Glavna odločevalca v moštvu Red Bull: vodja moštva Christian Horner (levo) in Red Bullov svetovalec Helmut Marko. Foto: EPA
Glavna odločevalca v moštvu Red Bull: vodja moštva Christian Horner (levo) in Red Bullov svetovalec Helmut Marko. Foto: EPA
Liam Lawson. Foto: EPA
Liam Lawson. Foto: EPA

To, da bo imel Lawson zelo malo časa za dokazovanje v avstrijskem moštvu s sedežem v Milton Keynesu, je bilo jasno že pred začetkom sezone. A tudi največji pesimisti najbrž niso pričakovali, da bodo Novozelandca odslovili tako hitro.

Potrpljenja pri šestkratnih svetovnih konstruktorskih prvakih nimajo na pretek. Red Bullov svetovalec dr. Helmut Marko je neizprosen, najverjetneje najbolj neizprosen in strog človek v kraljici motošporta. Mir pred njim prinašajo zgolj dobri rezultati, pa še ti niso vedno dovolj.

Ko je Lawson sezono v Avstraliji začel s polomom v kvalifikacijah, ni se mu uspelo prebiti niti iz prvega dela, nadaljeval pa z odstopom na nedeljski dirki, se je pritisk še povečal. Številni so ugotavljali, da je ključen naslednji dirkaški konec tedna v Šanghaju.

23-letni Novozelandec iz Hastingsa, ki je pred začetkom letošnje sezone pri Red Bullu zamenjal neučinkovitega in povsem nesamozavestnega Sergia Pereza, bi moral nekaj vendarle pokazati, da bi upravičil zaupanje moštva.

To se ni zgodilo. V kvalifikacijah za sprint in klasičnih kvalifikacijah za nedeljsko preizkušnjo je zasedel zadnje mesto, dirko za VN Kitajske pa končal brez točk na 12. mestu – pa še to po zaslugi treh diskvalifikacij dirkačev, ki so dirko končali pred njim.

Vodja moštva Christian Horner se je na diplomatski način spretno ves čas ogibal vprašanjem o drugem dirkaču Red Bulla, sedmo silo je zalagal z odgovori o preučevanju vseh analiz, dejal je, da morajo v moštvu temeljito pregledati vse podatke in se na podlagi tega odločiti, kako in kaj naprej.

Lawsonova prihodnost je bila (uradno) zavita v tančico skrivnosti, a vsakemu, ki tudi površno spremlja formulo ena, je postalo jasno, da so Novozelandcu pri Red Bullu šteti dnevi.

Ni minilo dolgo, ko je pričakovana novica vendarle odjeknila: Lawson je izgubil sedež pri Red Bullu in se vrnil v sestrsko moštvo Racing Bulls, iz katerega je napredoval Juki Cunoda, ki se bo v dirkalniku Red Bulla prvič predstavil na težko pričakovani domači dirki v Suzuki. Volk sit, koza cela. Ali pač?

Daniel Ricciardo je bil po odhodu Sebastiana Vettla k Ferrariju prvi dirkač Red Bulla, a je čez čas spoznal, da v moštvu bolj cenijo mlajšega Maxa Verstappna, ki je z zmago navdušil že ob svojem prvencu leta 2016 na dirki za VN Španije v Barceloni. Resda mu je takrat izdatno pomagalo dejstvo, da sta mercedesa, Lewis Hamilton in Nico Rosberg, poskrbela za medsebojni trk in odstop, a mladi Max je kljub vsemu motošportnemu svetu dokazal, da je iz pravega testa. Foto: EPA
Daniel Ricciardo je bil po odhodu Sebastiana Vettla k Ferrariju prvi dirkač Red Bulla, a je čez čas spoznal, da v moštvu bolj cenijo mlajšega Maxa Verstappna, ki je z zmago navdušil že ob svojem prvencu leta 2016 na dirki za VN Španije v Barceloni. Resda mu je takrat izdatno pomagalo dejstvo, da sta mercedesa, Lewis Hamilton in Nico Rosberg, poskrbela za medsebojni trk in odstop, a mladi Max je kljub vsemu motošportnemu svetu dokazal, da je iz pravega testa. Foto: EPA
Sorodna novica Kariera zamujenih priložnosti in napačnih odločitev

Ricciardo poskrbel za prelomnico

Red Bullov program za razvoj nadarjenih, mladih dirkačev je dolga leta veljal za odličen. Moštvo je v želji po vzgoji novih prihodnjih zvezd formule ena kupilo Minardi in v Faenzi zagnalo sestrsko moštvo Toro Rosso, ki se je v naslednjih letih večkrat preimenovalo (zdaj Racing Bulls). S tem programom je v kraljico motošporta prodrlo več odličnih dirkačev, zmagovalcev dirk, tudi svetovnih prvakov: od Sebastiana Vettla, Daniela Ricciarda, Pierra Gaslyja do Maxa Verstappna. A težave za Red Bull so se začele, ko je ekipa postala premajhna za dirkaško zasedbo Verstappen in Ricciardo. Karizmatični Avstralec je vse bolj čutil, da ekipa postaja Verstappnova. Tudi v izjavah za javnost je bilo mogoče zaslediti, da avstrijsko moštvo svojo prihodnost stavi na mladega Nizozemca, ki je pompozno prodrl v formulo ena in že na krstni dirki za Red Bull kot najmlajši dirkač v zgodovini dosegel zmago v Barceloni. Leta 2019 se je Ricciardo odločil za odhod k Renaultu. To je bila poteza, s katero si je dejansko uničil kariero, ne pa tudi bančnega računa. Njegov odhod je pomenil pomembno prelomnico v moštvu Red Bull, ki je vse svoje moči usmerilo v zgolj enega dirkača: Verstappna.

Pierre Gasly je po Ricciardovem odhodu postal moštveni kolega Maxa Verstappna. Čeprav ni dosegal tako slabih rezultatov (v primerjavi s Perezom iz zadnjih sezon in Lawsonom na uvodnih dirkah nove sezone je bil odličen), so se ga pri Red Bullu znebili sredi sezone in ga zamenjali z Alexandrom Albonom. Ta je za kolektiv iz Milton Keynesa dirkal sezono in pol, dvakrat se je uvrstil na oder za zmagovalce, nato pa tudi sam po letu 2020 zapustil moštvo in kariero nadaljeval pri Williamsu. Obema se je uspelo pobrati. Albon pri Williamsu navdušuje s predstavami, Gasly je z AlphaTaurijem celo dobil dirko za VN Italije v Monzi leta 2020. Foto: EPA
Pierre Gasly je po Ricciardovem odhodu postal moštveni kolega Maxa Verstappna. Čeprav ni dosegal tako slabih rezultatov (v primerjavi s Perezom iz zadnjih sezon in Lawsonom na uvodnih dirkah nove sezone je bil odličen), so se ga pri Red Bullu znebili sredi sezone in ga zamenjali z Alexandrom Albonom. Ta je za kolektiv iz Milton Keynesa dirkal sezono in pol, dvakrat se je uvrstil na oder za zmagovalce, nato pa tudi sam po letu 2020 zapustil moštvo in kariero nadaljeval pri Williamsu. Obema se je uspelo pobrati. Albon pri Williamsu navdušuje s predstavami, Gasly je z AlphaTaurijem celo dobil dirko za VN Italije v Monzi leta 2020. Foto: EPA
Sorodna novica Gasly pri Red Bullu dobil nogo, zamenjal ga bo Albon

Gasly in Albon nedorasla Verstappnu

Lepo je imeti generacijskega talenta oziroma dirkača, ki ti prinaša dobre rezultate, zmage, naslove svetovnega prvaka. Ni čudno, da so ves razvoj v Milton Keynesu podredili Nizozemcu in njegovemu specifičnemu načinu dirkanja, ki je drugim dirkačem v formuli ena dokaj tuj. To seveda prinaša ogromno težav drugemu dirkaču v moštvu, ki je že od samega začetka v podrejenem položaju. Po Ricciardovem odhodu je Verstappnov moštveni kolega postal Gasly, ki je navduševal v Red Bullovem sestrskem moštvu, v glavni ekipi pa se ni najbolje znašel. Ni mu uspelo razviti takšne hitrosti, kot jo je v Red Bullovem dirkalniku razvil Nizozemec, slabše uvrstitve so ga po zgolj polovici sezone pahnile nazaj v Toro Rosso oziroma AlphaTauri. V drugi Red Bullov dirkalnik je tedaj sedel Alexander Albon, a tudi on ni bil kos Verstappnu, zato je po koncu sezone 2020 moštvo zapustil.

Sorodna novica Lahko Kvjatu spet uspe preboj v Red Bull?

Vse podrejeno prvemu dirkaču v moštvu

Red Bull je izčrpal bazo nadarjenih dirkačev in nikakor mu ni uspelo najti dirkača, ki bi podprl Verstappna v boju za naslov dirkaškega prvaka, odžiral točke glavnim tekmecem in pomembno prispeval k boju v konstruktorskem seštevku. V Milton Keynesu so ugotovili, da mlajši dirkači niso kos nalogi in da je pritisk prevelik, čeprav gre verjetnejši razlog iskati drugje: moštvo se je osredotočalo zgolj na Verstappna in njegove potrebe. Od celovitega razvoja, paketov izboljšav in nastavitev dirkalnika do postavljanja strategij med dirkaškimi konci tedna. Vse je bilo pisano na kožo prvemu dirkaču v moštvu, medtem ko je drugi pobiral drobtinice in zgolj pasivno opazoval dogajanje okrog sebe. Še več, Red Bull so začeli obtoževati, da drugemu dirkaču v moštvu ne posveča dovolj pozornosti, kar samo razkriva vse večjo neenakost v ekipi.

Sergio Perez je ob prihodu k Red Bullu unovčil bogate izkušnje z dolgoletnega dirkanja na najvišji ravni. Sprva je kazalo, da je Mehičan vse to, kar so v avstrijskem moštvu iskali, a kaj hitro se je njegova rezultatska krivulja obrnila navzdol. Petkrat je zmagal na nedeljski dirki, večkrat se je povzpel na oder za zmagovalce, a v oči bode predvsem druga polovica njegove zadnje sezone v moštvu, v katerem nikakor ni mogel več doseči dobrega rezultata. Najvišja uvrstitev je bila sedmo mesto, na zadnjih petih dirkah sezone pa je osvojil le točko. Foto: EPA
Sergio Perez je ob prihodu k Red Bullu unovčil bogate izkušnje z dolgoletnega dirkanja na najvišji ravni. Sprva je kazalo, da je Mehičan vse to, kar so v avstrijskem moštvu iskali, a kaj hitro se je njegova rezultatska krivulja obrnila navzdol. Petkrat je zmagal na nedeljski dirki, večkrat se je povzpel na oder za zmagovalce, a v oči bode predvsem druga polovica njegove zadnje sezone v moštvu, v katerem nikakor ni mogel več doseči dobrega rezultata. Najvišja uvrstitev je bila sedmo mesto, na zadnjih petih dirkah sezone pa je osvojil le točko. Foto: EPA

Perez sprva odličen, nato zdrknil v povprečje

Ker se mlajši dirkači v drugem dirkalniku niso izkazali, so se pri Red Bullu odločili za drugačen pristop. Namesto mladega dirkača so v ekipo zvabili izkušenega Sergia Pereza in sprva je kazalo, da so zadeli v polno. Mehičan je bil vse to, kar so pri Red Bullu iskali: bil je popoln moštveni kolega, Verstappnu je tudi pomagal do krstnega naslova svetovnega prvaka. Morda je na trenutke celo kazalo, da mu utegne v boju za naslov celo vreči rokavico, a je Verstappen kakršne koli možnosti hitro pokopal z izjemno vožnjo na čas in še boljšimi predstavami na nedeljskih dirkah. Njegova dominantnost – v naslednjih letih si je pokoril formulo ena – je načela Perezovo samozavest. Mehiški veteran se pri Red Bullu ni več znašel, prevečkrat je izpadal v prvih dveh delih kvalifikacij, na dirkah pa se je uvrščal na rob deseterice ali pa je celo ostal brez točk. Kot je dejal Horner, so pri Red Bullu storili vse, da bi Mehičanu povrnili samozavest, s tem njegovo rezultatsko krivuljo obrnili krepko navzgor, a zaman. Mehičan je tonil vse nižje. Čeprav je podpisal novo pogodbo, so se ga po koncu lanske sezone (končno) odkrižali.

