V Sloveniji je zimska oprema – zimske pnevmatike oz. letne pnevmatike s snežnimi verigami – za motorna in priklopna vozila obvezna od 15. novembra do 15. marca. Zakon o varnosti cestnega prometa sicer dovoljuje tudi uporabo tako imenovanih celoletnih pnevmatik, ki so po sestavi zmesi in obliki profila vmesni kompromis med letnimi in zimskimi pnevmatikami. Celoletne pnevmatike so sicer priporočljive predvsem za vožnje na krajših razdaljah in ob manjših povprečnih hitrostih, nikakor pa ne v ekstremnih zimskih razmerah.
Zakon sicer vključuje pa tudi izjeme, znotraj katerih zimske pnevmatike tudi v obdobju med 15. novembrom in 15. marcem niso obvezne, saj se za zimsko opremo štejejo že letne pnevmatike z najmanj trimilimetrsko globino profila. Gre za priobalno območje, ki ga omejujejo obala Jadranskega morja, meji z Italijo in Hrvaško ter cestni odseki Osp–Črni Kal, Črni Kal– Aver,
Aver– Gračišče in Gračišče– Brezovica pri Gradinu (ti odseki v območje niso vključeni).
Na Javni agenciji RS za varnost prometa (AVP) pojasnjujejo, da so zimske pnevmatike varnejše, predvidljivejše in oprijemljivejše v zimskih vremenskih razmerah. To ne velja le v snegu in brozgi, pač pa tudi v dežju pri nizkih temperaturah in na poledenelem vozišču zaradi specifičnega profila z ostrimi lamelami. Tudi gumena zmes je bolj elastična pri nizkih temperaturah in zato omogoča boljše prileganje asfaltu in boljši oprijem. S tem pa tudi boljšo vodljivost, učinkovitejše zaviranje in varno pospeševanje.
Sodobne zimske pnevmatike so tudi bolj prilagojene temperaturnim nihanjem, vožnji po suhem asfaltu (tudi v razmeroma toplih obdobjih), poraba pa se minimalno razlikuje od letnih. Sicer pa je osnovne informacije o oprijemu, porabi oz. energetski učinkovitosti in hrupu mogoče najti na posebni EU-oznaki, ki jo mora imeti vsaka nova pnevmatika in je podobna tistim na malih gospodinjskih aparatih.
V nekaterih evropskih državah veljajo strožji predpisi
Če pozimi nimamo ustrezne zimske opreme, nas lahko ob policijski kontroli doleti globa 40 evrov. Kazen je še precej višja, če zaradi neuporabe zimske opreme voznik ovira ali ustavi promet. V tem primeru je globa 500 evrov in pet kazenskih točk. Za pravne osebe in samostojne podjetnike – denimo za različne avtoprevoznike – je v tem primeru kazen dvakrat višja.
V Sloveniji za zimske pnevmatike veljajo tiste z oznako M+S. "Toda pozor – v nekaterih evropskih državah so že sprejeli strožje zakone, kjer samo oznaka M+S ni dovolj. V Nemčiji na primer morajo imeti zimske pnevmatike na bočnici vtisnjen še simbol triglave gore s snežinko (oznaka 3PMSF), kar velja za pravo zimsko pnevmatiko, ki se na snegu in ledu, torej v zahtevnejših zimskih razmerah, obnese bolje kot omenjena 'stara' ali klasična oznaka," so ob tem opozorili na AVP-ju.
V Sloveniji več kot 200 vulkanizerjev, menjava gum pa je mogoča tudi drugod
Za večino voznikov, ki menjave koles ne opravijo sami, je poleg ustrezne pnevmatike pomembna tudi izbira vulkanizerja. Vulkanizerstvo po podatkih Obrtne zbornice Slovenije (OZS) sicer kot glavno dejavnost opravlja 222 obrtnikov in podjetnikov po državi. Storitev sicer poleg vulkanizerjev kot stransko dejavnost mnogokrat ponujajo tudi avtomehaniki – takih je v Sloveniji okoli 2500. "Je pa, tako kot v številnih drugih storitvenih dejavnostih, tudi veliko dela na črno, torej storitve ponujajo tudi taki, ki nimajo registrirane dejavnosti, nekateri nimajo registriranega niti podjetja," je opozoril sekretar sekcij OZS-ja Igor Pipan.
Poudaril je, da je področje vzdrževanja in menjava pnevmatik v zadnjih letih doživelo velik tehnološki napredek, zato sta lahko menjava in centriranje pri ponudnikih, ki nimajo registrirnega podjetja in dejavnosti, tudi zelo nevarna z vidika splošne in osebne varnosti v prometu. Poudaril je, da je poleg pravilne menjave zelo pomemben tudi nadzor tlaka v pnevmatikah. "Vulkanizerji in avtomehaniki, ki imajo obrtno dovoljenje, to zagotovo znajo in zmorejo," je dodal Pipan, ki voznikom svetuje, naj pred izbiro izvajalca storitve preverijo, ali je vpisan v obrtni register, ki je dostopen na spletni strani OZS-ja.
OZS: Cene pri vulkanizerjih se po regijah vse manj razlikujejo
Na OZS-ju sicer cen, ki jih vulkanizerji in drugi avtoserviserji zaračunavajo za menjavo pnevmatik, skladno s priporočili Agencije za varstvo konkurence ne zbirajo. Po njihovem mnenju bi sicer morale biti glede na rast stroškov energije, dela in delovnih sredstev cene za menjavo pnevmatik glede na lansko leto višje za okoli 20 odstotkov. "Stroški v panogi se po regijah vse manj razlikujejo, po naših opažanjih je tudi med stroškom dela od regije do regije vse manj razlik," so sporočili z OZS-jeve sekcije avtoserviserjev.
Razlika je sicer, ali vulkanizer pnevmatike premontira, torej da na ista platišča namesti nove pnevmatike, ali zamenja celotno kolo, torej da zamenja platišče s pnevmatiko. V AMZS-jevih centrih po Sloveniji po trenutnem ceniku za menjavo pnevmatik na jeklenih platiščih ne glede na velikost zaračunajo 58 evrov, menjava pnevmatik na aluminijastih platiščih pa se razlikuje glede na velikost. Za menjavo pnevmatik na aluminijastih platiščih do velikosti 16 colov je pri AMZS-ju treba odšteti 74 evrov, za od 17 do 19 colov 83 evrov, za več kot 20-colska platišča pa je cena postavljena pri 90 evrih. Cenejša je menjava koles, torej pnevmatik skupaj s platišči. Za do 16-colska platišča je treba plačati 29, za večja pa 32 evrov. Za člane AMZS-ja so vse cene 20 odstotkov nižje.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje