V sistemu je skoraj 600 koles. Foto: MMC RTV SLO
V sistemu je skoraj 600 koles. Foto: MMC RTV SLO
Otvoritev
Odprtje sistema Bicikelj 12. maja 2011. Minilo je že sedem let. Foto: BoBo/Žiga Živulović
Na postajališču pri Nami se izposodi največ koles. Foto: BoBo



V sistem Bicikelj, ki je plod javno-zasebnega partnerstva Mestne občine Ljubljana (MOL) in podjetja Europlakat, je vključenih 58 postaj s 580 kolesi in 1.146 ključavnicami. Postaje so večinoma v samem središču mesta, ob mestnih vpadnicah in v bližini spalnih naselij, za Slovensko tiskovno agencijo piše novinarka Sabina Lavrič.

Kot je pojasnila vodja sistema Bicikelj Nataša Urbanc, so od zagona do 16. oktobra našteli že 156.277 uporabnikov, ki so dotlej opravili 5.595.957 voženj s kolesi Bicikelj. Aktivnih uporabnikov s sklenjeno letno naročnino je medtem že več kot 37.300.

Kje je največ izposoj
Najmanj uporabnikov je pozimi, največ pa spomladi in jeseni. Zjutraj si uporabniki kolesa izposojajo večinoma na postajah na obrobju mesta in se z njimi odpravijo v središče, podobno je tudi zvečer, medtem ko je popoldne trend obraten. Največ izposoj in vračil koles je na postajah v središču mesta – na Cankarjevi ulici pri Nami ter na Prešernovem in Kongresnem trgu.

Povprečen čas izposoje kolesa znaša okoli 15 minut, voženj, ki bi bile daljše od ene ure, pa tako rekoč ne zaznavajo. Vročina in mraz uporabnikov, kot ugotavljajo, ne motita. Drugače je, ko dežuje. Manj izposoj je tudi v zimskih mesecih, zato je tedaj čas za letne servise koles.

Največ izposoj v enem dnevu so ugotovili 10. oktobra, in sicer so uporabniki opravili 6.277 voženj. Na ta dan so bila kolesa na poti 96.666 minut oziroma dobrih 1.611 ur, kar je v povprečju dve uri in 47 minut na kolo.

Letos so zaznali večje število tedenskih naročnin, kar po prepričanju Urbančeve kaže na to, da kolesa v sistemu Bicikelj uporablja tudi vse več obiskovalcev Ljubljane. Lani so v celotnem letu našteli 8.041 tedenskih naročnin, letos do konca septembra že 10.366.

Večjih širitev ni v načrtu
Trenutno večja širitev sistema Bicikelj ni predvidena. Kot je dejala Urbančeva, je postavitev morebitnih dodatnih postaj vezana na dogovore s partnerji, ki bi bili pripravljeni financirati širitev. Nekaj podjetij, večinoma gre za trgovska podjetja, je po njenih besedah izrazilo interes, ni pa še konkretnih dogovorov.

Zadnja širitev mreže izposoje mestnih koles Bicikelj je bila v sklopu kampanje Pusti se zapeljati in kot trajni ukrep Evropskega tedna mobilnosti 2017 oktobra lani. Glede na priljubljenost sistema in številne prejete pobude pa si na občini želijo, "da bi čim več zasebnih investitorjev prepoznalo dobrobit sistema Bicikelj".
Več se kolesari
Delež poti, opravljenih s kolesom, se z leti po ugotovitvah MOL-a z leti povečuje, vsaj sodeč po podatkih kolesarskih števcev in števcev prometa ter opazovanju na terenu.

Kolesarske števce, ki na zaslonu prikazujejo število kolesarjev, ki peljejo mimo, je leta 2015 MOL v smeri mestnega središča namestil na Tržaški, Šmartinski, Roški in Celovški cesti. Meritve kolesarskega prometa redno izvajajo tudi z avtomatskimi števci na štirih lokacijah in v obeh smereh na Drenikovi, Celovški, Dunajski in Kajuhovi cesti. Na teh lokacijah je več kot tri milijone voženj s kolesi letno.

Za primerjavo – na Dunajski cesti se je lani junija v obe smeri zapeljalo 158.236 kolesarjev, v istem obdobju letos pa 172.069. Julija lani se je po Dunajski peljalo 119.967 kolesarjev, julija letos pa je ta številka narasla na 153.352. A treba je opozoriti, da so zaradi tehničnih okvar števcev podatki kdaj pomanjkljivi in ne prikažejo dejanskega stanja.

Kolesarjenje po prepričanju občine viša kakovost življenja v mestu, zato si, kot so poudarili, prizadevajo tako za izboljšanje kolesarske infrastrukture kot spodbujanje te oblike mobilnosti.

Zaradi izboljšav na področju kolesarjenja se je Ljubljana pred tremi leti prvič uvrstila na lestvico 20 do kolesarjev najprijaznejših mest na svetu in zasedla 13. mesto, lani pa je svoj rezultat na lestvici Copenhagenize Bicycle Friendly Cities Index 2017 še izboljšala z 8. mestom. Pristopili so tudi k mednarodni mreži Mesta za kolesarje, ki deluje v okviru Evropske kolesarske federacije, so izpostavili na MOL-u.

Ljubljana ima okoli 260 kilometrov urejenih kolesarskih poti, poleg tega pa je kolesarjenje dovoljeno tudi v nasprotno smer po okoli 70 enosmernih ulicah in na nekaterih območjih za pešce v središču mesta. Kolesarjenje po mnenju občine olajšujejo tudi deljeni prometni prostor na območju osrednje Slovenske ceste, obnove na območju Gosposvetske ceste in Dalmatinove ulice ter drugi obnovitveni posegi v središču mesta in zunaj njega.

Občina ima v načrtih še kar nekaj projektov, ki vključujejo tudi izboljšave za kolesarje, poteka denimo že prenova Drenikove ulice. Zagotovili so, da redno odpravljajo tudi t. i. črne kolesarske točke. Na to, da je Ljubljana sicer prijaznejša do kolesarjev, a da še vedno ni brez kritičnih točk, opozarjajo na Ljubljanski kolesarski mreži, kjer omenjajo več takšnih pasti za kolesarje.

Število izposoj koles iz sistema Bicikelj po mesecih za letos in preteklo leto: 
 
mesec         2017           2018
--------------------------------------
januar      23.672         50.871
februar     31.998         31.192
marec       75.723         52.542
april       78.519        100.872
maj        103.898        125.486
junij      106.731        123.219
julij       89.348        104.822
avgust      89.326        108.264
september   68.470        111.546
oktober     99.605
november    59.635
december    37.006
--------------------------------------
skupaj     863.931        808.814