Postavitev združuje 700 del iz šestih desetletij umetnikovega delovanja. Kot navaja nemška tiskovna agencija DPA, je jasno, kaj lahko obiskovalci pričakujejo v osrednji dvorani: s stropa visita pisoar in stojalo za sušenje steklenic, v sredini je deska s kavlji za plašče in ob njej stol, na katerega je nameščeno kolo. Gre torej za ready-made objekte, ki še danes veljajo za najbolj znana dela Marcela Duchampa.
Dela, ki zastavljajo temeljna vprašanja umetnosti
"Ta dela do danes niso izgubila svoje aktualnosti. Zastavljajo temeljna vprašanja umetnosti," je povedala in dodala, da po zaslugi Duchampa vemo, "da lahko vse postane umetnost in da razmišljanje nima meja," je na predogledu razstave povedala direktorica muzeja Susanne Pfeffer.
Na postavitvi so med drugim na ogled Duchampove mladostne impresionistične slike, prek karikatur do kubističnih slik, vključno z različico njegove znamenite slike Akt, ki se spušča po stopnicah. V razstavo je vključena tudi njegova različica Mone Lize z brado in brki.
Kot je še povedala Susanne Pfeffer, je ena od umetnikovih najradikalnejših umetnin podpisano ogledalo, kjer gledalec neizogibno postane del umetniškega dela. Ena od sob je posvečena Duchampovi strasti do šaha. Na ogled pa so tudi fotografije njega samega, ki so jih ustvarili njegovi sodobniki, fotografije iz njegovega ateljeja in fotografije z razstav, ki jih je Duchamp imel v času svojega življenja.
V eni od dvoran je predstavljeno delo z naslovom Veliko steklo, ki je po besedah muzejske direktorice eno najbolj interpretiranih umetniških del preteklega stoletja. Po osmih letih dela ga je Duchamp razglasil za nedokončanega, še navaja DPA.
Prelomna Fontana iz leta 1917
Leta 1887 v kraju Blainville-Crevom blizu Rouena rojeni Marcel Duchamp je z nekonvencionalnostjo in izvirnostjo vplival na moderne tokove v umetnosti, predvsem nastanek poparta. Njegov pisoar, ki ga je leta 1917 razstavil pod naslovom Fontana, velja za eno najvplivnejših umetniških del. S pisoarjem, ki ga je razstavil kot umetniško delo, je Duchamp dokončno prelomil s tradicionalno umetnostjo. Čeprav je bil član Salona neodvisnih, so za razstavo leta 1917 njegov snežno beli pisoar odklonili. Iz protesta je umetnik izstopil iz žirije.
Duchamp je s svojimi stvaritvami postavil pod vprašaj tradicionalni okus. Gledalca je pozval, naj ponovno razmisli o dotedanjih predstavah o umetnosti in o njenem pomenu. "Umetniško delo resnično obstaja šele tedaj, ko si ga nekdo ogleduje. Do tedaj je le nekaj, kar je bilo narejeno in lahko ponovno izgine, ne da bi kdor koli vedel za to," je izjavil nekoč.
Lagodnež po lastni opredelitvi
Sprva je slikal v kubističnem slogu, a je v njegovih slikah že mogoče zaslediti elemente futurizma. Okrog leta 1913 se je poslovil od klasične umetnosti in skušal okvir njenih estetskih vrednot preseči z razumsko akcijo in se s svojimi kreacijami vključiti neposredno v svet okoli sebe. Istega leta je ustvaril svoj prvi ready-made objekt, in sicer prednje kolo kolesa, pritrjeno na podstavek. Leto dni pozneje se je preselil v New York in postal eden vodilnih predstavnikov dadaističnega gibanja.
Duchamp se je sicer označeval za lagodneža in je svoj čas raje kot z umetnostjo preživljal ob igranju šaha in drugih dejavnostih. O slikarstvu je nekoč celo izjavil: "To je zapravljanje energije, ni dober trik, ni praktično. Zdaj imamo fotografijo, film, pa tudi druge načine, da se izrazimo." A manj ko je ustvarjal, slavnejši je postajal. Umrl je leta 1968 v pariškem predmestju Neuilly-sur-Seine.
Razstava, naslovljena preprosto Marcel Duchamp, je v frankfurtskem Muzeju moderne umetnosti na ogled do 3. oktobra.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje