Elektronski asistenčni sistemi so v zadnjem desetletju dosegli nesluten razmah. Euro NCAP se je na to sposoben hitro odzvati in pripraviti ustrezen standard vrednotenja. Foto:
Elektronski asistenčni sistemi so v zadnjem desetletju dosegli nesluten razmah. Euro NCAP se je na to sposoben hitro odzvati in pripraviti ustrezen standard vrednotenja. Foto:
Škoda Superb je na testiranju Euro NCAP 2015 dosegel vseh 5 zvezdic.

Potem stopite iz razbitine in to ponovite z novima avtomobiloma še dvakrat, enkrat vzvratno, tretjič pa počakate, da se nekdo v vas zakadi z boka. No, na srečo ni nihče tako nor, da bi to zares storil, sploh, ker to namesto nas in ne z ljudmi, pač pa z lutkami, počne organizacija Euro NCAP - European New car Assessment Programme oziroma evropski program ocene varnosti novih avtomobilov. Nastal je leta 1996 na podlagi posamičnih raziskav in analiz nekaterih evropskih držav, ki so jih te opravljale od 70. let minulega stoletja.

Standard

Preskusna trčenja Euro NCAP so neobvezna oziroma prostovoljna, a so danes postala standard z redkimi izjemami (predvsem pri najdražjih avtomobilih). Organizacija si je namreč hitro zgradila visoko raven zaupanja tako pri proizvajalcih avtomobilov kot pri državnih institucijah in navsezadnje – kar je ključno – pri kupcih.

Dobri rezultati na trčenjih Euro NCAP za avtomobilske proizvajalce niso zavezujoči. Njihova naloga je, da izdelajo avtomobile, ki zadostijo (tudi varnostnim) homologacijskim zahtevam v državi, kjer so ti naprodaj. Te standarde postavljajo države same (ali zveze držav), so pa manj strogi od tistih, ki jih postavlja Euro NCAP.

Kaj pomeni pet zvezdic Euro NCAP? Kaj ta Euro NCAP sploh je? In kako ščitijo voznika in potnike sodobni avtomobili? Preberite!

Kako testirajo?

Da ne bi bilo dvomov o nepristranskosti preizkusov, ki jih opravlja Euro NCAP, si organizacja ne pusti dostavljati testnih avtomobilov. Do njih pride na dva načina. Eden je ta, da avtomobil preprosto kupijo, v drugem primeru pa proizvajalec odstopi vozilo, a tako, da predstavniki Euro NCAP izmed množice prodaji namenjenih vozil sami izberejo testne primerke.

Ves proces izboljševanja avtomobilske varnosti gre po stopničkah: naprednejši proizvajalci pripravijo izboljšane ali nove rešitve, Euro NCAP zato dvigne standarde, tem pa nato sledijo tudi drugi proizvajalci. Zato je tudi jasno, da prvi avtomobil, ki je leta 2001 na teh preskusnih trčenjih dosegel vseh 5 zvezdic (sprva so bile samo štiri), glede varnosti ne more biti primerljiv z avtomobilom, ki si pet zvezdic zasluži danes. Zato je pomembno, da je pri oceni o varnosti dodana tudi letnica, kdaj je bil preskus opravljen!

Trčenja Euro NCAP simulirajo trčenje dveh primerljivih avtomobilov, kar pomeni, da lahko na podlagi rezultatov z veliko gotovostjo predvidevamo varnost vozil, ki se po masi ne razlikujejo več kot za 150 kilogramov. Zato so preskusna trčenja v osnovi razdeljena v pet kategorij (osebna vozila, limuzinski kombiji (MPV), terenska vozila, roadsterji (dvosedežni kabrioleti) in pickupi.

Elektronska varnost

Euro NCAP je najbolj znan po rezultatih preskusnih trčenj, a ker varnost avtomobila že dolgo ni odvisna samo od čvrstosti njegovega ogrodja, gre razvoj tudi v drugo smer. Inženirji pri proizvajalcih avtomobilov prihajajo do novih idej in rešitev za večjo varnost. V to poglavje sodijo predvsem elektronski asistenčni sistemi, ki so v zadnjem desetletju dosegli nesluten razmah. Euro NCAP se je nanje sposoben hitro odzvati in pripraviti standard, ki vrednoti nove rešitve za večjo varnost, to pa sproži že znan krog: z rezultati se seznanijo kupci, ki zato (morda) raje kupijo v tem pogledu boljši avtomobil, proizvajalci pa svojo ponudbo prirejajo takšnim reakcijam kupcev. In prav to je cilj konzorcija Euro NCAP in tisto, kar kupec – glede varnosti v avtomobilu – dejansko potrebuje: vedno več varnosti.

Zato pa – ne razbijajte svojih vozil! Obstajajo ljudje, ki bodo to storili ne namesto vas, pač pa za vas.