Delo Salvatoreja Garaua (1953), naslovljeno Jaz Sem (v izvirniku Io Sono), so prodali pri dražbeni hiši Art-Rite, kupec pa je prejel certifikat o pristnosti in niz navodil. Umetnik je namreč določil, da mora biti umetnina razstavljena v zasebni hiši v približno poldrugi kvadratni meter velikem prostoru, v katerem ni nobenih ovir.
Več parov rok več dni "gradilo" iz blokov zraka
Vendar se je te dni oglasil performativni umetnik Tom Miller (1965) iz Gainesvilla na Floridi, ki trdi, da je sam že leta 2016 ustvaril nevidno skulpturo. Napovedal je, da bo tožil Garaua in dokazal, da je delo Jaz sem plagiat, navaja spletni portal Artnet News.
Miller trdi, da je svojo nevidno skulpturo, naslovljeno Nič (v izvirniku Nothing), pred petimi leti namestil v svojem domačem kraju. Skulptura je "zrasla" v petih dneh, v katerih so z ekipo delavcev kot pantomimiki premikali gradbene bloke iz zraka, kakor da bi gradili Veliko piramido v Gizi. Umetnik je o delu celo posnel kratek šaljivi dokumentarni film, v katerem so nastopili lažni umetniki in kuratorji.
Primerjava z delom Johna Cagea in s serijo Seinfeld
Miller svoj pogled na ničnost primerja s skladbo Johna Cagea 4′33", za izvajanje katere pianist štiri minute in 33 sekund zgolj sedi ob klavirju, in s humoristično serijo Seinfeld, torej z znamenito "serijo o ničemer".
"Osebno lahko rečem le, da je Nič zame zelo pomemben. Morajo mi biti priznane zasluge za Nič (natančneje ideje Niča, oblikovane v skulpturno obliko), in Gainesville na Floridi – ne Italija – je, kjer se je Nič zgodil najprej," je zapisal za Artnet News.
Že v preteklosti prodana nevidna dela
Sicer ima seveda nematerialna umetnost precej daljšo zgodovino. Yves Klein (1928–1962) je leta 1958 razstavil prazen galerijski prostor in si nekaj let pozneje zamislil "zračno arhitekturo". Leta 1992 pa je Tom Friedman (1965) na podnožek "namestil" nevidni predmet, ki ga je devet let pozneje prodal za 26 tisoč evrov.
Miller je v začetku tega tedna za lokalno televizijo WCJB-TV povedal, da je, ko je videl novico o prodaji Garaujevega dela, pomislil: "No, to je povsem moja ideja. Preprosto sem želel, da se mi to prizna. Stopil sem v stik z njim, zavrnil me je, nato pa sem najel italijanskega odvetnika."
Odvetnik Richard Fabiani, ki je tako kot Miller iz Gainesvilla, je dejal, da so Garauu poslali pismo in "se pripravljajo na vložitev tožbe, če ne bomo uspeli najti prijateljske rešitve. Menimo, da je jasno, da je gospod Miller svoje delo ustvaril pred gospodom Garauom in vemo, da je bil gospod Garau seznanjen z njegovim delom. Gospod Miller si seveda zasluži priznanje svojega dela ter uživanje vseh pravic in koristi, ki jih takšno priznanje prinaša."
Vendar ima Miller nemara celo večjo konkurenco, kot se zaveda. Odkar je bila objavljena novica o prodaji Garauvega dela, so se oglasili številni drugi umetniki z zgodbami o svojih nevidnih kiparskih praksah.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje