Kršitev iz lastnih pristojnosti, to je kršitev zakona o integriteti in preprečevanju korupcije, komisija ni potrdila, zato je postopek zaključila, so sporočili s KPK-ja.
KPK je postopek začel na podlagi prijave iz januarja 2024, v kateri so bili navedeni očitki o domnevnih nepravilnostih ministrstva za pravosodje pri nakupu stavbe na Litijski cesti 51 v Ljubljani in očitki o vpletenosti stranke SD v ta nakup, zlasti tedanjega glavnega tajnika SD-ja Klemna Žiberta.
V dokumentaciji manjkajo ključni dokumenti
Na podlagi pregleda dokumentacije in javno dostopnih podatkov je KPK ugotovil, da je bil postopek nakupa stavbe izveden nepregledno in premalo skrbno oz. negospodarno in brez ustrezne strokovne podlage.
Ugotovil je, da v dokumentaciji manjkajo ključni dokumenti oz. zabeležke, ki so za tovrstne večje investicije še posebej pomembni, tako z vidika preglednosti posla kot krepitve integritete odločanja v javnem interesu. Ni na primer razvidno, kdo se je odločil, da je izbrana ponudba primerna za nadaljnjo obravnavo oziroma da se v zvezi s to ponudbo nadaljujejo aktivnosti ministrstva, v sporočilu za javnost navaja KPK.
Prav tako strokovne službe in vodstvo med seboj niso bili usklajeni in obveščeni, ministrstvo za finance pa ni preverilo dejanske racionalnosti in smotrnosti predvidene porabe sredstev, ministrstvo za pravosodje pa je postopek nakupa nadaljevalo brez zagotovljenih finančnih sredstev, je ugotovil KPK.
"Zaradi takšnih in podobnih ravnanj je bil praktično celoten postopek nakupa obremenjen s korupcijskimi tveganji," je zapisano. Zato je KPK ključnim akterjem v zadevi izdal priporočila za izboljšanje ravnanja s stvarnim premoženjem.
KPK vladi priporočil, naj vsa ministrstva pozove k zagotavljanju preglednosti
Predvsem vladi je KPK priporočil, naj vsa ministrstva pozove k zagotavljanju preglednosti in doslednega evidentiranja dokumentacije ter beleženju prisotnosti vseh vpletenih na sestankih. Pozval jo je k ustanovitvi delovnih skupin za večje projekte, ki vključujejo uporabnike nepremičnin in Državno odvetništvo, k ustreznemu načrtovanju časovnic projektov ter h krepitvi notranjih nadzorov. Vladi je tudi priporočil, naj oblikuje in sprejme svoj načrt integritete, "ki je ob učinkoviti uporabi lahko glavno varovalo pred nastankom korupcijskih tveganj".
Ker po zakonodaji glavni tajniki oz. generalni sekretarji političnih strank niso opredeljeni kot uradne osebe, se KPK ni mogel opredeliti do očitkov o vlogi takratnega glavnega tajnika SD-ja. Je pa ministrstvu za pravosodje priporočil, da pristopi k spremembi zakona o preprečevanju korupcije, s katerimi se glavni tajniki oz. generalni sekretarji političnih strank uvrstijo med uradne osebe po omenjenem zakonu.
KPK je v povezavi z zadevo junija in decembra lani prejel tudi prijavi, ki sta vsebovali očitke glede nasprotij interesov ter groženj, ponarejanja dokumentacije, oviranja državnih organov, šikaniranja in izsiljevanja na ministrstvu za pravosodje v povezavi z izvedbo revizije pravilnosti izvršitve državnega proračuna za leto 2023 pri omenjenem nakupu. Ugotovil je, da prijavo že obravnava Računsko sodišče, zato mu je ni ponovno odstopil. Zaradi zaznanih sumov iz pristojnosti drugih organov pa je prijavi odstopil policiji in inšpektoratu za javni sektor.
Vlada: Priporočila bomo še preučili
Vlada je v odzivu za STA zapisala, da bo priporočila preučila in se do njih opredelila. Vlada mora KPK o sprejetih ukrepih obvestiti v treh mesecih, so še dodali.
Predsednik SD-ja, ki ga je afera močno zatresla, Matjaž Han pa je danes dejal, da je priporočila sicer za zdaj le "zelo na hitro prebral", a jih je po njegovem mnenju treba absolutno upoštevati, da se taka zgodba ne ponovi. Na vprašanje, ali bi podprl, da bi bili tudi generalni sekretarji strank uradne osebe in bi se tako zakon o integriteti o preprečevanju korupcije nanašal tudi nanje, pa je odgovoril, da ga je vprašanje presenetilo, a da tudi s tem ne bi imel težave.
