Osla. Vtis umetnikovega osebnega prostora pričarajo predmeti iz njegovega ateljeja, od stolov do cigaretnih ogorkov in slikarskih pripomočkov.
Lambda: kritiki samo "ne razumejo"
Poslopje muzeja, ki so ga poimenovali Lambda, saj njegov poševni vrh spominja na enajsto črko grške abecede, je bilo predmet polemik že med gradnjo. Nekatere je razburila že sama oblika stavbe, medtem ko so bleščeča steklena okna, ki so bila vidna na načrtih, zdaj večinoma skrita za "grozljivimi" kovinskimi žaluzijami, kot jih opisujejo nekateri Norvežani.
Vodstvo muzeja je očitke zavrnilo z besedami, da naj bi muzej pri ljudeh izzval občutja na enak način, kot so jih v času nastanka Munchova dela.
Stavbo je zasnoval španski arhitekturni biro Estudio Herreros, ki je na natečaju za Munchov muzej zmagal leta 2009. Arhitekturno je stavba med drugim referenca na prvotno vikinško pristanišče; poudariti hoče položaj Osla tik ob fjordu.
Tuji umetniki v gosteh
Ker je stavba tako velika, je v njej prostor tudi za razstave, ki Munchovo delo postavljajo v nove kontekste. Trenutno sta dve nadstropji namenjeni postavitvi Loneliness of the Soul, ki vzpostavlja dialog med Munchom in opusom britanske umetnice Tracey Emin. Pred muzejem bodo naslednjo pomlad postavili tudi spomenik The Mother, ki ga je prav tako ustvarila Emin. Direktor pojasnjuje, da muzej postavitev noče zasnovati "za vedno", pač pa bi se raje "organsko" spreminjale s tokom časa.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje