Mladi na prireditvah fundacije spoznavajo, da za zabavo ni nujen alkohol. Foto: Z glavo na zabavo
Mladi na prireditvah fundacije spoznavajo, da za zabavo ni nujen alkohol. Foto: Z glavo na zabavo
Saš Kravos
Mladi so glede alkohola danes slabo ozaveščeni, ugotavlja Kravos. Foto: Z glavo na zabavo
Zabava
Fundacija je pobudnica številnih prireditev, pojavlja pa se tudi na množičnih zabavah, kjer se vnaprej ve, da bo alkohol tekel v potokih. Foto: Z glavo na zabavo
Big Father
Big Father bo morda dobil še nadaljevanje. Foto: Z glavo na zabavo

S Kravosom, pobudnikom ustanovitve fundacije, ki želi mlade spodbuditi k zabavanju brez alkohola in mamil, smo se pogovarjali o kulturi pitja med mladimi, pa tudi opravljenem delu in prihodnjih načrtih njihove ekipe. Fundacija te dni praznuje desetletnico.

Za začetek, lahko napravite kratko bilanco desetih let dela fundacije? Koliko prireditev ste organizirali, koliko pokrili, koliko mladih se je srečalo z vami?

Kot verjetno veste, naša neprofitna ustanova že deset let izvaja številne prireditvene in vedno bolj prepoznavne medijske aktivnosti za različne ciljne skupine, pomemben del naše dejavnosti pa je tudi visoko strokovno raziskovalno delo.

Ko smo pri prireditvah ZGNZ, se jih je nabralo že skoraj 500, neposredno pa smo se na teh dogodkih srečali že z več kot pol milijona obiskovalcev. V zadnjih letih jih največ pripravimo za populacijo zadnje triade osnovnošolcev, ki so po našem prepričanju v najbolj ranljivem obdobju odraščanja. Skupaj s sodelujočimi občinami in šolniki te dogodke umeščamo v redni šolski program, saj je zelo pomembna kontinuiteta. Umetnost je v tem, da mladi naše prireditve dejansko doživljajo kot "nore zabave", tudi po njihovi percepciji, kjer pa natančno vedo, da za odlično razpoloženje ne potrebujejo alkohola, tobaka in prepovedanih drog. Pomembno sporočilo je še naše prepričanje, da so alkohol in prepovedane droge povsem nezdružljive z aktivno udeležbo v cestnem prometu. To dosegamo s premišljenimi programskimi mehanizmi in odlično organizacijsko-izvedbeno ekipo, Generacijo Nulanula.

Precej drugačne dogodke pripravljamo za družinsko populacijo. S simpatičnim programom v največjih nakupovalnih središčih in v okviru nekaterih večjih otroških prireditev ciljamo predvsem na majhne otroke. Če dobiš njih, pridobiš tudi njihove starše, dedke, babice … Poleg odrskega dogajanja prireditveno dogajanje programsko dopolnjujejo številne preventivne aktivnosti Sveta za preventivo in vzgojo v cestnem prometu in Policije, ki že vrsto let nastopata kot neke vrste soorganizatorja teh družinskih prireditev ZGNZ.

Udeležujete se tudi množičnih javnih prireditev. Kako pristopate k ljudem in kako se ti običajno odzovejo – naklonjeno, nenaklonjeno?

Množične javne prireditve, ki jih pokrivamo, po navadi predstavljajo tipična pivska okolja. Glede na to, da je profitni interes kapitala tu izjemno velik, so naše možnosti v teh okoljih omejene.

Predstavljamo neke vrste alternativo, ki jo obiskovalci spremljajo praviloma z velikimi simpatijami. Naše aktivnosti ne posegajo v odrsko dogajanje, ampak so del spremljevalne dejavnosti in nikoli niso naravnane prohibicijsko. Tudi tu, vendar s povsem drugačnimi mehanizmi, kot to počnemo pri zgoraj predstavljenih ciljnih skupinah, poskušamo širiti filozofijo, da za dober "žur" ne rabiš biti pijan ali zadet, hkrati pa obiskovalce prijazno opozarjamo, da naj nikakor ne sedajo za volan, če so pred tem uživali alkohol ali mamila.

Kaj načrtujete za leto 2010, tako glede prireditev kot glede sodelovanja z mediji?

V letu 2010 bomo nadaljevali s prireditvami za zgoraj navedene ciljne skupine. Skupno jih bo vsaj 70, od tega več kot 40 za osnovnošolce. Program bo ponovno povsem prenovljen, tako da bo zanimiv tudi za vse tiste, ki nas že poznajo iz preteklih let. Obogatitev pa je seveda povezana tudi s prepotrebnimi finančnimi sredstvi, kjer pa moram priznati, da imamo v letošnjem letu še posebej velike težave. Vseeno verjamem, da bomo na koncu izpeljali ambiciozno zastavljene prireditvene načrte.

Še večjo pozornost kot doslej pa bomo namenili tudi medijski pojavnosti. Letošnje prireditve ZGNZ bodo izdatno podprte tako na radijskih in televizijskih postajah, na spletu in seveda tudi v partnerskih tiskanih medijih.

Največji medijski projekt je seveda produkcija povsem nove serije televizijskih oddaj Z glavo na zabavo, ki jih ponovno pripravljamo za Otroški in mladinski program Televizije Slovenija. Letos bodo te oddaje nekoliko drugačne, glasbeno oz. koncertno obarvane. Snemamo jih v Kulturnem centru Creinativa, ki je po našem mnenju eno redkih koncertnih prizorišč v Sloveniji, ki sledi filozofiji fundacije Z glavo na zabavo. Skratka lokal, kjer ti "samo kultura in nič drugega da krila". 15 priznanih slovenskih glasbenih izvajalcev bo v teh oddajah odkrito spregovorilo tudi o tem, kako so pri svojih glasbenih nastopih neredko izkoriščeni za potrebe promocije nezdravega življenjskega sloga in predvsem zaslužkov na šankih.

Kako uspešni bi rekli, da ste pri prizadevanjih, da bi ljudi odvrnili od vožnje pod vplivom alkohola ali mamil?

Kar se tiče alkohola in vožnje sem prepričan, da so rezultati že vidni. Vsaj med mladimi, ki se logike, da za volan sedajo le trezni, vse bolj držijo. V odstotkih jih zagotovo vozi pod vplivom alkohola in mamil mnogo manj kot še pred leti, je pa tudi res, da je vse več mladih aktivnih udeležencev v cestnem prometu… Seveda to ni le naša zasluga, smo pa zanesljivo z našimi aktivnostmi kar nekaj prispevali k temu.

Kaj menite o kulturi pitja med slovensko mladino? Je bolj ali manj ozaveščena kot pred desetimi leti?

No, zdaj smo pa pri osrednjem vprašanju! Kot verjetno vidite, v zadnjih letih zelo veliko govorimo o vožnji pod vplivom alkohola, mnogo manj pa o dejstvu, da slovenski narod enostavno preveč pije oz. se omamlja na tak ali drugačen način. To očitno ni priljubljena tema, saj je mnogo lažje voditi čredico opitih in zadetih državljanov, kot pa, če so ti trezni in razmišljujoči.

Celoten sistem, politične in cehovske elite ter lokalni veljaki delujejo po načelu "kruha in iger". Pri tem se je splošna percepcija besedice "zabava" povsem spremenila. Malo je tistih, ki te besede danes ne povezuje z množičnim druženjem, žal pa tudi z opijanjem in zadevanjem. "Industrija zabave" s pomočjo vas, medijev, ustvarja novodobni življenjski slog, ki je vprašljiv, edini interes tistih, ki ta svet vrtijo, pa je jasen. Pridobivanje vedno novih, nekritičnih potrošnikov, ki predstavljajo tudi idealno volilno bazo.

Mladi so temu še posebej podvrženi in tudi zato stanje na tem področju ni nič boljše kot pred desetimi leti. Ravno nasprotno!

In kaj torej mi počnemo, se boste morda vprašali? Opozarjamo in ponujamo alternativo tej norišnici, ki je iz dneva v dan večja. Žal je le to trenutno naš domet …

V sodelovanju z RTV-jem ste pripravili tudi dva priljubljena televizijska projekta, Big Father I in II. Kako bi opredelili njuno sporočilo oziroma kako sta pravzaprav povezana s konceptom "zabave z glavo"?

Ja, prav Big Father je logična posledica prejšnjega razmišljanja. Alternativa "main streamu", ki odpira tista ključna vprašanja o tem, kdo in v čigavem interesu vrti ta svet. In to bo usmeritev dela Fundacije ZGNZ v naslednjih letih. Vsekakor bomo vedno bolj Z GLAVO in nekoliko manj "na zabavo", saj je zabava v tem turbokapitalističnem svetu izkoriščena za povsem druge cilje!

Projekt Big Father želimo nadaljevati. Če se v vaši hiši ne bo prav danes na programskem svetu zgodilo kaj nepredvidenega, naj bi v prisotnosti predsednika države, dr. Danila Türka, na praznovanju desete obletnice našega delovanja, podpisali pismo o nameri, po katerem naj bi koprodukcijo tega projekta še na precej višjem nivoju kot do zdaj nadaljevali v letu 2011. Upam, da do tega res pride …