Falcon je obstal na letališču v Moskvi. Foto: BoBo
Falcon je obstal na letališču v Moskvi. Foto: BoBo

Jaz lahko samo povem, da je ta zasilni zagon motorja mogoč tudi na mehaničen način. To mora posadka vedeti.

Vinko Golobič, nekdanji mehanik vladnega letala Dassault Falcon EX2000o

Mislim, da je posadka pravilno ravnala, da letala ni dvignila, če so jim instrumenti kazali okvaro.

Roman Jakič, ministrstvo za obrambo

Čudno bi bilo, če bi se po moskovskem letališču sprehajal minister z šraufcigrom in poskušal pokvariti lastno letalo.

Jakič v kontaktni oddaji na TV Slovenija 3
Kaj je bilo narobe s falconom?


Da bi razblinili dvome o tem, ali je vladni falcon s premierko Alenko Bratušek in obrambnim ministrom Romanom Jakičem 10. decembra v Moskvi res ostal zaradi težav z motorjem ali nemara zato, ker je minister vedel, da ga bodo naslednje jutro obiskali kriminalisti, so na MORS-u objavili poročilo o dogodku.

Prvi pilot falcona Matjaž Kačičnik je v njem zapisal, da mu kljub izvedenim postopkom v skladu z navodili, ki jih je v dobil v podpornem centru, motorja ni uspelo zagnati. V podpornem centru na moskovskem letališču Vnukovo tisti večer ni bilo strokovnjaka za tak tip letala, je poudarjeno v poročilu.

"Ko je že delegacija s predsednico vlade sedela na letalu, je pilot prišel povedat, da pač letalo ne more vzleteti zaradi okvare na desnem motorju," je dogodek razlagal obrambni minister.

Mogoč je bil tudi mehanski zagon
Da se ventil na motorju falcona v mrazu včasih samodejno ne odpre, je za TV Slovenija potrdilo več pilotov. A ekipa v Moskvi je imela alternativo. Zasilni zagon motorja je mogoč tudi na mehaničen način, je zatrdil nekdanji mehanik na vladnem letalu, Vinko Golobič.

"To mora posadka vedeti," je dejal.

Poleg tega na moskovskem letališču tehnično pomoč 24 ur na dan zagotavljajo serviserji samega francoskega proizvajalca falconov, podjetja Dassault.

Zakaj naša posadka ni stopila v stik z njimi, čeprav po informacijah TV Slovenija pomoč zagotavljajo brezplačno, pilot ni želel odgovoriti, temveč je za odgovore napotil na ministrstvo za obrambo. Tamkajšnji predstavnik za stike z javnostjo je odgovoril, da je posadka stopila v stik s pogodbenim serviserjem, je za TV Slovenija poročal Jan Konečnik.

Poročilo pilota objavilo obrambno ministrstvo
STA povzema zaključno poročilo obrambnega ministrstva, ki so pripravili v 15. polku vojaškega letalstva Slovenske vojske (SV), svoj del je podal tudi pilot Kačičnik. Zapisal je, da je posadka zaradi nizkih temperatur, med -12 in -18 stopinjami Celzija, na letalo, ki je stalo na moskovskem letališču Vnukovo, prišla tri ure pred načrtovanim vzletom, da bi pripravila letalo in izpeljala vse za to predpisane postopke.

Posadka je želela letalo pripeljati na mesto za razledenitev, vendar je prišlo od napake pri samem zagonu desnega motorja, zagon se je namreč začel, a ne tudi uspešno končal. Nato so zagnali še levi motor, kjer pa ni bilo nobenih težav. Motor so ugasnili in poklicali servisni center RUAG AOG, jim pojasnili stanje in že izpeljane postopke ter sledili navodilom za odpravo napake, je v poročilu pojasnjeval Kačičnik.

Čeprav so sledili vsem navodilom, so bili poskusi zagona desnega motorja neuspešni. Servisni center je predvideval, da gre za napako elektronskega kontrolnega sistema motorja, a obenem so jim povedali, da na letališču Vnukovo nimajo ustreznega licenciranega tehnika za tak tip letala, ki bi jim lahko pomagal.

Zato je servisni center predlagal, da prekinejo vse postopke in se slišijo naslednji dan, ko bo v službi še dodatni specialist za motor. Posadka se je s tem strinjala, saj je bila ura že enajst zvečer, je zapisal Kačičnik. O tem so obvestili potnike, po telefonu pa tudi dežurnega 15. polka vojaškega letalstva Slovenske vojske in poveljnika letalskega transportnega oddelka Slovenske vojske.

Naslednji dan je posadka po proučitvi sistema in analizi indikacij sklenila odpreti ventil za zagon motorja in ga nato vrniti v zaprti položaj. Nato so poklicali servisni center ter po njihovih navodilih nadaljevali normalen postopek zagona motorja, kar jim je uspelo. Preverili so vse motorske parametre in ugotovili, da je z motorjem vse v redu in da lahko letenje varno nadaljujejo.

Zaradi okvare letala se je Jakič zadržal v Moskvi še dan pozneje. Ker je prav tisti dan pri njem v zvezi z zadevo Stožice potekala hišna preiskava, so nekateri ugibali, ali je že vnaprej vedel za obisk preiskovalcev in se je s tem izognil pridržanju.

Jakič je ob robu obiska pripadnikov 72. brigade SV-ja ponovil, da je za hišne preiskave izvedel od žene, ko so preiskovalci pozvonili na vratih in želeli vstopiti. Za okvaro pa so izvedeli, ko so že sedeli na letalu, je povedal po poročanju STA-ja, pa še dodal: "Mislim, da je posadka pravilno ravnala, da letala ni dvignila, če so jim instrumenti kazali okvaro."





Jaz lahko samo povem, da je ta zasilni zagon motorja mogoč tudi na mehaničen način. To mora posadka vedeti.

Vinko Golobič, nekdanji mehanik vladnega letala Dassault Falcon EX2000o

Mislim, da je posadka pravilno ravnala, da letala ni dvignila, če so jim instrumenti kazali okvaro.

Roman Jakič, ministrstvo za obrambo

Čudno bi bilo, če bi se po moskovskem letališču sprehajal minister z šraufcigrom in poskušal pokvariti lastno letalo.

Jakič v kontaktni oddaji na TV Slovenija 3
Kaj je bilo narobe s falconom?