Juki Cunoda v Racing Bullu VCARB 02. Foto: EPA
Juki Cunoda v Racing Bullu VCARB 02. Foto: EPA

Cunoda pred nehvaležno nalogo

Ker se jim tudi projekt velike vrnitve Ricciarda ni izšel, so se znašli v položaju, v katerem so morali za Verstappna izbrati ali Lawsona ali Cunodo. Odločili so se za prvega, čeprav so številni mnenja, da si je mesto drugega dirkača pri Red Bullu zaslužil Japonec. Navsezadnje je v AlphaTauriju/Racing Bullsih pokazal dovolj izvrstnih predstav, zlasti v kvalifikacijah. Vendar vse to ni prepričalo Hornerja ter Marka, ki sta bila prepričana, da ima Lawson več prostora za napredek. Novozelandec naj bi bil kos pritisku, ki pa je očitno postal prevelik. Zdaj je bil na vroči sedež potisnjen Cunoda, ki se bo moral hitro izkazati, že prvi pravi kazalnik pa bo domača dirka v Suzuki. Nehvaležna naloga za 24-letnika, ki bo za novo moštvo debitiral brez pravega testiranja dirkalnika.

Max Verstappen je z Red Bullom od leta 2016, ko je v moštvu zamenjal Daniila Kvjata, štirikrat dvignil pokal za naslov svetovnega prvaka. 63-krat je dobil nedeljsko dirko, 113-krat se je uvrstil na oder za zmagovalce, 40-krat je osvojil 'pole', 33-krat je odpeljal najhitrejši krog. Jasno je, da bo vsakemu, ki bo njegov moštveni kolega, zelo težko. Foto: EPA
Max Verstappen je z Red Bullom od leta 2016, ko je v moštvu zamenjal Daniila Kvjata, štirikrat dvignil pokal za naslov svetovnega prvaka. 63-krat je dobil nedeljsko dirko, 113-krat se je uvrstil na oder za zmagovalce, 40-krat je osvojil 'pole', 33-krat je odpeljal najhitrejši krog. Jasno je, da bo vsakemu, ki bo njegov moštveni kolega, zelo težko. Foto: EPA

Hoja po robu prepada

Neenake razmere znotraj enega moštva v formuli ena niso novost. To obstaja praktično že vse od leta 1950, ko so prvič organizirali svetovno prvenstvo. Moštva hitro presodijo, kateri dirkač ima večje možnosti za doseganje boljših, celo vrhunskih rezultatov, kateri dirkač bo prinašal več točk v konstruktorskem tekmovanju in kateri ima navsezadnje več možnosti v dirkaškem seštevku za naslov svetovnega prvaka. Posledično bodo razvoj in strateške odločitve vsaj delno podredili njemu in njegovim zahtevam. To počnejo vsa moštva, a pomembno je, do kakšne mere. Pri tem Red Bull preprosto izstopa. Vse je stavil na Verstappna, kar se mu je do zdaj obrestovalo, a tudi za to bo enkrat, če ne bodo previdni, izstavljen visok račun. Nizozemec je že večkrat poudaril, da v formuli ena ne namerava vztrajati (pre)dolgo. V enem izmed zadnjih intervjujev je poudaril, da bi bilo dobro kariero končati kot najuspešnejši dirkač v zgodovini z osmimi naslovi prvaka, a da mu v tem trenutku precej več kot rekordi pomeni preživljanje časa z družino.

Ko bo enkrat kraljici motošporta pomahal v slovo ali pa bo zamenjal moštvo, bo pri Red Bullu zazevala velika luknja, ki jo bodo težko zakrpali. Zato morajo hitro ukrepati in se pripraviti na najslabši mogoči scenarij, če želijo ohraniti status velikana tega športa. Za začetek morajo poskrbeti, da bo imel Verstappnov moštveni kolega vsaj osnovne možnosti za doseganje zadanih ciljev, torej redno osvajanje večjega števila točk na sprintih in nedeljskih dirkah, in da ne bo drugi sedež zgolj prostor, na katerem se uničijo dirkaške kariere.