"Glovo in Wolt sta spletni platformi, ki svojih dostavljavcev ne zaposlujeta, ampak so tako rekoč vsi v prekarnih položajih, čeprav marsikdo izpolnjuje pogoje za zaposlitev," je dejal minister za delo Luka Mesec in dodal, da so na ministrstvu sklicali novinarsko konferenco v podporo Sindikatu Mladi plus, ki je opozoril na problem označevanja dostavljavcev.
Obe spletni platformi sta v neregularnem položaju, s čimer se po Meščevih besedah ukvarja tudi Komisija EU-ja. Slednja naj bi predlagala, da bi ljudi, ki za Wolt, Glovo, Uber in druge spletne platforme delajo v okviru polnega delovnega časa, morali zaposliti. Mesec je dejal, da sam predlog močno podpira in računa, da bo direktiva sprejeta v roku enega leta.
"Pri nas opažamo drugačen trend," je Mesec komentiral dogovor podjetij Glovo in Wolt z ljubljanskim županom Zoranom Jankovićem o oštevilčenju dostavljavcev. "Medtem ko podjetji silita svoje zaposlene v hitenje, bodo ti zdaj registrirani, da jih bodo občanke in občani prijavljali policiji, če bo kdo prehitro drvel po pločniku." Mesec meni, da gre za reševanje problema na napačen način. Poudaril je, da so dostavljavci plačani glede na hitrost dostave, če so hitrejši, lahko namreč dostavijo več. Po Meščevem mnenju bi poslovni model morale prilagoditi platforme. "Ljudi, ki se s tem preživljajo, naj zaposlijo, in naj jih ne silijo v to, da šteje vsaka minuta pri dostavi hrane. S tem bo odpadla tudi hektičnost na ljubljanskih ulicah in pločnikih, ki jo spremljamo."
Mesec je ob tem kot žaljivo označil izjavo župana Jankovića, ki je dejal, naj gredo tisti dostavljavci, ki jim nov položaj dostavljavca ne ustreza, "kelnariti". "To je aroganca, ki si je župan največjega mesta v Sloveniji ne bi smel privoščiti. Ne nazadnje ni le župan ljudi, ki bodo Woltove kolesarje prijavljali, ampak so tudi Woltovi in Glovovi kolesarji ljudje, ki v tem mestu živijo in si v njem zaslužijo spoštovanje."
Mestno občino Ljubljana je pozval, naj odstopi od svoje zahteve po oštevilčevanju, z Jankovićem pa bo osebno na to temo govoril še danes, je navedel. TV Slovenija je pozneje poročala, da sta se Mesec in Janković že sestala, ali in kaj sta se dogovorila, pa ni znano.
Sicer pa bodo na ministrstvu pristojnemu direktoratu naročili, naj preveri, ali ima odločitev o oštevilčevanju oz. označevanju dostavljalcev zakonske podlage. Če se bo izkazalo, da jih nima, bodo ureditev skupaj s sindikatom izpodbijali, je napovedal minister za delo.
Pred poslovalnico Wolta v Ljubljani je pred tem potekala tudi novinarska konferenca sindikata Mladi plus. Kot je pojasnila predsednica sindikata Tea Jarc, so kurirji v četrtek začeli prejemati sporočila Wolta, naj pridejo po identifikacijske številke, ki se jih bo uporabljalo za "namene lažjega ovajanja in sankcioniranja kurirjev v primeru neprimerne vožnje".
Po njenih besedah ob tem namesto pojasnil delodajalca dobivajo le grožnje, da v primeru, da jih ne bodo prevzeli v roku 48 ur, ne bodo več imeli dostopa do aplikacije, kar pomeni, da bodo ostali brez dela in posledično vira preživetja.
"Zgroženi smo nad odnosom, ki ga do kurirk in kurirjev izkazujeta Wolt in Glovo. Svoje kurirje imenujejo partnerje, vendar pa je jasno, da ne gre za noben partnerski odnos, da kurirke in kurirji nimajo nobene besede pri urejanju teh področij oz. na svoja vprašanja niti ne dobijo odgovorov," je bila ostra sindikalistka.
Kot je spomnila, je številčenje kurirjev dogovor med ljubljanskim županom Zoranom Jankovićem in predstavniki Wolta in Glova, saj bi bil v nasprotnem primeru promet v središču mesta za dostavljavce prepovedan. Predlog naj bi bil sprejet na podlagi številnih pritožb meščanov nad vožnjo kurirjev.
"Očitno pa je, da se ne zavedajo oz. se nočejo zavedati pogojev, ki pripeljejo do tega, da kurirke in kurirji kdaj res vozijo hitro ali pa prekršijo kak cestnoprometni predpis. Očitno je, da želijo župan ter Wolt in Glovo krivdo in odgovornost prenesti na kurirke in kurirje oz. delavke in delavce, namesto da bi sami prevzeli odgovornost za ustvarjanje pogojev, ki kurirke in kurirje silijo v kršitve cestnoprometnih predpisov," je bila kritična Jarčeva.
Problem tudi kolesarska infrastruktura v prestolnici
Glede na to, da so dostavljavci plačani na dostavo, kar jih sili v hitro vožnjo, bi morale platforme spremeniti poslovni model, da bi bili denimo plačani na uro, je menila, Mestno občino Ljubljana (MOL) pa je pozvala k zagotovitvi primerne kolesarske infrastrukture. "Vsi, ki živimo v Ljubljani, vemo, da kolesarska infrastruktura ni zadovoljiva za nikogar, ki se po mestu prevaža s kolesom, torej težava očitno ni v kurirkah in kurirjih," je poudarila. "Očitno je občina Ljubljana v prvi vrsti namenjena turistom, korporacijam, avtomobilom in dobičku, ne pa tistim, ki v njej bivamo in delamo," je dodala.
V zvezi z identifikacijskimi številkami pa je opozorila še na možnost zlorabe. Vprašala se je, kako bodo pristojni zagotovili, da ne bo prihajalo do sankcij v primeru neupravičenih ali celo lažnih prijav. "In na kakšni zakonski podlagi bodo sankcionirali prijavljene kršitve, za katere ne bo dokazov, da so se res zgodile?" je popisala dileme.
Kurirje so v sindikatu Mladi plus ob nastali situaciji pozvali k udeležbi na sestanku, ki bo danes ob 18. uri v Miklošičevem parku, "kjer bomo skupaj našli rešitev, da žigosanje ne bo njihova nova realnost, temveč bo njihova nova realnost dostojno delo". "Organizirane delavke in delavci imajo moč, da vsaj prisilijo podjetja, delodajalce k pogovoru," je navedla Jarčeva. Prav zato upa, da se bodo kurirji organizirali, uprli ter poslužili vseh možnih zakonsko dovoljenih pristopov, tudi sindikalnih.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje