Že to, da so se vse vodilne stranke odločile, da posvetovalnega referenduma o gradnji drugega bloka Jedrske elektrarne Krško (JEK 2) ne bo, kaže, da so nastale težave, meni nekdanji predsednik vlade in dekan ljubljanske pravne fakultete Miro Cerar. Kot ocenjuje, je tako tudi prav, in poudarja, da je dogovarjanje sestavni del politične dinamike, v konkretnem primeru pa gre za to, da so politiki ignorirali opozorila pravne stroke.
"Pravni strokovnjaki v državnem zboru so opozorili, da je tako razpisani referendum problematičen, kajti v istem trenutku so sprejeli tudi resolucijo, v kateri je bilo jasno navedeno nadaljevanje projekta gradnje drugega bloka. Gre za nasprotje z določili zakona, ki jasno pravijo, da je posvetovalni referendum možen samo o vprašanjih, o katerih državni zbor še ni dokončno odločil. Resolucija je prinesla dokončno odločitev, čeprav resolucija ni pravi akt, je pa politično zavezujoča, tako kot tudi posvetovalni referendum. Glede na posnetke pogovorov pa je jasno, da je bila v ozadju tudi neka manipulacija, da bi vse to nekako spregledali, da volivcev na to ne bi opozarjali," je dejal Miro Cerar. "Dodatna težava je referendumsko vprašanje, ki je zavajajoče in preveč sugestivno," je opozoril.
Globok strah pred korupcijskimi skušnjavami
Pri tem projektu nas čaka še marsikaj, meni nekdanji predsednik vlade, saj je to finančno zelo obsežen projekt, ki po nekaterih ocenah presega celotno vrednost lanskega proračuna, in sicer brez stroškov financiranja. Ob tako globokem nezaupanju v politiko, ki ga je v zadnjih letih ustvarila politika sama, verjetno ljudje težko pričakujejo, da bo tak projekt voden korektno. To so pokazale tudi zadnje javnomnenjske ankete, po katerih sta dve tretjini vprašanih menili, da nimajo dovolj informacij o projektu JEK 2. Politika je mogoče razmišljala tudi o tem.
"Ne moremo pa mimo dejstva, da ni dovolj izkoristila časa, ki ga je imela na razpolago za obljubljeno širšo javno razpravo o tem vprašanju. Ni treba čakati na širšo referendumsko kampanjo, ta javna razprava bi morala potekati tako v stroki kot v civilni družbi in morala bi se že zdavnaj začeti. To bi bila resna priprava na referendum," pravi Cerar. Tako pa smo bili vsi skupaj zadnji hip postavljeni pred dejstva, o katerih prej nismo kaj dosti slišali – to ni resna priprava na referendum. Tudi sicer so veliki infrastrukturni projekti pri nas velika korupcijska skušnjava, trenutno se vsi skupaj ukvarjamo s posledicami projekta Teš 6.
"Ta strah se je globoko zajedel v nacionalno identiteto, preprosto smo videli, da znamo biti zelo koruptivni in netransparentni, da znajo lobiji in politika izigrati marsikaj. Če bi mi lahko vsaj v pretežni meri zaupali politikom, ki se zdaj odločajo o tako pomembnem projektu, bi šlo vse lažje. Ker smo obremenjeni z negativnimi izkušnjami in ker se spet dogajajo reči, ki vzbujajo nezaupanje, recimo vse neizpolnjene obljube zadnjih let, državljani težko verjamejo, da bodo reči tekle korektno, četudi je morebiti taka namera politike," je v radijski oddaji Ob osmih dejal Cerar.
Postopki so zdaj jasni. Državni zbor mora odlok o razpisu referenduma razveljaviti pred petkom, pred začetkom volilnih opravil, Cerar pa meni, da je to dopustno, čeprav zakon takšnega postopka ne ureja. Referendum je sprožil državni zbor, ne državljani, torej ne s tem prizadeta pravica do odločanja o javnih zadevah. Prav pa je, da politika zelo jasno in transparentno pove, zakaj referendum preklicuje, in da ob tem pove, kakšni bodo naslednji koraki.
Celotnemu pogovoru z Mirom Cerarjem, ki je za oddajo Ob osmih spregovoril tudi o tem, kako zaradi padca zaupanja ljudi v politiko vidimo obisk predsednika vlade v Beli hiši in kaj si kot dekan ljubljanske pravne fakultete misli o policijski ovadbi premierja, lahko prisluhnete v priloženem avdioposnetku.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje