Mesec maj je tradicionalno posvečen varnosti kolesarjev. Foto: EPA
Mesec maj je tradicionalno posvečen varnosti kolesarjev. Foto: EPA

Zaradi lepega vremena, pa tudi rahljanja ukrepov za zajezitev epidemije covid-19 se ceste ponovno polnijo, na njih pa je tudi čedalje več kolesarjev. Mesec maj je že tradicionalno posvečen njihovi varnosti, zato agencija za varnost prometa in policija tudi letos opozarjata na to ranljivo skupino prometnih udeležencev.

Policisti bodo preverjali, ali kolesarji spoštujejo prometna pravila in kako se do njih obnašajo ostali vozniki. Pozorni bodo predvsem na kršitve, ki so med najpogostejšimi vzroki prometnih nesreč. Preverjali bodo, ali kolesarji vozijo v napačno smer, ali upoštevajo prometno signalizacijo (predvsem rdečo luč na semaforju), psihofizično stanje kolesarjev, prevoz otrok na kolesu in uporabo kolesarskih čelad, nadzorovali bomo tudi vožnjo po pločnikih, nepravilno in tesno prehitevanje kolesarjev, neupoštevanje pravil o prednosti itd.

Pozorni pa bodo tudi na odnos ostalih prometnih udeležencev do kolesarjev, predvsem voznikov motornih vozil, ki marsikdaj s prehitro vožnjo, izsiljevanjem prednosti in prehitevanjem preblizu ogrožajo kolesarje. Kolesarje in vse ostale udeležence policisti pozivajo k strpni vožnji in večji previdnosti na cestah.

Pravila v cestnem prometu veljajo tudi za kolesarje, opozarjajo policisti. Foto: BoBo
Pravila v cestnem prometu veljajo tudi za kolesarje, opozarjajo policisti. Foto: BoBo

Je vaše kolo tehnično brezhibno?

Ob začetku kolesarske sezone je dobro preveriti tehnično brezhibnost kolesa, ki mora imeti brezhibno sprednjo in zadnjo zavoro, belo luč spredaj za osvetljevanje ceste ter rdečo luč zadaj, odsevnike na pedalih ali na boku, zvonec, ustrezno napolnjene pnevmatike, primerno nastavljeno višino krmila in sedeža. Priporočljiva so oblačila svetle barve oz. odsevni brezrokavniki ter luči in odsevna telesa, saj jih bodo vozniki v temi in mraku tako prej opazili.

Čelada prepreči hude poškodbe glave

Raziskave dokazujejo, da zaščitna kolesarska čelada pomembno prispeva k večji varnosti, saj zmanjšuje težo posledic in poškodb glave od 40 do kar 70 odstotkov. Uporaba kolesarske čelade je za otroke in mladostnike do 18. leta zakonsko obvezna, njena uporaba pa je priporočljiva tudi za ostale kolesarje. Kolesarsko čelado morajo imeti tudi otroci potniki na kolesu ali pri vožnji na poganjalcu, priporočljiva pa je tudi pri rolanju, rolkanju, na skiroju ter tudi na elektriko gnanih prevoznih sredstvih, kot sta električni skiro ali skuter. Čelada mora biti ustrezne velikosti in dovolj trdno nameščena na glavi, tako da sega sprednji rob dva prsta nad obrvmi ter da so trakovi na čeladi zapeti in zategnjeni, opozarjajo policisti.

Pravila veljajo tudi za kolesarje

Kolesarji morajo voziti po kolesarski stezi ali poti, če kolesarske steze ni, pa po desnem robu cestišča v smeri vožnje. Pri kolesarjenju morajo upoštevati prometna pravila in predpise, ki veljajo za voznike, torej pravila prednosti, prometne znake ter drugo signalizacijo. Pri zavijanju v križiščih je treba jasno nakazati smer z rokami, se pravilno razvrstiti in upoštevati pravila prednosti. Nikoli ne smemo voziti v napačni smeri, saj nas drugi vozniki tam ne pričakujejo. Policisti opozarjajo tudi, da ne smemo uporabljati mobilnega telefona ali slušalk za poslušanje glasbe, saj to močno zmanjša naše zaznavanje dogajanja v prometu.

Opazovanje kolesarjev, ki so ga pred tremi leti izvedli na Agenciji za varnost prometa, je pokazalo, da skoraj tri četrtine kolesarjev krši prometna pravila, resnejše prekrške pa stori približno 25 odstotkov kolesarjev. Med najpogostejšimi kršitvami so neustrezno prečkanje cestišča, vožnja v nasprotni smeri ter vožnja v rdečo luč na semaforju, tudi ogrožanje pešcev z vožnjo po pločniku in uporaba mobilnega telefona.

Najbolj pogost vzrok za prometne nesreče, ki so jih povzročili kolesarji v letošnjem letu, je neprilagojena hitrost, saj je v kar 42 odstotkih botrovala prometni nesreči. Pri prometnih nesrečah s hudimi telesnimi poškodbami ali smrtjo pa je delež še višji, saj je neprilagojena hitrost vzrok za kar 57 odstotkov nesreč.

Številke

V prvem letošnjem kvartalu sicer policisti opažajo boljše stanje varnosti kolesarjev. Do vključno 23. aprila 2020 so bili kolesarji udeleženi v 191 prometnih nesrečah, kar je 22 odstotkov manj kot v lanskem primerjalnem obdobju. Manj je tudi hudo telesno poškodovanih, ki jih je bilo letos 26, lani pa 42 in pri lažje telesno poškodovanih, ki jih je bilo letos 135, lani pa 165. Tudi število umrlih je v letošnjem letu manjše, saj sta letos umrla dva kolesarja, v lanskem primerljivem obdobju pa štirje.