Ministrstvo za pravosodje: Ugotovitve komisije dodatno potrdile obstoj resnih kršitev
Z ministrstva za pravosodje so v odzivu na poročilo KPK-ja zapisali, da se zavedajo, "da so ugotovitve komisije zgolj še dodatno potrdile, da so bile pri tem postopku prisotne resne kršitve, ki so ogrozile tako transparentnost kot gospodarno ravnanje s sredstvi". Ob tem so dodali, da ugotovitve "nedvomno kažejo na potrebo po izboljšavah v prihodnjem ravnanju z državnim premoženjem in zagotavljanju večje preglednosti pri tovrstnih postopkih".
"Ministrstvo za pravosodje se zavzema za uresničitev priporočil komisije, še posebej tistih, ki zadevajo okrepitev notranjih kontrol in boljše obvladovanje tveganj pri izvedbi prihodnjih projektov," so zatrdili.
Glede priporočila KPK-ja, naj ministrstvo za pravosodje začne postopek sprememb zakona o integriteti, po kateri se glavni tajniki političnih strank uvrstijo med uradne osebe po zakonu, pa so navedli, da je ministrica že na zaslišanju pred pristojnim parlamentarnim odborom napovedala možnost sprememb določil omenjenega zakona, spremembe in dopolnitve zakona tako načrtujejo letos: "Trenutno smo v postopku ustanavljanja delovne skupine za pripravo predlogov sprememb zakona, v njej pa bodo sodelovali tudi predstavniki KPK-ja."
Že jeseni sestanek o poenotenju cenitev zapriseženih cenilcev
Tudi glede priporočila o poenotenju metodologije cenitev zapriseženih cenilcev ministrstvo že izvaja dejavnosti, so zapisali in dodali: "Jeseni je bil izveden prvi skupni sestanek z resornimi ministrstvi in predstavniki Gursa, kjer je bilo izpostavljeno, da cenitev nepremičnin, poleg sodnih cenilcev, opravljajo tudi pooblaščeni ocenjevalci vrednosti pri Slovenskem inštitutu za revizijo in da obravnava te problematike sodi v delokrog več ministrstev." Naslednji sestanek na to temo bo februarja, so dodali.
Na pravosodnem ministrstvu si želijo, da bi se postopki končali v najkrajšem mogočem času
Na koncu pa so zapisali še, da je tudi KPK v svojih ugotovitvah poudaril, da je zaznal sum storitve kaznivih dejanj, katerih storilec se preganja po uradni dolžnosti, ki pa jih že obravnavajo drugi za to pristojni organi: "Glede na to, da preiskava traja že skoraj leto dni, si na ministrstvu želimo, da bi se ti postopki zaključili v najkrajšem možnem času, obenem pa dodajamo, da bo ministrstvo za pravosodje še naprej sodelovalo z vsemi pristojnimi organi in zagotovilo, da se take napake ne ponovijo v prihodnosti."
Na finančnem ministrstvu so ob priporočilih, ki jih je ob obravnavi primera nakupa stavbe na Litijski podal KPK, poudarili, da sami nimajo pravne podlage ali drugih mehanizmov, po katerih bi lahko pri razporeditvah sredstev preverjali racionalnost in smotrnost predvidene porabe sredstev. Odgovornost za to je na vsakem resornem ministru, so dodali.
Finančno ministrstvo: Odgovornost mora nositi vsak posamezni resorni minister
Na finančnem ministrstvu pa so ob priporočilih, ki jih je ob obravnavi primera nakupa stavbe na Litijski podal KPK, poudarili, da sami nimajo pravne podlage ali drugih mehanizmov, po katerih bi lahko pri razporeditvah sredstev preverjali racionalnost in smotrnost predvidene porabe sredstev. Odgovornost za to je na vsakem resornem ministru, so zapisali. Obenem so dodali, da že ustava med drugim določa, da je odgovornost ministrov za delo vlade skupna, vsak minister pa je odgovoren za delo ministrstva, ki ga vodi. Temu sledijo tudi določbe zakona o javnih financah, ki določa, da je minister kot predstojnik neposrednega uporabnika odgovoren za zakonitost, namenskost, učinkovitost in gospodarnost razpolaganja s proračunskimi sredstvi, so še navedli.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje