Omeniti življenje je nujno. Za oba umetnika velja, da sta živela, oziroma Marina Abramović še živi, svojo umetnost. Lahko bi rekli, da sta bila radikalna in zastavila svoje telo in življenje za umetnost.
Ponazorimo to z drobnimi izseki iz njune kariere. Marina Abramović je nekoč svoje telo dala na razpolago obiskovalcem, ki so na njej smeli uporabiti kateri koli razpoložljiv predmet; tudi pištolo. Ulay je iz berlinske Nove galerije ukradel sliko Revni pesnik Carla Spitzwega, domnevno najljubšo sliko Adolfa Hitlerja, in se tako podvrgel pregonu policistov.
Ko je bila raba telesa pomemben vidik umetnosti
Marina Abramović in Ulay sta skupaj preživela precej let, tudi na utesnjenem prostoru kombija, in se razšla po pohodu po Kitajskem zidu – vsak se je na podvig podal z enega konca, po srečanju na sredini sta se razšla. Tudi več drugih njunih projektov je terjalo vzdržljivost, koncentracijo in popoln fokus na delo. Kot je povedala sokustosinja razstave in umetniška vodja Cukrarne Alenka Gregorič, je njuno delo na neki način tudi značilno za čas, ko je bila raba telesa pomemben vidik umetnosti.
Umetnik je prisoten
Morda je zanimivo to, da je Ulay natančno pred 50 leti, torej leta 1974, v Amsterdamu imel razstavo z naslovom Umetnik je prisoten. Naslov je za svojo razstavo v newyorški MoMI leta 2010 uporabila Marina Abramović in tam sta se umetnika po mnogo letih ponovno srečala.
Art Vital pomeni, da imaš pogum
Za radikalno umetnost moraš imeti pogum, kot je v sporočilu udeležencem ljubljanske tiskovne konference povedala Abramović. Med njo in Ljubljano so se stkale tesne vezi in sama bo Ljubljano v pripravah na razstavo tudi obiskala. Zanimivo je, da je menda prav Marina Abramović vztrajala, da je v naslovu razstave na prvem mestu ime Ulaya, ki je sicer zadnjih osem let življenja preživel v Ljubljani.
Kot je povedala Alenka Gregorič, bo razstava, ki bo zavzela celoten ambient Cukrarne, presegla prikaz umetnosti in dokumentov umetniških projektov. Na ogled bo tudi gradivo, ki je spremljalo 12 let skupnega življenja in dela tandema. Gre za dokumente, pisno dogovarjanje z ustanovami, medsebojno dopisovanje umetnikov, fotografije, tudi sezname glasbe, ki sta jo poslušala.
Ponatis legendarnega kataloga
Razstava z naslovom ART VITAL – 12 let tandema Ulay / Marina Abramović bo na ogled do 3. maja 2026, ob tej priložnosti pa bodo izdali tudi ponatis legendarnega kataloga Relation Work and Detour (Relacijsko delo in preusmeritev), ki sta ga umetnika leta 1980 izdala v samozaložbi, in katalog aktualne razstave.
Postavitev Cukrarne na mednarodnem zemljevidu razstavnih ustanov
Že od prvih konceptov je bila prenova Cukrarne zastavljena ambiciozno. Ljubljana naj bi z njo dobila prostor za velike, tudi mednarodno odmevne razstave. Kot je dejala vodja oddelka za kulturo MOL-a Mateja Demšič, je bila prenova Cukrarne zasnovana v kontekstu urbane obnove Ljubljane. Njena ocena je, da je delovanje Cukrarne preseglo pričakovanja, da je presegla pomen lokalne in nacionalne institucije. Razstava Art Vital pa da bo Ljubljano še bolj umestila na mednarodnem zemljevidu umetnosti. Postavitev bo izrazito raziskovalna razstava in zaradi obsežnega, tudi pionirskega dela, ki bo vloženo vanjo, si gotovo lahko želimo, da bi jo po zaprtju ljubljanske izvedbe preselili še v kakšno ustanovo v tujini.
Razstavo Art Vital v sodelovanju s Fundacijo Ulay in Leno Pislak ter z arhivom Marine Abramović in Sydney Fishman kurirata Alenka Gregorič in profesorica dunajske akademijee likovnih umetnosti Felicitas Thun-Hohenstein.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje