Jules Bianchi (1989–2015) Foto: EPA
Jules Bianchi (1989–2015) Foto: EPA

Bianchi, ki so ga številni videli kot dirkača Ferrarijeve prihodnosti, je izhajal iz družine uspešnih dirkačev. Njegov stric Lucien je leta 1968 s Pedrom Rodriguezom dobil dirko 24 ur Le Mansa, med drugim je odpeljal tudi 17 dirk v svetovnem prvenstvu formule ena, v Monte Carlu se je leta 1968 uvrstil na tretje mesto. Dedek Mauro je bil uspešen v motošportnem razredu GT, zato ne preseneča dejstvo, da je tudi Jules že pri petih letih pilil svoje dirkaške sposobnosti v gokartih.

Leta 2012 je v formulo ena prodrl kot testni dirkač za moštvo Sahara Force India, za katero sta nastopala Britanec Paul di Resta in Nemec Nico Hülkenberg. Foto: EPA
Leta 2012 je v formulo ena prodrl kot testni dirkač za moštvo Sahara Force India, za katero sta nastopala Britanec Paul di Resta in Nemec Nico Hülkenberg. Foto: EPA

S številnimi uspehi si je leta 2007 tlakoval pot do razreda Formula Renault 2.0, v katerem je že v prvi sezoni s petimi zmagami osvojil naslov prvaka. Sledili so uspehi v različnih motošportnih razredih, leta 2012 je postal rezervni dirkač moštva Sahara Force India v formuli ena. Že naslednje leto mu je uspel veliki preboj med elito, saj je postal eden izmed dirkačev ruskega moštva Marussia.

Dirkač Marussie je postal, potem ko se je bilo moštvo zaradi propadlega pokroviteljskega paketa primorano dirkaču Luizu Razii zahvaliti za sodelovanje. Novega voznika je zelo hitro našlo v nadobudnem in talentiranem Bianchiju, ki je njegovo zaupanje povrnil že z odlično predstavo na drugi dirki za ekipo, VN Malezije v Sepangu. Odlično se je znašel na stezi in osvojil 13. mesto, s katerim je moštvo v konstruktorskem seštevku prehitelo Caterham, zasedlo deseto mesto od enajstih, s tem pa si je zagotovilo pomembno finančno injekcijo v višini 14 milijonov ameriških dolarjev.

Vrhunec kariere: deveto mesto v Monte Carlu

Zaradi dobrih predstav v sicer precej nekonkurenčnem dirkalniku si je mladi Francoz prislužil podaljšanje pogodbe, hkrati pa je občasno tudi testiral dirkalnike za Ferrari, ki je po odhodu Coswortha postal Marussiin dobavitelj pogonskih sklopov. Vrhunec kariere je Bianchi dosegel v Monte Carlu, kneževini le streljaj stran od rodne Nice. Tam je na VN Monaka proti vsem pričakovanjem osvojil deveto mesto in svoji prvi ter edini točki v formuli ena. "Neverjetno sem vesel, ampak najprej moram pohvaliti celotno moštvo. Nihče ne ve, koliko dela je opravljenega v ozadju, zato sem danes navdušen, ker sem pomagal doseči zastavljeni cilj, to je osvojitev prvih točk. Zelo sem ponosen na vse," je po dirki sedmi sili razlagal do ušes nasmejani Bianchi, ki je postal 35. Francoz v zgodovini formule ena z osvojeno najmanj eno točko. Dodal je: "Rad bi se zahvalil tudi Ferrarijevi akademiji, ki me podpira na vsakem koraku."

Takole je 25. maja 2014 z marussio MR03 po ulicah Monte Carla drvel svojim edinim točkam v formuli ena naproti. Foto: EPA
Takole je 25. maja 2014 z marussio MR03 po ulicah Monte Carla drvel svojim edinim točkam v formuli ena naproti. Foto: EPA
Ni skrivnost, da je Bianchi nekoč želel postati dirkač Ferrarija, za katerega je pesti stiskal že kot otrok. Francoz je bil tudi član Ferrarijeve dirkaške akademije. Foto: EPA
Ni skrivnost, da je Bianchi nekoč želel postati dirkač Ferrarija, za katerega je pesti stiskal že kot otrok. Francoz je bil tudi član Ferrarijeve dirkaške akademije. Foto: EPA

Občudoval je predvsem Ferrari

Prav Ferrari je bilo moštvo, ki ga je Bianchi najbolj občudoval. Želel je postati član slovite scuderie, ki jo je kot otrok na ulicah kneževine spremljal od blizu. Ob tem se je navduševal nad predstavami Michaela Schumacherja, ki je VN Monaka s ferrarijem dobil v letih 1997, 1999 in 2001. Zanimivo, a hkrati žalostno je tudi dejstvo, da je prav med japonskim dirkaškim koncem tedna novinarjem dejal, da je pripravljen postati dirkač Ferrarija, če ga bo moštvo iz Maranella potrebovalo. A usoda je hotela drugače, nikoli namreč ni dobil priložnosti, da bi uresničil svoje sanje ...

Zadnje sekunde v karieri Julesa Bianchija na razmočeni stezi v Suzuki. Foto: Reuters
Zadnje sekunde v karieri Julesa Bianchija na razmočeni stezi v Suzuki. Foto: Reuters

Močne padavine, tajfun in večtonsko avtodvigalo

Tistega usodnega dirkaškega konca tedna v Suzuki pred natanko desetimi leti je bila vremenska napoved za nedeljsko dirko izjemno slaba. Stezo so izdatno namočile obilne padavine, dirkališču se je približeval tajfun, zaradi česar so bile razmere za dirkanje zelo težke. Še posebej nevaren je bil del v uvodnem delu proge, kjer so S-zavoji, in v zadnjem delu zavoja Dunlop, kjer so dirkači vozili po pol suhi dirkaški liniji. Tam se je ta močno zožila zaradi odtekajoče vode in prav v tem delu je Adrian Sutil s svojim sauberjem zletel s steze ter pristal v zaščitni ogradi. Vodstvo japonske dirke ni niti ustavilo niti ni na stezo poslalo varnostnega avtomobila. Presodilo je, da je dovolj mahanje z dvojnimi rumenimi zastavami, ki dirkačem narekujejo precej upočasnjeno vožnjo. Medtem je v izletno območje ob Dunlopu zapeljalo avtodvigalo, ki je začelo odstranjevati Sutilov sauber, in prav tu se je zgodil usodni zasuk.

Premalo se je govorilo, da je bil Bianchi tam največ kriv, saj bi moral prilagoditi hitrost. FIA nam je pokazala posnetek, kjer se je jasno videlo, s kakšno hitrostjo je zletel s proge. Seveda neposredno Bianchija zaradi njegovega stanja ni želela obtožiti, a posredno nam je bilo jasno, zakaj se je nesreča zgodila.

Miran Ališič za MMC, december 2014

Ni upočasnil vožnje

Že krog po Sutilovi nesreči, natančneje v 43. krogu dirke, je proti Dunlopu drvel Bianchi, ki iz neznanega razloga ni upočasnil vožnje. Na poplavljenem delu steze je izgubil nadzor nad dirkalnikom in s hitrostjo 126 km/h trčil v nesrečno avtodvigalo. Posnetka nesreče v neposrednem prenosu nikoli niso predvajali, obstaja pa na spletu amaterski posnetek navijača, ki je povsem po naključju posnel, kako je Bianchi trčil v avtodvigalo.

Po koncu sezone smo se takrat na MMC-ju pogovarjali z Miranom Ališičem, ki je bil ob Bianchijevi nesreči povsem jedrnat: "Za tak primer so bile izobešene dvojne mahajoče rumene zastave, kar pomeni, da se moraš biti sposoben tudi nemudoma ustaviti. S hitrostjo, s kakršno je tam pripeljal Bianchi, ni imel nikakršnih možnosti, da bi se lahko ustavil," je dejal. Dodal je: "Premalo se je govorilo, da je bil Bianchi tam največ kriv, saj bi moral prilagoditi hitrost. FIA nam je pokazala posnetek, na katerem se je jasno videlo, s kakšno hitrostjo je zletel s proge. Seveda neposredno Bianchija zaradi njegovega stanja ni želela obtožiti, a posredno nam je bilo jasno, zakaj se je nesreča zgodila."

Posnetek Bianchijeve nesreče
Mednarodna avtomobilistična zveza je objavila izsledke raziskave o Bianchijevi nesreči

Poročilo: Vzrok nesreče je človeška napaka

Ališičevemu mnenju je pritrdila tudi preiskava komisije, ki jo je imenovala Mednarodna avtomobilistična zveza FIA. Ta je pokazala, da je bil glavni vzrok nesreče človeška napaka. Nesreča ni bila osamljen dogodek, temveč posledica niza le-teh, ki so prispevali k njej, je zapisala. V poročilu komisije je pisalo, da so Bianchiju mahali z dvojnimi rumenimi zastavami, zaradi katerih bi moral po pravilih upočasniti vožnjo na stezi. Ker tega ni storil, je zletel z nje in trčil v avtodvigalo, ki je odstranjevalo sauber C33. "Bianchijev dirkalnik je zadel pokrov motorja in zadnje kolo 6,5-tonskega tovornega vozila z majhnim zmanjšanjem hitrosti. Trk je naredil precejšnjo škodo na dirkalniku. Odtrgana sta bila obroč in jadro oziroma t. i. airbox na dirkalniku, prav tako je dirkač utrpel hud udarec v čelado. Silovito moč udarca sta povzročila velik pojemek glave in kotni pospešek, kar je povzročilo hude poškodbe," so med drugim zapisali.

Plaz očitkov in kritik se je usul na vodstvo dirke

Vodstvo dirke se je neposredno po nesreči znašlo pod plazom kritik in očitkov. Glavna sta bila: zakaj je v izletno območje med dirko zapeljalo avtodvigalo in zakaj dirke niso prekinili ali na stezo poslali varnostnega avtomobila. Navsezadnje je že dva kroga pred usodno nesrečo Williamsov dirkač Felipe Massa po radijski zvezi med pogovorom s svojim moštvom bentil, da so razmere na stezi prenevarne in da je treba dirko prekiniti. "Kam pa bi prišli, če bi dirke prekinjali za vsako stvar? Traktorji oziroma žerjavi na stezi so problem, a enako diskusijo bi imeli, če bi se Bianchiju zgodilo to, kar se mu je zgodilo, če bi priletel v Sutilov sauber. Tedaj pa bi se vsi spraševali, zakaj tisti žerjav ni prišel takoj odstranit dirkalnika z izletnega območja. Stvari niso tako preproste, kot jih danes ljudje predstavljajo," je tedaj dogajanje za MMC komentiral Ališič.

Bianchiju so na prizorišču nesreče takoj zagotovili prvo pomoč, ga imobilizirali in ga prepeljali v najbližjo bolnišnico. Foto: EPA
Bianchiju so na prizorišču nesreče takoj zagotovili prvo pomoč, ga imobilizirali in ga prepeljali v najbližjo bolnišnico. Foto: EPA

Konec leta 2011 sem moral končati svoje udejstvovanje v svetu motošporta, saj oče na žalost ni imel več sredstev za financiranje moje kariere. A na srečo je bil tu Jules, ki je postal moj športni boter. Poklical je managerja Nicholasa Todta in ga prosil za pomoč. Ta mi je nato pomagal in me finančno podpiral do preboja v formulo ena. Brez Julesa vse to ne bi bilo mogoče.

Charles Leclerc, dirkač Ferrarija

17. julija 2015 je Julesovo srce udarilo še zadnjič

Bianchija so takoj po nesreči imobilizirali in prepeljali v bolnišnico v Jokaiči, kjer so mu z nujnim operativnim posegom odstranili hematom oziroma krvni strdek, ki je pritiskal na možgane. Po sedmih tednih so ga zbudili iz umetne kome, stanje je bilo še vedno kritično, a stabilno, tako da so ga lahko premestili v domovino oziroma v Univerzitetni klinični center v Nico. Končno je lahko dihal brez pomoči naprav, čakala pa ga je nova faza zdravljenja, s katerim so poskušali izboljšati delovanje možganov. Okrevanje je nadaljeval pod budnim očesom najboljših francoskih nevrologov na oddelku za intenzivno nego, a kakšnega večjega napredka ni bilo več mogoče zaznati. "Za nas je vse skupaj neznosno, mučenje iz dneva v dan. Včasih mislimo, da bomo znoreli. Vsaj zame je položaj težji, kot če bi umrl, saj ne moremo storiti nič," je julija 2015 novinarjem dejal potrti oče Philippe Bianchi.

"Čas mineva in zdaj sem veliko manj optimističen, kot sem bil dva, tri mesece po nesreči. Na določeni točki se moraš zavedati, za kako resen je položaj," je dodal. Že nekaj dni pozneje je Jules Bianchi umrl. "Jules se je boril do konca, tako kot vedno. Toda njegove zadnje bitke je konec. Bolečina, ki jo čutimo, je velika in neopisljiva," je sporočila njegova družina. S tem je postal prva smrtna žrtev v formuli ena po Ayrtonu Senni v Imoli leta 1994.

Po smrti so se dirkači formule ena poklonili Julesu Bianchiju naslednji dirkaški konec tedna pred dirko za VN Madžarske v Budimpešti. Foto: EPA
Po smrti so se dirkači formule ena poklonili Julesu Bianchiju naslednji dirkaški konec tedna pred dirko za VN Madžarske v Budimpešti. Foto: EPA
Bianchijeva nesreča s smrtnim izidom je privedla do številnih sprememb na področju varnosti v formuli ena (in v nižjih motošportnih razredih). Med drugim je Mednarodna avtomobilistična zvezda FIA ob konceptu virtualnega varnostnega avtomobila (VSC) uvedla tudi varnostni sistem HALO, ki dirkačem zagotavlja dodatno zaščito ob nesrečah s prevračanjem in drugih nesrečah, med katerimi je na udaru kokpit oziroma neposredno območje dirkača. Sistem, ki je težek sedem kilogramov, je v naslednjih sezonah večkrat preprečil hujše poškodbe, med drugim tudi hujšo poškodbo Lewisa Hamiltona, potem ko je na dirki za VN Italije v Monzi leta 2021
Bianchijeva nesreča s smrtnim izidom je privedla do številnih sprememb na področju varnosti v formuli ena (in v nižjih motošportnih razredih). Med drugim je Mednarodna avtomobilistična zvezda FIA ob konceptu virtualnega varnostnega avtomobila (VSC) uvedla tudi varnostni sistem HALO, ki dirkačem zagotavlja dodatno zaščito ob nesrečah s prevračanjem in drugih nesrečah, med katerimi je na udaru kokpit oziroma neposredno območje dirkača. Sistem, ki je težek sedem kilogramov, je v naslednjih sezonah večkrat preprečil hujše poškodbe, med drugim tudi hujšo poškodbo Lewisa Hamiltona, potem ko je na dirki za VN Italije v Monzi leta 2021 "čez njegovo glavo" s svojim red bullom zapeljal Max Verstappen. Sistem je bil v Abu Dabiju leta 2018 tudi tarča kritik po nesreči Nica Hülkenberga, ki je v izletnem območju obtičal v prevrnjenem renaultu. Nemec dirkalnika baje zaradi sistema HALO ni mogel zapustiti, medtem ko so njegovo vozilo že zajeli ognjeni zublji. Po dogodku sicer ni znal povedati, ali ga je sistem HALO dejansko oviral pri tem, da bi lahko sam zlezel iz dirkalnika, ko je bil ta še prevrnjen. Foto: EPA

Tektonski premiki na področju varnosti

Čeprav je v formuli ena nastopal zgolj slabi dve sezoni, je Bianchi v kraljici motošporta pustil neizbrisen pečat, njegova zapuščina pa v dirkaški skupnosti živi še danes. Formula ena je njegovo dirkaško številko 17 upokojila, po nesreči pa je med drugim poskrbela tudi za številne varnostne premike. Že leto dni pozneje je predstavila in zagnala koncept virtualnega varnostnega avtomobila (VSC), ki ga je prvič uporabila tisto leto na dirki za VN Monaka. V naslednjih letih je razvila, predstavila in leta 2018 tudi implementirala sistem HALO, ki prednostno ščiti glavo dirkačev v kokpitih. Sistem je že večkrat preprečil hujše poškodbe. Zelo verjetno je leta 2020 v Bahrajnu rešil življenje Romainu Grosjeanu, v Monzi leto dni pozneje je preprečil najhujše, ko je Max Verstappen z dirkalnikom zapeljal čez mercedes Lewisa Hamiltona, rešil je tudi Guanjüja Džova v Silverstonu leta 2022. V zadnjih sezonah tudi večkrat oziroma bolj pogumno posežejo po rdečih zastavah, ki označujejo prekinitev dirk, zaradi obilnih padavin dirke večkrat začnejo za varnostnim avtomobilom. Bianchi je torej poskrbel za tektonske premike na področju varnosti v elitnem razredu motošporta. Tragično pa je, da je moral za to plačati z življenjem.

Bi se Bianchijevi nesreči lahko izognili?
Bianchi podlegel poškodbam