Pa ne gre zato, da ste zamudili kako zvezdniško filmsko priredbo, pač pa zato, da lahko laiki s pomočjo umetne inteligence (in brez vpletanja filmskega studia ali sodelovanja igralcev) zdaj tako rekoč brezplačno ustvarjajo lažne filmske napovednike.
To in podobne teme bodo imeli v mislih na obeh straneh pogajalske mize, ko se bodo 7. junija začeli pogovori med igralskim sindikatom SAG-AFTRA in filmskimi studii.
Umetna inteligenca je jabolko spora tudi v stavki hollywoodskih scenaristov: pisci bi radi zagotovila, da industrija ne bo začela te nove tehnologije uporabljati za generiranje filmskih in televizijskih scenarijev. Sindikat SAG-AFTRA ima malo drugačne skrbi: zagotoviti hočejo, da bodo imeli njihovi člani lahko nadzor nad svojimi "digitalnimi dvojniki" in da bodo studii primerno plačevali igralce iz mesa in krvi, je poudaril vodja pogajalske skupine Duncan Crabtree-Ireland.
"Ime, podoba, glas, osebnost nastopajočega – te kategorije so igralčev vsakdanji kruh," opozarja Crabtree-Ireland. "Ni pošteno, da se poskušajo podjetja s tem okoristiti, pri tem pa igralcem ne nudijo pravične kompenzacije za uporabo njihovih osebnosti."
Nelagodje ob "deepfake" videih
Največji domet doslej so imeli lažni videi (ang. deepfake), ki so jih s podobo Toma Cruisa in Keanuja Reevesa ustvarili algoritmi z umetno inteligenco. Reeves je te realistične, a ponarejene videe že opisal kot "strašljive", deloma zato, ker nastajajo brez "izvirnikove" privolitve ali sodelovanja.
Zanimanje javnosti za generativne sposobnosti umetne inteligence se je razmahnilo z novembrskim zagonom aplikacije ChatGPT, ki je medtem že postala najhitreje rastoča aplikacija vseh časov. Ameriški in evropski regulatorji so že zahtevali vzpostavitev varovalk, ki bi uporabnike ščitile pred lažnimi informacijami, kršitvijo zasebnosti in kršitvijo avtorskih pravic.
Stroja za njegovo "službo" ni treba plačati
Igralci in scenaristi si zamišljajo najrazličnejše temne scenarije, po katerih bi studii lahko začeli zmanjševati stroške (in višati dobičke) z uporabo generativne umetne inteligence – v program navsezadnje lahko vneseš že obstoječe gradivo, dobiš pa nove vsebine. Tehnologijo že zdaj uporabljajo za to, da "digitalno pomladijo" znake staranja na igralcih ali pa spremenijo njihovo premikanje ust, da se slika bolje ujema s sinhronizacijo filma v drug jezik.
Igralec Leland Morrill opaža, da ga v zadnjih letih na snemanjih pogosto dokumentirajo tudi kamere, ki ga fotografirajo iz vseh mogočih kotov. "Igralca lahko uporabijo samo za del projekta, potem pa ustvarijo preostanek lika, ko si ti že zapustil snemanje – in tako jim ni treba plačati za vse," je Morrill na glas razmišljal na nedavnem shodu različnih sindikatov v Los Angelesu.
Producentka, scenaristka in nekdanja igralka Justine Bateman, ki je diplomirala iz računalništva, že dalj časa opozarja na nevarnosti umetne inteligence. Lahko si predstavlja prihodnost, v kateri bi filmski studio oboževalcem ponudil priložnost, da s pomočjo aplikacije ustvarijo svoj lastni film iz franšize Vojna zvezd in potem – za doplačilo – vanj dodajo še sami sebe. Ali pa bi studio lahko vzel sezono stare, a priljubljene nadaljevanke in s pomočjo umetne inteligence ustvaril popolnoma novo sezono.
Umetna inteligenca v filmih že obstaja
Nekateri igralci na določene oblike rabe umetne inteligence sicer že pristajajo. V novem filmu o Indiani Jonesu je na primer prizor, v katerem je Harrison Ford videti 40 let mlajši od svojih 80 dejanskih let. Ustvarili so ga tako, kot je povedal sam Ford, da je studio Lucasfilm uporabil podobo njegovega obraza, vidno v prvem filmu o Indiani Jonesu leta 1980. "Fantastično je," je o svoji instantni pomladitvi pripomnil Ford, ko je gostoval v šovu Stephena Colberta.
92-letni James Earl Jones je privolil v to, da je umetna inteligenca poustvarila grozeči, globoki glas, ki ga je uporabljal za lik Dartha Vaderja – tako bo ta lahko hropel tudi še, ko Jonesa ne bo več med nami. Umetna inteligenca je priskočila na pomoč tudi, ko je bilo treba po smrti Carrie Fisher z njenim likom dokončati film Vzpon Skywalkerja. (Dovoljenje za to je dala igralkina hčerka.)
Crabtree-Ireland ugotavlja, da imajo igralci različno stopnjo "tolerance" do uporabe umetne inteligence, zato se bo sindikat boril predvsem za nujnost informirane privolitve v kakršne koli posege. V tednu, ki prihaja, sindikat začenja pogovore z Zvezo filmskih in televizijskih producentov (AMPTP), ki zastopa Disney, Netflix in druge filmske studie.
Se po mesecu dni scenaristične stavke obeta še igralska?
V pogajanjih s stavkajočim scenarističnim cehom (WGA) je AMPTP predlagal, da bi o temi uporabe UI diskutirali na letni bazi, kar pa je scenaristični ceh razumel kot izmikanje problematiki. WGA je stavko, ki se vrti predvsem okrog poštenega plačila in umetne inteligence, začel 2. maja letos.
Če SAG-AFTRA ne doseže dogovora s producentsko zvezo, je čisto mogoče, da se obeta tudi stavka hollywoodskih igralcev, kar bi samo še povečalo pritisk na hollywoodske studie.
Oba sindikata bi rada dosegla vpeljavo različnih varovalk, še preden uporaba umetne inteligence postane vseprisotna. Justine Bateman, denimo, UI razume kot "avtomatizirano imitacijo", ki odpira vrata v prihodnost, natrpano z reciklirano popkulturo iz preteklosti. "Nočem živeti v takem svetu. Kakšen bo naslednji veliki žanr v filmski umetnosti? Kaj pa v glasbeni? Odgovora na to vprašanje ne bomo nikoli dobili, če bomo vsi uporabljali UI."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje