Vodilna svetovna tipografska organizacija Type Directors Club je razglasila nagrajence prestižnega oblikovalskega natečaja TDC70. Letos je ugledna svetovna žirija podelila 203 priznanja udeležencem iz 41 držav, med katerimi je tudi slovenski oblikovalec Tomato Košir, ki je žirijo prepričal v kategoriji oblikovanja vidnih sporočil z naslovnico tematske edicije Dnevnikovega Objektiva iz 11. novembra lani z naslovom Gaza – Madež, ki bo ostal. Košir je tako prejel še eno nagrado za oblikovanje Dnevnikovih naslovnic; leta 2020 je prejel še zlato priznanje uveljavljene revije Communication Arts za naslovnico tematske številke Korona – ko Slovenci stopimo narazen.
V isti kategoriji je šla nagrada tudi slovenskemu oblikovalskemu studiu AA za fotoknjigo Simona Changa Pastirji in klavnica ter stripovsko antologijo Stripburgerja Dirty Thirty: Trideset let na sceni.
Še eno priznanje za Tomata Koširja
Naslovnica Objektiva je še eno priznanje o kvalitetnem delu Tomata Koširja in slovenske časopisne hiše. "Nagrada pri vizualnih komentarjih ni cilj, je metoda, kako nagovoriti ljudi, ki jih sicer ne dosežeš," je za MMC ob nagradi zapisal Košir. "Moji komunikacijski kanali so kajpada zelo omejeni, nagrada pa omogoči, da več ljudi prejme sporočilo. Oblikovanje je lahko tudi poklic, poklicanost, ne le služba. Prispevek k napredku družbe, pa magari tako težko merljiv, kot je moj, je edina pomenljiva nagrada, je imperativ."
Zaradi tematske številke "sporočilo likovno odzvanja čez celo prilogo"
"Pri Dnevniku imajo že leta uveljavljeno enakovrednost vizualnega komentarja s pisanim. Naslovnica zato ni nujno vezana na članek, vizualen komentar je lahko samostojen, zato v določenih primerih sam iniciram odziv na določeno temo," je za MMC komentiral Tomato Košir. "Za to naslovnico sem dal pobudo, da se odzovemo z vizualnim komentarjem v izdaji Dnevnika. Sprva to sicer ni bilo možno, a že nekaj dni za tem so tudi sami prišli do želje, da tragiko primerno označimo oz. komentiramo. Temi so posvetili večino številke Objektiva, zato se mi je zdelo edino ustrezno, da sporočilo likovno odzvanja čez celo prilogo." Na vprašanje, ali je prej nastala podoba ali naslov, je Košir pojasnil, da gre za sodelovanje. "Uredništvo se dobro zaveda nujnosti sodelovanja naslova in vizualnega komentarja, zato naslov navadno uskladimo."
Ohranili se veliko mero naključnosti pri poziciji madežev glede na strukturo časopisa
Sporočilo naslovnice pronica skozi naslednje strani in je še toliko bolj opazen, ker prekriva tekst in slike. Pri vprašanju, ali so naročniki po Koširjevih izkušnjah naklonjeni takim rešitvam, ki posegajo v berljivost in funkcionalnost, je Košir poudaril timsko delo, da izdelek ohranja funkcionalnost in vizualno atraktivnost. "Odgovornemu uredniku Miranu Lesjaku je prvo vodilo – ne podcenjevati bralca ter mu dati najboljši izdelek, kot ga znamo in zmoremo. Beseda je v časopisih na piedestalu in prav je tako. Tako naročniku kot meni slaba čitljivost ni sprejemljiva, zato smo rešitev dan pred tiskom z Jernejem Potočnikom preizkusili z barvno kredibilnimi poizkusnimi odtisi. Moje navodilo prelamljavcu priloge Vidu Brezočniku je bilo, da moramo ohraniti veliko mero naključnosti pri poziciji madežev glede na strukturo časopisa. To je v procesu njegovega dela resda kontraintuitivno, a sicer bi ideja izgubila prepričljivost. Seveda pa se je bilo treba držati tudi načela ustreznosti. Madež se v segmentih, ki se niso navezovali na Gazo, ni smel pojaviti na obrazih portretirancev, kolumnistov, ter absolutno ne na oglasih."
Košir je slovenski javnosti najbolj znan prav po oblikovanju časopisnih naslovnic
Tomato Košir je za Dnevnik oblikoval že številne naslovnice in ima pri njem privilegij, kot se je izrazil v intervjuju za MMC, da dela direktno z odgovornim urednikom. Ali to vidi kot prednost proti delu v bolj hierarhičnih strukturah? "Tiskani časopis nima več primarne vloge nosilca najaktualnejših novic, saj pri tem običajno zamujajo pol dneva. Njihova dodana vrednost, zaradi česar tudi še niso izginili, kot so mnogi napovedali, je v poglobljenih prispevkih, kolumnah ter komentarjih. A pri hitrem redosledu dogodkov, ki zaznamujejo dan ali teden, je tudi vizualni komentar lahko hitro zastaran. Včasih se kontekst spremeni nekaj ur pred oddajo v tisk. Časovna ekonomičnost zato ni privilegij, je nuja."
Za časopisne naslovnice velja, da mora biti njihovo vizualno komuniciranje neposredno in direktno, sploh če gre za občutljivo in poglobljeno temo. Kako izlušči bistvo članka, na kaj se osredotoči? "Tudi v tem nisem noben unikum. Kako pa novinar oz. urednik postavi naslov, ter uvodni sežetek članka? Takisto pri mojem delu je neobhodno dobro poznavanje teme. Če bistva ne morem izluščiti, je to indikator, da priprave še nisem dobro oddelal. Tehniki 'brcnisevzadnjoplat' ter 'nebodilen' pri meni kar pomagata. Izkušnje tudi. 10+ let študija še bolj."
"Še dlje bodo trajale vojne med izobraženimi in tistimi, ki se izobrazbe bojijo"
Med nagrajenimi deli v kategoriji oblikovanja vidnih sporočil izstopa poleg tega, da gre za časovnico časopisa, po tem, da gre za jasen, direkten in političen komentar. Se zaradi tega počuti v manjšini? "Ne. Enako kakovostnih ali kakovostnejših vizualnih komunikatorjev je v Sloveniji precej. Tudi na tujih festivalih je vizualni komentar često opažen. Na aktualnem Type Directors Clubu New York je največ zmag šlo izjemnim kolegom iz The New York Times Magazina," ki so osvojili pet nagrad.
Na MMC-ju smo že oktobra pisali o naslovnici Politico, ki jo je kot odziv na vojno oblikoval Tomato Košir. Se vam je mesec pozneje, ko ste oddali to naslovnico, že dozdevalo, da bo vojna še vedno trajala? "Sem pesimist. Kot tak niti nisem prepričan, da se največji svetovni razkoraki dogajajo med Palestinci in Izraelci, Vzhodom in Zahodom, levičarji in desničarji. Še dlje bodo trajale 'vojne' med izobraženimi in tistimi, ki se izobrazbe bojijo. Med tistimi, ki se odločajo na podlagi preverljivih informacij, ter tistimi, ki medijem ne verjamejo, ter zaupajo mnenjskim voditeljem."
Nagrada TDC: 70 let svetovnih oblikovalskih presežkov
Mednarodna 21-članska žirija je priznanja podelila v treh kategorijah: oblikovanje vidnih sporočil (communication design), tipografijo (lettering) in oblikovanje pisave (type design). Največ nagrad je osvojil The New York Times Magazine s petimi nagradami. Žirije so pri svojem delu sodelovale z domačimi strokovnjaki za pisne sisteme, od arabske, cirilice, indijske, tajske in izbranih afriških pisav. Letošnjemu tekmovalnemu odboru TDC70 sta sopredsedovala Eric Q. Liu, tipograf, urednik, avtor in pisec pri The Typu iz Tokia, in Trisha Tan, vodja oblikovanja uporabniških izkušenj pri podjetju Chase Travel.
Prejemniki priznanj TDC70 Best of Discipline in Judges' Choice bodo razglašeni 14. maja na ustvarjalnem tednu The One Club for Creativity 2024 v New Yorku.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje