Foto:
Foto:

Kmalu noga pritiska na plin, glasba nažiga iz zvočnikov, veter kuštra lase, sončen dan, pa kaj bi človek lepšega! Letiš kot strela mimo nesposobnih voznikov, ki delajo gnečo in se ti ne znajo pravočasno umikati, zato jih prehitevaš z leve in z desne, in si največji car, ko že sediš na cilju na kavi in zmagoslavno čakaš kolege, da prihitijo vsak s svojim prevoznim sredstvom. Čisto pravi "superheroj"!

Najmanj 522 takšnih "superjunakov", starih do 24 let, je letos že pustilo svoj pečat na cestah, ko so povzročili prav toliko prometnih nesreč, številka pa iz dneva v dan narašča. Vzrok? Neprilagojena hitrost, kar po domače pomeni, preveč pogumni junaki s pretežko nogo, ki tako ali tako precenjujejo svoje sposobnosti za volanom, hkrati pa so očitno prepričani, da zakoni fizike zanje ne veljajo. Ker oni so "superheroji". A mladi vozniki so pogosteje kot drugi udeleženi in povzročajo prometne nesreče zaradi neprilagojene hitrosti. To je posledica več dejavnikov, od neizkušenosti, kar privede do neustreznega ravnanja v kritičnih situacijah, podcenjevanja same hitrosti vožnje in s tem povezanih tveganj, precenjevanja lastnih sposobnosti in občutek neranljivosti ("meni se ne more zgoditi") ter tudi socialnega pritiska sovrstnikov in potrjevanja pred njimi.

In kaj pravi fizika?
Samo 10 km/h nad omejitvijo hitrosti pomeni, da se pot ustavljanja podaljša za 12 m, kar pa je lahko znotraj naselja usodno, saj vozilo, ki vozi vožnjo pospeši za 10 km/h, trči v pešca s hitrostjo 33 km/h, medtem ko bi vozilo pri 50 km/h uro uspelo ustaviti pred trkom v pešca. Na podlagi statističnih podatkov je dokazano, da je v primeru trka vozila pri 30km/h v pešca ali kolesarja, ta praviloma ne bo utrpel hujših posledic. Pri višjih hitrostih se to tveganje izrazito povečuje, pri hitrosti vozila s približno 50 km/h, takrat se pot ustavljanja podaljša za 35 m, je verjetnost preživetja pešca samo še 50%, pri 60 km/h pa tveganje za smrtne posledice narastejo na 90%.

Z znižanjem povprečnih hitrosti znotraj naselij in na regionalnih cestah za samo 1 km/h bi število prometnih nesreč znotraj naselja padlo za 4 %, izven naselja pa za 2 %. Če temu dodamo še podatek, da lahko z bolj umirjeno vožnjo z nižjimi povprečnimi hitrostmi voznik prihrani kar 20 – 30 % goriva, je odločitev za vožnjo po omejitvah morda lažja, vsaj za tiste, ki na svet gledajo skozi denarnico.

Sila udarca telesa v oviro je odvisna od hitrosti in seveda s hitrostjo narašča. Vozniku ali potniku, ki ima 70 kg, doseže pri hitrosti 30 km/h naletna teža kar pol tone, pri 50 km/h že 1,9 tone, pri 90 km/h pa skoraj 7 ton. Pri takšnih naletnih težah so zato posledice morebitnih trkov zelo hude telesne poškodbe ali celo smrt. Pri prometnih nesrečah se udarec zgodi v zelo kratkem času 0,08 sekunde. Se ti, bralec, še zdi herojska prehitra vožnja?

Postani pravi Superjunak!
Divjanje po cestah res ni kul. Preprosto ni. Ker ob tem pogosto nastajajo še »selfiji«, pa vse mora biti takoj na snapchatu, instagramu, facebooku … tudi to ni kul. Ko človek vidi fotko, nastalo med vožnjo, pred oči takoj pade zadnja fotografija mladega dekleta, ki se je morala med vožnjo nujno fotografirati in to objaviti, sekundo kasneje pa se je njeno življenje končalo pod tovornjakom. In takšnih zgodb je vedno več. Preveč. Zato na Agenciji za varnost prometa skušajo doseči mlada ušesa in glave.

»Na Agenciji smo prepoznali problematiko hitrosti in mladih voznikov zato smo v tretjemu delu preventivne akcije Hitrost, ki bo potekala od 22. do 28. avgusta 2016, dali poudarek predvsem na mladih, ki zaradi svoje neizkušenosti, potrebo po dokazovanju in testiranju lastnih sposobnosti velikokrat uresničijo ravno na cesti. Kljub temu, da je mladost čas nepremišljenosti in dokazovanja, je takšno ravnanje v prometu lahko usodno. Naj hitra vožnja ne postane način za zadovoljitev želje po adrenalinu,« je ob začetku akcije poudaril Igor Velov, direktor Agencije.

Glavno sporočilo akcije “Če si divjak, nisi junak!” zavzema konkretno stališče do prehitre vožnje, mlade pa opominja na veliko moč, ki jo imajo za volanom. Mladim voznikom želijo pokazati, da si preprosto bolj kul, če spoštujemo tudi druge udeležence v prometu: BODI JUNAK IN Z ODGOVORNO VOŽNJO VARUJ ŽIVLJENJA! Naj postane varna in odgovorna vožnja junaška vožnja in super junak tisti, ki to spoštuje in izvaja!

S preventivnimi televizijskimi in radijskimi oglasi ter z drugimi vsebinami bo AVP v času akcije še dodatno opozarjala in osveščala javnost, poleg tega pa se bo po Sloveniji vozil tudi čisto pravi prometni Super junak, maskota, ki so jo mladi dobro sprejeli in ki promovira varno vožnjo. V času akcije bodo tudi policisti izvajali poostren nadzor na cestah.

Nekateri se rodijo junaki, nekateri pa junaki postanejo zaradi drugih ljudi
Pogosto je neprilagojena hitrost povezana tudi z nekaterimi drugimi vzroki prometnih nesreč, kot so nepravilna stran oziroma smer vožnje, nepravilnosti pri prehitevanju in izsiljevanje prednosti. Predvsem znotraj naselij je že manjša kršitev omejitev hitrosti pomembna za varnost ranljivejših udeležencev v prometu. Izven naselij – na avtocestah – pa je problematična kombinacija hitre vožnje ter kratke varnostne razdalje med vozili.

Neprilagojena hitrost je še vedno najpogostejši vzrok za nastanek prometnih nesreč s smrtnim izidom. Hitrost se povezuje tudi z nekaterimi neposrednimi vzroki prometnih nesreč, kot so nepravilna stran oz. smer vožnje, nepravilnosti pri prehitevanju in izsiljevanje prednosti, premajhna varnostna razdalja, teža poškodb pa je povezana tudi z neuporabo varnostnih pasov. Pogosto pa se povezuje tudi z vožnjo pod vplivom alkohola ali drugih snovi in z utrujenostjo.

Čas je, da vsi postanemo super junaki, za druge. Poskrbimo, da bomo kul zato, ker nam je mar za soljudi!